י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

עיצוב מטבח כשר

עיצוב מטבח כשר מעמיד אתגר לא פשוט בפני מי שמופקדים על עיצובו וזאת בשל החשיבות היתרה של ההפרדה הנדרשת בין בשר לבין חלב, כמו גם הצורך להנגיש את כל מה שנדרש כדי לנצל את המטבח מבלי לחלל בו שבת

תמונה: pixbay
תמונה: pixbay



עיצוב מטבח כשר מחייב שימת לב לפרטים רבים, גדולים וקטנים כאחד: אחסון, גישה, מיקום מכשירי חשמל, מסתורים שונים ועוד. אין ספק כי האתגר הגדול והתובעני ביותר היא לעצב מטבח הכולל שני כיורים, שתי מערכות צלחות, כוסות וסכו"ם, כלי הגשה נפרדים, שני מדיחי כלים ועוד. העיצוב תובעני הן בשל הפריטים שהם בבחינת MUST בכל מטבח כשר והן בשל הצורך למקם כל דבר במתחם ובחלל שמוגבלים בגודלם.

אחסון ייעודי למערכות כלים מיוחדות

כדי לחסוך זמן ומאמצים, מומלץ לייחד מקום נפרד למטבח פסח. ניתן לאחסנם בתוך ארון או
ויטרינה המיועדים ומיוחדים להם. על פי רוב מדובר במערכת כלים מהודרת וחגיגית, המהווה פריט עיצובי ודקורטיבי גם כאשר היא גלויה לעין בעודה מונחת מאחורי דלת זכוכית.

נישה מיוחדת, ונפרדת, במטבח היא הנישה המיועדת למכשירי השבת. מעצב מקצועי ומנוסה יאפשר לכם ניצול מרבי ומיטבי של כל מקומות האחסון, לרבות כאלה המיועדים לכלים גדולים כגון סירים ומחבתות. לשם כך יידרשו ארונות ומגירות עמוקים, ארון פינתי גדול, שבו ניתן יהיה לאחסן מחם ופלטה לשבת.

על מנת לא להרבות בארונות יש לתכנן את מספרם ואת המבנה שלהם באופן מושכל, תוך כדי הכנת
רשימת מלאי בסיסית של כלים הנדרשים במטבח.

עיצוב מטבח כשר הוא בראש ובראשונה עיצוב מטבח. נקודה

מה שאמור להכתיב את תכנון המטבח ועיצובו אינם בהכרח רק הצורך בקיום הפרדה בין שני ממשקים- חלבי ובשרי. חשוב לזכור כי מטבח הוא מקום שאמור לשרת את כל בני הבית, לכן חשוב לתכנן ולעצב אותו גם כאזור נוחות. לשם כך אין מתאים מאשר התקנת אי במרכז המטבח. האי מהווה משטח שימושי ויעיל להנחת כלים, לאחסונם (בתוך מגרות שמומלץ להתקין מתחת למשטח) וגם מקום לקיום ארוחות בלתי רשמיות בכלל וכאלה שלא כל בני המשפחה משתתפים בהן. האי מהווה מקום נוח להנחת כלים לפני הגשתם לשולחן ולהנחתם עליו לפני הבאתם לשטיפה לאחר הארוחה.

דווקא חובת ההפרדה בין שני המטבחים מחייבת מתן תשומת לב למרכיב הנוחות והיעילות, כמו גם ואולי בעיקר שימת דגש על ההיבט הבטיחותי.

לצורך תכנון ועיצוב מטבח כשר מומלץ להתייעץ עם מתכננים ומעצבים האמונים על הדרישות של המטבח הכשר. הם לא חייבים להיות בהכרח מהמגזר הדתי אבל חשובה ביותר בקיאותם במנהגי המטבח הכשר.

סוד הצמצום

סוד הצמצום במטבח שבו מקפידים על כשרות הוא סוד גלוי. קיומם ההכרחי של שני כיורים גורם בהכרח לצמצום משטח העבודה, כך שנדרש למקסם את ניצול השטח והחללים במטבח. מה שלא הכרחי שיהיה על משטח השיש, ניתן לאחסון. כך יתפנה מקום להכרחי ביותר.

נושא חשוב שיש להקפיד עליו בבית דתי בכלל ובמטבח כשר בפרט הוא נושא חומרי הניקוי חשיבותו נובעת לא רק מבחינת ההיגיינה אלא בשל מגבלות הכשרות ואילוציה. לדוגמה: אם המטבח עשוי ברובו מעץ, ייתכן כי הקושי לנקותו יהווה בעיה בשל הפרמטרים הקשוחים של הכשרות.

בשורה התחתונה: ניתן לעצב מטבח כשר שיהיה מטבח פרקטי ודקורטיבי גם יחד. שמירה על כשרות היא חלק בלתי נפרד מאורח חייהן של משפחות רבות המקפידות על כל הלכות השבת ומצוותיה ללא חשש שדווקא במטבח תחולל השבת.

נכתב בשיתוף עם מטבחי זיו- מטבחים מעוצבים



מטבח כשרות עיצוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד