י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

האם נתניהו הוא זה שהדליף את קלטת ה"פסיכולוגית"

אספקת השמפניה שנשפכה כמים – נראית לפתע כמו חלופה טבעית לכדורי שינה, על רקע הקולות הצורמים שעולים מרחוב בלפור. לא עננת שחיתות נדבקת לגבר שחוטף צעקות בדציבלים כאלה על בסיס יומי, אלא בעיקר תחושת רחמים

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90 צילום: פלאש 90



יהודי ספרדי יקר בעל לב חם, שר פנים לשעבר המלומד בהקלטות מודלפות שפותחות את מהדורות החדשות, האזין השבוע להקלטת הפסיכולוגית מרחוב בלפור מראשיתה ועד סופה, וממש לא הופתע.
את ההקלטה שהפכה עם פרסומה ללהיט המושמע ביותר במדינה, פתחה שרה נתניהו במשפט נוטף טוב לב, אהבה ואחווה, כיאה לפסיכולוגית שטובת הפציינט נר לרגליה – ובלבד שהרצפה עליה הן דורכות תהא מצוחצחת.

"צריך לעזור לפליטי דרפור. אני עושה את זה!" הרעימה הגברת בקול רעש גדול – במשפט שחמק לכל הרוקדים על הדם מתחת לרדאר.

תשע שנים אחרי שנאמר, נשלף לו המשפט המהולל בעיתוי אומלל – ביום בו בעלה של הגברת מעודד את שריו לרוץ לאולפנים כדי לתמוך בגירוש המסתננים. נתניהו כדרכו, מנכס לעצמו את הטיפול בתופעה, אך הדלפת דברי הרעייה מאותם ימים, אפשרה לרענן את הזיכרון – שמשוכתב בימים אלה ממש על ידי לשכת ראש הממשלה.

לגודל האירוניה, השכתוב הזה הגיע לשיאו שעה קלה לפני פרסום ההקלטה, בעת שנתניהו ישב בחברת שותפיו במסגרת פורום ראשי מפלגות הקואליציה והתחנן לחיפוי תקשורתי ארטילרי. בניגוד לבקשותיו משרי הליכוד לצאת ולהגן על כבוד משפחתו, הרי שמהשותפים נתניהו מבקש לעת עתה להגן רק על כבוד ממשלתו.

ביבי בא בטרוניה לשריו שאינם עושים די כדי להגן על מעשי ידיה של הממשלה נגד המסתננים. "ארגוני השמאל הקיצוני השתלטו על השיח ומציגים אותם כמבקשי מקלט למרות שרובם המכריע הם מהגרי עבודה", הוא אמר, "יש פה קמפיין גדול ומתוכנן של השמאל הקיצוני, כולנו צריכים להתגייס ולא רק אני".

השרים מצדם לא נותרו חייבים. ליצמן ששב רק תמול שלשום לשולחן הממשלה בפריבילגיה של הגדרת סגן שר, המאפשרת לו להחליט אימתי להיעדר ואימתי להשתתף בישיבות הממשלה, הבהיר שהוא - כמו מתנדב איחוד הצלה - נלחץ לסייע לפציינט עוד לפני שנתניהו פנה לעזרה.

ביום חמישי שעבר שיגר ליצמן מכתב מחאה רשמי במסגרתו תקף את עצומת ארגון 'רופאים לזכויות אדם' נגד מהלך 'יציאה מרצון' של המסתננים. "נדהמתי לראות מכתב מטעם אנשי רפואה, המוחים נגד הרחקת מסתננים מתחומי ישראל, תוך הגדרתם כ'פגיעה מהקשות שידעה האנושות'. כסגן שר הבריאות והאחראי על משרד הבריאות, עמדתם זו אינה מייצגת את מערכת הבריאות בישראל.

הניסיון, השפל בעיניי, לצייר את חותמי המכתב כדואגים הבלעדיים לחמלה ולזולת, לעומת ממשלת ישראל שכביכול מפקירה זרים ומגרשת אותם באכזריות – הינו פסול ושקרי".

בתקופת הזהב בה הוכתר לשר הפופולרי בישראל, ייתכן שליצמן היה חושב פעמיים, בטרם ישגר מכתב שכזה המעורר מרבצם עיתונאים וסטיריקנים. אבל ליצמן של הזמן הזה, רואה עצמו כמי שנגמל ממנעמי החנופה התקשורתית. "החלטתי שמה שכותבים עליי לא מעניין אותי, גם בתקשורת החרדית וגם בתקשורת החילונית", אמר לי בחמישי האחרון בלשכתו ונראה כמי שנפרד בהשלמה ממשבצת המאמי הלאומי. בהנחה מבוססת שההכרזה הזאת תעמוד למבחן שבועי על ידי כמה וכמה עיתונאים, מאתגרים ולא מאתרגים – נותר רק לאחל לו בהצלחה. אכן הגיע הזמן שיקום לו הפוליטיקאי שיעשה למען שולחיו באמת ובתמים, ולא למענם של כותרות העיתונים.

העתק מהמכתב החד-משמעי של ליצמן נשלח גם לשר הממונה בתואר, בנימין נתניהו, שהיה עסוק כנראה בענייני ביתו בסופ"ש האחרון. על רקע ההקלטות המודלפות, נקל להבין מדוע נבצר ממנו מלעיין במסמך ולמלא את תפקידו במהלך שהותו בחיק משפחתו. כל מי שביקר בספרייה, מודע לכך שהשקט הסביבתי הוא תנאי בסיסי לקריאה.

אריה מכלוף דרעי תיאר באוזני ראשי מפלגות הקואליציה איך ארגוני השמאל הרדיקאלי מובילים מהלך ציבורי בינלאומי עד כדי דרישה הזויה לשלול ממנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה פרופ' שלמה מור יוסף את תעודת הרופא האישית. "הוספנו ארבעים וחמש משרות לטיפול בבקשות לקבלת מעמד פליט", תיאר דרעי והוסיף לנתונים שראו אור לראשונה בישיבת הממשלה, את המידע ולפיו כ-500 בקשות פליטות אושרו למסתננים מדרפור. גם דרעי כמו חבריו, תהה מדוע לשכת ראש הממשלה אינה מציפה את הנתונים. האיש שלעברו כוונה השאלה, שר החוץ בנימין נתניהו, גילה שהוא הפך מחוקר לנחקר.

המבקר החריף ביותר היה שר החינוך נפתלי בנט ששאל את ראש-הממשלה מדוע השרים לא מקבלים נתונים שיסייעו בידם להתמודד תקשורתית. "רק בימים האחרונים נודע לי שבמקביל לגירושם של המסתננים האפריקאים, גורשו כ-4,000 אוקראינים בחזרה לארץ מולדתם. איך מצפים שנגן על עמדת הממשלה, אם הפרטים האלה לא מובאים לידיעתנו", שאל השר המחנך, כתלמיד שסונט ברבו ולא בפעם הראשונה.

שר לעזאזל

נחזור לפיה מפיק המרגליות של אשת ראש הממשלה, לצלצולי הפעמונים שיוצאים מגרונה. סוגיית פליטי דרפור, שבנוגע אליה היא הזכירה בגאווה רבה את סיועה, הפכה במועד בו הוקלטה בשנת 2009, לקמפיין אכזרי ונשכני נגד שר הפנים דאז, אלי ישי.

ישי שגה קשות כשתיאר את רשימת המחלות שמפיצים המסתננים, זאת למרות שהתבסס על נתוני משרד הבריאות. הוא טעה שבעתיים כשעשה זאת בחדווה של עורך סדר פסח המספר על עשר המכות. הניחוח היה גזעני והזכיר תקופות אפלות, אך התוכן שהשמיע בשיחות סגורות היה ענייני. ישי עשה עבודת מחקר, ירד לשטח, שוחח עם גורמי המקצוע והתבסס על מסקנות ועדה מקצועית שמינה בראשות אמנון סופר – "אמנון סופר מסתננים", כפי שכינוהו באותם ימים פעילי הארגונים הרדיקליים.

לא נתניהו אלא אלי ישי, היה הראשון שזיהה את בעיית המסתננים ודרש לשלב בין יישום פתרון הגדר וגירוש המסתננים שחדרו לישראל. מי שהתייצבה נגדו בחוד החנית, כחלק מאותה תדמית של אישה משכילה שיח"צניה המקליטים דאגו אז לשוות לה, הייתה רעיית ראש הממשלה. יח"צני הגברת לא יכלו לבחור לעצמם קמפיין ראוי יותר להעצמת התדמית מאשר לעמת את הגברת המשכילה עם עמדותיו של השר החרדי החשוך.

נתניהו נפגשה עם ילדי המסתננים, פנתה לראש הממשלה מעל דפי התקשורת, ועשתה מהסיפור הון תקשורתי, כחלק מקמפיין נגטיבי שניהלה נגד שר הפנים – אותו אלי ישי שהכתיר את בעלה לראש ממשלה. דפדוף לאחור לטורים שהתפרסמו כאן באותם ימים, מגלה תיעוד כאוב למדי של אלי ישי, שתיאר את שיחותיו עם ראש הממשלה וטענותיו הקשות נגד האמבוש שנעשה לו על ידי הרעייה.

ישי התייצב אז לבדו מול כל העולם ואשתו (של נתניהו). הזוג נתניהו, לא רק שלא זיהה למן הרגע הראשון את הבעיה, אלא אף צידד מלכתחילה בפתרונות שנתניהו מודל 2018 מייחס לשמאל הרדיקאלי, כאשר בה בשעה הגברת המשכילה עושה שימוש בתוארה כפסי-כו-לו-גית כדי להעצים את הפגיעה בשר הספרדי נטול התארים. "אלי היקר שלום", כתבה הגברת לשר הפנים תקופה קצרה אחרי שהתקיימה השיחה שתוכנה הודלף השבוע בקול תרועה רמה, "אני פונה אליך כאם לשני בנים צעירים וכפסיכולוגית בשירות הציבורי. אני מבקשת ממך מעומק לבי להשתמש בסמכותך לפי החלטת הממשלה ולאפשר לרוב רובם של 400 הילדים הנותרים להישאר בישראל".

המכתב הופץ בכל מדיה אפשרית ויח"צני הלשכה שלקח השמטת תוארה של הגברת נצרב בבשרם, דאגו לאזכר את תפקידה המושכל בשירות הציבורי – בכל אתר ונייר עיתון בו אוזכר פועלה. תשע שנים חלפו עברו להן ביעף. הילדים הקטנים בגרו, והתפוח נפל לו בתוך גבולות הערוגה.

כמו הבעל שהפנה את גבו לאלי ישי על הכרמל והפך אותו לשר לעזאזל, כך הרעייה שתקעה את הסכין, דאגה גם לסובב אותה מספר פעמים. "חובה על מדינת ישראל למצוא פתרון לילדים", היא הוסיפה וכתבה אז לישי, שקרא את המכתב בעיתונות, "אני רוצה להאמין שפניותיי אלה תרמו במשהו לעמדתו של ראש הממשלה להשאיר כ-800 ילדים מתוך ה-1,200. אני משוכנעת שגם במקרה זה תוכל למצוא פתרונות יצירתיים לקבוצת ילדי העובדים הזרים הנ"ל במסגרת החלטת הממשלה והסמכויות שמוקנות לך בחוק כשר הפנים, ובאופן שלא יפגע במדיניות ההגירה ובאינטרסים הלאומיים של ישראל כמדינה יהודית".

ביבי, במתכונת הידועה שתאומץ לימים כלפי כל בני המשפחה, הפרקליטים והמקורבים, הסביר לשר המתלונן שזה לא הוא אלא היא. הוא לא ידע, לא שמע, לא ראה, ובכלל קרא את התיאורים באתרי הבית של אותם ימים – ישראל היום בפרינט ואתר וואלה ברשת.

תשע שנים חלפו והקמפיין חזר אל הגברת כבומרנג, ולמרבה האירוניה דווקא באמצעות האתר שהפיץ בשעתו את דבר הגברת ברחבי הממלכה. ללמדך שבסיפור הזה, כמו בפוליטיקה כולה, אין טוב ורע. האינטרס הרגעי הוא שמדבר מגרונם של הפוליטיקאים, שהופכים מסנגור לקטגור, מאבירי הפליטים לרודפיהם. על הפסיכולוגיה בגרוש הזאת, יכול לחתום כל סטודנט מתחיל במדעי המדינה.

היסוד הנפשי

קשה להאמין שנתניהו, מר נתניהו, יזם, בישל וקידם את הדלפת ההקלטה, אך אין ספק שמשפטית – ההדלפה בעת הנוכחית שירתה את מטרותיו. עוד לפני מינויו של מנדלבליט ליועמ"ש לממשלה הודלפה הידיעה על פנייתו של עו"ד ויינרוט ליועמ"ש דאז יהודה וינשטיין ובקשתו שלא להגיש כתב אישום נגד הגברת מטעמים אישיים, שנתמכים בהקלטה שפורסמה השבוע. למרבה ההפתעה הידיעה ההיא פורסמה לראשונה באתר חדשותי שאינו חשוד בלשון המעטה בשנאה לראש-הממשלה.

אחר כך באה לעולם כמו בהשלמה מתוזמנת, הכתבה המרתקת של אילנה דיין ב'עובדה' במהלכה הצליחה דיין לגרום לעורך הדין המפולפל וינרוט, לפתוח את סגור לבו ולערוך חשבון נפש – תוך שהוא מחטט גם בנבכי נפשה של הפסיכולוגית, אל מול פני האומה.

"אצלו זה רק העולם השכלי. אצלה זה גם העולם הרגשי, גם העולם הנפשי", הוא אמר אז על רעיית ראש-הממשלה במה שנדמה באותם רגעי שידור כפליטת פה. "מה מני נפתלי ריבונו של עולם, רצה?" המשיך עורך הדין שתיאר איך "שרה כל כך מכונסת בתוך האספקטים שלה, איך שהיא רואה את התמונה, שהיא לא מסוגלת לעשות איזשהו מעבר עדין לאיזשהו טיעון עדין".

מה שנראה היה בתחילה כנפילה לא אופיינית של עורך הדין המחושב, התברר אכן לבסוף כמעידה – אך לא של המתראיין, אלא של התוכנית 'עובדה' שנתנה במה, עם גודש של אמפתיה לכל טיעוני ההגנה של ראש הממשלה. זה לא הוא אלא היא. ביבי הוא בסך הכל בעל מסור, שמגן בחירוף נפש על כבוד רעייתו, חרף כל הקשיים והמשברים הנפשיים.

אלמלא שאול אלוביץ' וביבי כבר לא, ניתן היה לחשוב שההדלפה לוואלה ממוקדת מטרה, כחלק מאותו קמפיין מתמשך. אספקת השמפניה שנשפכה כמים – נראית לפתע כמו חלופה טבעית לכדורי שינה, על רקע הקולות הצורמים שעולים מרחוב בלפור. לא עננת שחיתות נדבקת לגבר שחוטף צעקות בדציבלים כאלה על בסיס יומי, אלא בעיקר תחושת רחמים.

"שימשען דער נעבעכדיקער" (שמשון המסכן), הגדיר ראש הממשלה המנוח לוי אשכול את מצבה של ישראל המתמסכנת למרות עוצמתה. מהשבוע האחרון, נתניהו היה שמח לצאת – עם אותו דימוי של אומללות מגוננת, כל הדרך להמלצה.
בנימין נתניהו שרה נתניהו ההקלטות פסיכולוגית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד