י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

9.99 לא בא בחשבון: אושר החוק להצבעה

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה ראשונה: הצגת מחירים שלא ניתן לשלם במזומן – כמו 9.99 – תיאסר הרשות להגנת הצרכן: "כבר היום הפרקטיקה אסורה – ההצעה רק תפגע באכיפה ובהרתעה" היוזם ח"כ בר: "המצב בשטח מחייב חקיקה"

אילוסטרציה. צילום: אנה קפלן, פלאש 90
אילוסטרציה. צילום: אנה קפלן, פלאש 90 צילום: אנה קפלן, פלאש 90



ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום (שני) לקריאה ראשונה את ההצעה של ח"כ חיליק בר, עליה חתומים חברי כנסת רבים נוספים, לתקן את חוק הגנת הצרכן ולאסור על הצגת מחירי מוצרים שלא ניתן לשלם באמצעות מטבעות שבמחזור, כמו למשל מחירים כגון 49.99 שלרוב בתשלום במזומן מעוגלים ל-50 שקלים.

היו"ר כבל ציין כי הצעת החוק עברה למרות התנגדות ועדת השרים לחקיקה, וח"כ בר הסביר כי גם חברי הקואליציה הבינו את הצורך בהצעה ותמכו בה. עם זאת, כל נציגי משרדי הממשלה, בהם נציגי משרדי הכלכלה, התקשורת והמשפטים, התנגדו להצעה בטענה שהיא רק תפגע באכיפה. בעקבות זאת הודיע היו"ר כבל כי הוא לא רוצה לאשר חקיקה מיותרת, ולכן ביקש ממרכז המחקר והמידע של הכנסת לבדוק את העניין. "אם יתברר שיצא שכרנו בהפסדנו אעצור את החקיקה", אמר.

ח"כ בר הציג את ההצעה ואמר כי כאשר הסביר את האיוולת של אי האכיפה בעניין הצליח לשכנע גם את חברי הקואליציה לתמוך בהצעתו, למרות התנגדות ועדת השרים לחקיקה. לדבריו, רשתות שיווק וחנויות רבות עדיין משתמשות במחירים שלא ניתן לשלם במטבעות הקיימים, כמו 9.95 או 9.99 שקלים. "כשהסבירו לי בקואליציה שיש תקנות הראיתי להם עשרות תמונות מסופרים, מכולות ורשתות שיווק עם המחירים האלה. בעלי עסקים יודעים שאין אכיפה. בעל עסק שידע שזה נמצא בחוק לא ירצה להפוך לעבריין", אמר. לדבריו, הדבר לא נאכף ונפוץ דווקא בשכונות חרדיות ואזורי מצוקה, במקומות המוחלשים ביותר.

היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן, עו"ד חנה וינשטוק טירי, אמרה כי כיום ההוראה מצויה במסגרת חוק איסור הטעיה, שהסנקציה עליה היא עיצום של 45 אלף שקל לתאגיד, בעוד שהצעת החוק של ח"כ בר תפחית את הסנקציה לעיצום של 22 אלף שקל לתאגיד. לדבריה, ההצעה של ח"כ בר תפגע גם בחקיקה הקיימת, גם באכיפה וגם בתיקים שמתנהלים כיום בבתי המשפט. נציגת משרד המשפטים, עו"ד הילה דוידוביץ, הוסיפה כי "המצב המשפטי היום הוא שהצגת מחיר כזה מהווה הטעיה, ואם בית עסק לא יודע, או לא רוצה לדעת, זה יקרה גם מחר וחקיקה לא תשנה את זה".

נציג משרד התקשורת, עו"ד ואיל ג'יגיני, אמר כי הצעת החוק תיצור בעיה עם תשלומים לפי מונה של דקות שיחה או גלישה ודואר כמותי. גם כלכלן המועצה לצרכנות, גיל ברגפרוינד, אמר כי המצב הנוכחי עדיף על ההצעה לתיקון החוק, שכן הוא מגן טוב יותר על הצרכנים. לדבריו, במקרה הזה עדיף להגביר אכיפה והרתעה נגד הטעיות מהסוג הזה.

היו"ר כבל אמר כי מזמן לא ראה חזית כזאת נגד הצעת חוק, ועדיין הוא סבור שצריך לבחון את הדברים בחינה נוספת. הוא הוסיף כי יעלה את ההצעה להצבעה במסגרת אישור לקריאה ראשונה, אולם עד שההצעה תגיע להכנה לקריאה שנייה ושלישית יבקש ממרכז המחקר והמידע של הכנסת לבדוק את העניין. "אם יתברר שיצא שכרנו בהפסדנו אז נעצור את התהליך", אמר.

ח"כ בר אמר כי הוא לא מבקש לפגוע במצב הקיים אלא להבהיר כי אסור לבעלי עסקים להציג מחיר שלא ניתן לשלם. "יושבים פה אנשים מדושני משכורת, שלא אכפת להם מעוד חמש אגורות, בעוד שאני בא משכונת מצוקה מצפת, משם הגיעו אלי התלונות, אז אני לא מבין על מה המלחמה. על זה שלא יגנבו חמש אגורות מעניים בצפת", שאל ח"כ בר.

כאמור, ההצעה אושרה לקריאה ראשונה, בתמיכת היו"ר כבל וח"כ בר. היו"ר כבל שב והבהיר כי יבחן האם הצעת החוק באמת נחוצה ויפעל בהתאם לתוצאות הבדיקה.
הצעת חוק הגנת הצרכן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד