ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

הגר"ח למנהל הסמינר: על התלמידות לחתום בתקנון על ציות לגרי"ג

בעקבות פטירתו של מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל - התקנון עודכן. מנהל הסמינר קיבל בימים האחרונים את ההוראה משר התורה הגר"ח קנייבסקי • ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין: תכתבו את שמי אחרי שמו של שר התורה • כל הפרטים בפרסום ראשון

צילום: אלי קובין
צילום: אלי קובין



פרסום ראשון: בימים אלו נערך הרישום לסמינרים ברחבי הארץ. כזכור לפני כשנתיים פורסם ב'בחדרי' כי בסמינרים רבים בבני ברק, נוסף בתקנון הרישום עליו חותמות התלמידות המתקבלות לסמינר, סעיף שבו הן מאשרות את היותו של הסמינר כפוף להוראותיהם של מרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל ושל שר התורה הגר"ח קנייבסקי שיבלחט"א.

בימים האחרונים נכנס הרב חנן כהנא, מנהל הסמינר בבני ברק אל מעונו של שר התורה הגר"ח קנייבסקי ושאלתו בפיו, כעת לאחר הסתלקות מרן הגראי"ל זצ"ל, האם להחליף בתקנון את שמו של הגראי"ל זצ"ל, בראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין שיבלחט"א. הגר"ח השיב לו שאכן כן. הרב כהנא שאל את הגר"ח אם הוא יכול לפרסם זאת בציבור והגר"ח אישר לפרסם.

לאחמ"כ הגיע הרב כהנא למעונו של הגרי"ג, וביקש את רשותו לצרף את שמו לתקנון. הגרי"ג הסכים, אך ביקש ששמו יופיע בתקנון לאחר שמו של הגר"ח קנייבסקי.



כזכור, לפני כשנתיים נחשף ב'בחדרי חרדים' כי בעקבות פתיחתו של סמינר חדש לבנות 'הפלג' כקונטרה לסמינר מאיר ולאחר שניסיון ההשתלטות על הסמינר נכשל, יזמו ארבעת הסמינרים הגדולים בעיר תנאי בל יעבור שישולב בתקנון הסמינר ויממש הלכה למעשה את הוראתו של הגר"ח קנייבסקי "היפרד נא מעלי".

מדובר בסעיף מתוך התקנון, עליו נדרשים לחתום כל התלמידות והוריהם, כאשר תקנון ברוח זו מוגש מטעם כל הסמינרים הליטאים שע"ש הרב וולף זצ"ל - הן הסמינר בהנהלת הרב וולף, הן סמינר מאיר בהנהלת הרבנית בורנשטיין, סמינר הרב כהנא והסמינר של הרבנית אלקיים, בתו של הגאון רבי ניסים טולידנו זצ"ל.

בתקנונים נכתב כי הסמינרים נוסדו על ידי ובהנחיית החזון איש זצ"ל, ונוהלו על ידי ממשיכיו הגרי"ז מבריסק, הגראמ"מ שך והקהילות יעקב זצ"ל, שממשיכיהם הם הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי. ו"הם מורי דרכנו לאורם נלך, הן בהנהגת הכלל והן השאלות הנוגעות לפרט בסמינר. ומי אשר ימרה את פיהם לא יכירנו מקומו בין כתלנו ובמיוחד ידוע כי מרנן הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי שליט"א קובעים את הנהגות הסמינר".

כזכור, ל'בחדרי חרדים' נודע אז כי ניסוח התקנון בצורה זו לווה בהתייעצות והדרכה משפטית, והוא מגובה מפני חששות של מסירה לשלטונות ותלונות לבתי משפט.

בפועל, כפי שנכתב בשעתו ב'בחדרי', ההכרעה ללכת על מהלך מוצהר וגורף שכזה בריש גלי, הגיעה בעקבות מקרים בהם בנות של משפחות המזוהות עם 'המחבלים' יצאו או 'נרדמו' בשיעורי יהדות של המנהלים והמנהלות ובפרט בהרצאות של הרבנים שהובאו לסמינרים, מאחר והרבנים משתייכים לתלמידי הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי ולפיכך נוצר מצב שאצל חלק מהבנות, הסמינר נהיה מקום לימודים בלבד ללא שהוא ממלא פונקציה חינוכית - חרדית.

עם זאת, נכתב אז ב'בחדרי', שלשה שבועות קודם לכן הועברו הדברים לידיעת אנשי 'המחבלים' וזאת בהוראת מרן הגראי"ל שטיינמן שהורה שלא להפתיעם כדי שלא להותיר חלילה בנות ללא מוסד לימודים, אלא לתת להם זמן להתארגן ולפתוח סמינר לבד - באם רצונם בכך לאור ההחלטה הנ"ל.

כעת כאמור, יוחלף בתקנון החדש שמו של הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל בשמו של הגרי"ג אדלשטיין שיבלחט"א.
הרב גרשון אדלשטיין הרב חיים קנייבסקי סמינרים הרב כהנא תקנון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד