י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הסתה גוברת ברשת נגד המפכ"ל אלשיך: רובם מקרב מצביעי הימין

מאז נכנס אלשיך לתפקידו בשנת 2015, הוא ספג ברשת, תגובות בעלי אופי אלים ומסית, ביממה האחרונה מתפרסם מחקר שניתח את התגובות הללו: כמה אחוזים היו העלבות, וכמה קראו לאלימות פיזית נגדו כמה מזוהים עם הימין לעומת השמאל

אלשיך. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
אלשיך. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90 צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



על הנושא הזה כמעט ולא דיברו; ברקע פרסום המלצות המשטרה נגד ראש הממשלה, התפרסם אמש גם מחקר חדש שמצביע על ההסתה והאלימות הגוברת ברשת נגד מפכ"ל המשטרה רב ניצב רונן אלשיך - מאז כניסתו לתפקיד באוקטובר 2015 ועד אתמול (שלישי).

לפי המחקר שתוצאותיו, מתפרסמים באתר ynet, מרגע שראש הממשלה החל להתבטא נגד המפכ"ל אלשיך באוקטובר 2017 בנוגע להעסקתו של יועץ התקשורת לשעבר של המשטרה ליאור חורב ועד לפרסום הראיון עם אלשיך ב'עובדה' - התגובות המסיתות, האלימות והגזעניות ברשת - נגד המפכ"ל, גברו. כאשר את האש הוא סופג בעיקר מקרב המזוהים עם מפלגות הימין.

את הדו"ח חיברו ב'קרן ברל כצנלסון' בשיתוף עם חברת המחקר "ויגו" והוא מתבסס על נתונים שנאספו באמצעות ניטור של כחמי מיליון שיחות ברשת, בהם סטטוסים, תגובות, טוקבקים וציוצים בטוויטר. מהמחקר עולה למשל, כי מיום כניסתו של אלשיך לתפקיד ועד אתמול (שלישי), פורסמו נגדו, חמישים אלף פוסטים, בנוסח אלים, גזעני ומסית. אלה מהווים 18 אחוזים מכלל השיח בעניינו של מפכ"ל המשטרה באינטרנט.

ומי גרם לעלייה? המחקר מצביע כי 45 אחוזים מהתוכן האלים שנכתב נגד אלשיך, פורסם דווקא מאז החל נתניהו לטעון כי המשטרה מנהלת נגדו מסע ציד, לפני כחמישה חודשים.

אחד הנתונים המרכזיים שעולים מהמחקר מצביע על כך שכ-45% מהתוכן האלים נגד המפכ"ל נרשם בחמשת החודשים האחרונים, מאז שהתחוללה סערה סביב נושא ההדלפות, כשראש הממשלה בנימין נתניהו טען כי המשטרה מנהלת נגדו מסע ציד.

בחודש ספטמבר 2017 אמר נתניהו באחד מנאומיו: "מאז שהיועץ הפוליטי ליאור חורב מונה ליועץ חיצוני של המשטרה בעלות של מיליונים על חשבון משלם המיסים וללא מכרז - הפכו ההדלפות הלא-חוקיות לצונאמי". לפי הדו"ח, לאחר הדברים הללו, פורסמו ברשת 800 תגובות בעלי אופי אלים ומסית נגד מפכ"ל המשטרה.

לאחר שנתניהו תקף את המשטרה, זינק מספר התגובות האלימות ל-5,500 בממוצע לחודש. כמו כן, לאחר שידור הראיון של אלשיך ב'עובדה' - במהלכו טען אלשיך לחוקרים פרטיים שריכזו מידע מפליל אודות חוקריו של ראש הממשלה, פורסמו נגד אלשיך כ-2,500 תגובות בעלי אופי אלים ומסית. כאמור, רובם מקרב אנשי ימין.

"מפגר", "עצלן" ו"פחדן", היו 75% מסגנון הקללות נגד אלשיך. 10% מהתגובות קראו לאלימות פיזית; "לטפל בו", "לזרוק אותו" וכיוצא באלה. 15% מהתגובות נסובו אודות מראהו החיצוני.

המחקר בחן את זהותם של המגיבים, והברר כי 63% מהם, זוהו עם הימין לעומת 37% שזוהו עם השמאל.

נתון נוסף שנכלל במחקר: 70% מהפוסטים האלימים נגד אלשיך, פורסמו בפייסבוק, 15% באתרי חדשות, 10% בטוויטר, ו-5% נוספים בפורומים, בלוגים וביוטיוב.

ענת רוזיליו, מנהלת הזירה הציבורית ב'קרן ברל כצנלסון', אמרה בתגובה לתוצאות: "העלייה בהיקף שיח השנאה נגד מפכ"ל המשטרה הינה ביטוי מובהק ותוצר ישיר של רוח המפקד הנושבת מירושלים, שסימנה את המפכ"ל כמי שמבקש להפיל את ראש הממשלה מתוך מניעים שאינם מקצועיים".

"משטרת ישראל בכלל ומפקדה בפרט בהחלט אינם חפים מכל ביקורת ציבורית. עם זאת, בכל חברה מתוקנת תפקידם היה מזכה אותם בהגנה מפני מסע דה-לגיטימציה והשתלחות מצד גורמי ממשל. הכרסום בלגיטימיות עבודת המשטרה והעומד בראשה, אינו פוגע רק במעמדו של המפכ"ל וחוקריו הבכירים, אלא מערער את יסוד מוסד המשטרה כגוף המוסמך לאכיפת החוק בארץ וגורם לפגיעה קשה באמון הציבור בשלטון החוק. מדובר במדרון חלקלק ומסוכן עבור מדינה המתגאה בהיותה הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון". דברי רוזיליו.
הסתה רוני אלשיך ראיון בעובדה טוקבקיסטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד