י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הימים הנוראים של ראש הממשלה: גורל נתניהו נתון בידיו של כחלון

לא אלשיך ולא בנט יכריעו את גורלה הקרוב של הקואליציה. האיש שהגורל ייעד לכך הוא דווקא זה שהכי לא מעוניין בתפקיד • האם מי שניכס לעצמו את תפקיד שומר הסף ייתן לנתניהו לצלוח את הקדנציה עד סופה למרות המלצת המשטרה להעמידו לדין

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



לא באמירת 'פיטום הקטורת' שסגולותיה ידועות מקפיד לאחרונה נתניהו, אלא בפיטום המקטרת. אישים שישבו עמו לאחרונה במרחב הביתי הופתעו לגלות כי את הסיגר המושמץ החליפה המקטרת – עמה משחק נתניהו במהלך השיחה. יש עשן גם בלי סיגר.

בזוהר הקדוש מתוארת אמירת 'פיטום הקטורת' כסגולה לעשירות ובהיעדרם של גבירים מממנים, אין ספק שהחלפת הסיגרים היקרים במקטרת הזולה (יחסית, הכל יחסי באזורנו) היא סגולה לחיסכון כספי ניכר. לו רק היה נתניהו מקפיד כך בפרוטות בשנים האחרונות, וחס על כספם של מילצ'ן ופאקר כעל כספו שלו.

המסקנות שצפויות להתפרסם (ובשעת קריאת השורות ייתכן מאוד שכבר פורסמו), הן נקודת השפל של ביבי מאז חזר לתפקיד ראש-הממשלה. הדעת לא סובלת את הסיטואציה שבה ראש ממשלה חוזר על אותן שגיאות שבגינן כבר כמעט ואיבד בעבר את כיסאו ואת חירותו. אבל זה כבר עניין לפסי-כו-לו-גים ולקרימינולוגים.

שאלת מיליון הדולר (של מילצ'ן) היא האם ביבי יצלח את השבועיים הקרובים. בחודשיים האחרונים ניסה נתניהו לנהל את השיח הציבורי לפני שיפורסמו ההמלצות ובכך להפוך את עצם פרסומן לחדשות האתמול. לכחלון היה נוח הרבה יותר להצהיר אמונים לממשלה כשהשאלה הייתה תיאורטית ולהודיע בפומבי כי לא יפרוש מהממשלה על רקע פרסום ההמלצות. נקודת המוצא של כחלון ושל ביבי הייתה שהסינדול העצמי המוקדם יאפשר לכחלון לצלוח את מועד הפרסום – מבלי לפרק את הממשלה.

לא אלשיך היהיר ולא בנט הזהיר יכריעו את גורלה הקרוב של הקואליציה. כל הרודף מהכבוד, הכבוד רודף אחריו וגם כאן, האיש שהגורל ייעד לכך הוא דווקא זה שהכי לא מעוניין בתפקיד – ומדובר כמובן במשה כחלון.

מערכת בחירות אחת הוא כבר ניהל בעורמה כשהתקשורת והמצביעים מיקמו אותו על משבצת האיש שיחליף את נתניהו. אחרי שחבר לנתניהו בניגוד לכל מה שהועידו לו, כחלון המיומן הצליח גם להיצמד לנתניהו וגם לקרוא עליו תיגר. למרות שהפך ללשון המאזניים של מחנה הימין, הדימוי הציבורי שלו נותר כשל שומר סף. האיש שלא מאפשר לממשלה הימנית בתולדות ישראל לפגוע במערכת שלטון החוק ולשנות סדרי עולם.

פרסום ההמלצות, לא מאפשר יותר לכחלון ללכת עם ולהרגיש בלי. אם גל המפגינים הצפוי לא יסחף את כחלון מחוץ למשרד האוצר, יישכחו כלא היו החוקים ששיבש והמהלכים שעצר. האיש יוקע אל עמוד הקלון התקשורתי ודמותו תונצח כמי שהגן על נתניהו בגופו.

כמו מטוס קרב שמשוגרים לעברו כל טילי הנ.מ. בסביבה, נתניהו ימצא עצמו בשבועיים הקרובים תחת מתקפה – כמוה אפילו הוא עדיין לא חווה. אם יצליח לעבור בשלום גם את הימים האלה ולשמור על קואליציה יציבה, קשה לראות משהו שימנע מהממשלה הנוכחית להגביה יעף ולנחות ביעד שנקבע מראש – אי שם ב-2019.

על היועמ"ש מנדלבליט נתניהו סומך, עד כמה שנתניהו מסוגל לבטוח באנשים שהוא גידל ומינה. עד שיוחלט על הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע אם בכלל, ועד לקיומו של שימוע אם וכאשר, יחלפו חודשים ארוכים, במהלכם שני הצדדים ידאגו לדחוס לתוכם חדשות מכל הסוגים והמינים.

מנדלבליט לא אהב את הראיון של אלשיך ל'עובדה' אבל אהב פחות את המתקפה הישירה של נתניהו נגד שומרי הסף. הירי המדויק לעברה של המשטרה, אילץ גם את היועמ"ש לצופף שורות ולהחצין בשיחות סגורות את מורת רוחו. את המסרים הללו קיבל גם נתניהו שבמהלך השבוע הוריד פרופיל ונמנע מלשוב ולתקוף חזיתית את מפכ"ל המשטרה.

לשתי שבתות תמימות זקוק נתניהו, כדי להיגאל למשך קדנציה שלמה של המשך ישיבה בטוחה על כס ראש הממשלה. הימים הקרובים עבורו, הם הימים הנוראים האמיתיים.

קודש וחו"ל

שרים ששהו השבוע שעות ארוכות בחברת נתניהו בישיבת הממשלה ובדיוני הקבינט, התפעלו ולא בפעם הראשונה מיכולת ההתנהלות של ראש הממשלה. לתיאורי הדם, היזע והדמעות שניתן לקרוא בטורים ובספר הסיכום המרתק של בן כספית שהתפרסם לאחרונה, לא היה זכר בשפת גופו של האיש שמחזיק את מושכות המדינה.

בקור רוח ובתבונה, הגדיר את התנהלותו אחד מבכירי השרים שמתקשה לפרגן בימים כתיקונם לראש הממשלה, אך הפעם לא יכול היה להימנע מלעשות כן. כשבשלב מאוחר יותר עלה לשידור האלוף (במיל') עמירם לוין ורמז לכך שראש הממשלה גורר את המדינה לכאוס בטחוני כדי להינצל מכותרות ההמלצות – נחלץ לעזרתו השר הבכיר שתיאר דווקא את מתינותו של נתניהו והימנעותו מלהיגרר לתגובה כואבת בהרבה.

מתברר, כי במהלך דיוני הממשלה והקבינט ולאחר שגורמי המודיעין גילו באוזני השרים כי האיראנים הם שהורו לסורים להפעיל את כל מנגנוני ההגנה כדי להשיג את היעד של הפלת מטוס ישראלי - השמיעו כמה מהשרים היותר מיליטנטיים, ביקורת לא פשוטה על התגובה המתונה של ישראל. בעולם המעשה - לא רק שנתניהו נמנע מהנחתת מכה עוצמתית שעלולה לגרור את המדינה למלחמה, אלא שתגובתו הייתה המתונה ביותר בארסנל הכלים שהוכן לשעה שכזאת.

כאשר ראש הממשלה המנוח מנחם בגין הגיש לנציגים החרדים בליל המהפך של 77' הצעה שאי אפשר לסרב לה – ולא במובן המאפיוזי, הביע מרן הרב שך זצ"ל את חששו מכך שמנהיג הימין ישוש אלי קרב. השלום עם מצרים ולאחריו מלחמת שלום הגליל הוכיחו שהמציאות הישראלית מורכבת מסך כל חששותיה. על נתניהו אפשר לומר שמורכבותו הגדולה בכל התחומים אינה באה לידי ביטוי בפן הביטחוני. בכל הנוגע לתחום הזה, גם גדולי יריביו מודים שזהירותו אומנותו.

במשמרת של נתניהו, קשה לראות מהלך מתגלגל של תגובה לא מידתית שנגררת למלחמה – כפי שאירע בקדנציית אולמרט במלחמת לבנון השנייה. האיש חששן מכל קודמיו, זהיר מכל מתחריו. ההנהגה החרדית שסלדה תמיד מהתנהלות של כוחי ועוצם ידי (ומה חבל שסלידה שכזאת לא מורגשת גם במה שנוגע להתנהלות מול הציבור החילוני במדינה) לא יכולה לבקש לעצמה ראש-ממשלה ראוי יותר מנתניהו, שמגלה זהירות יתירה למרות שסיטואציה של כאוס ביטחוני מבטיחה לו שקט פוליטי.

ראש הממשלה הקודם מטעם הליכוד, שהייתה טבועה בו גם כן התכונה של עיקשות מדינית וזהירות ביטחונית, היה ראש הממשלה המנוח יצחק שמיר. במלחמת המפרץ הראשונה הוא בלם את השרים, גם מקרב המערך, שביקשו להגיב בעוצמה, בין השאר בסיועו של השר הצעיר אריה מכלוף דרעי. כמו שומרי שבת רבים, מצא עצמו דרעי בשבת האחרונה חשוף לחדשות בעוצמות כפולות ומכופלות – שרק אווירת בית הכנסת והניתוק ממקור חדשות אמין יכולים להעצים.

אם מתוככי בית הכנסת בישראל חדשות השבת מוכפלות בעוצמתן, הרי שבגולה הדוויה על אחת כמה וכמה. את טפטופי החדשות שמע דרעי בשבת האחרונה בעת ששהה בצרפת. השילוב של קודש וחו"ל – הפך את ההתרחשויות להרבה יותר מסעירות.

כשהגיע מידע על הקבינט שעומד להתכנס ועל תגובה ישראלית קשה, סבר דרעי שאירועי השבת של מלחמת המפרץ הראשונה חוזרים על עצמם ופסיקת מרן הגר"ע יוסף זצ"ל מאותם ימים, מחייבת אותו לחלל את השבת כדי להשתתף מרחוק בישיבה. בשלב מסוים דובר על כך שנציג השגרירות יגיע למקום שהותו של חבר הקבינט עם טלפון מאובטח - מעין 'ורד הרים' צרפתי - מה שלא יצא לבסוף לפועל לרגל דחיית ישיבת הקבינט למועד שלאחר השבת.

עצם העובדה שעם נחיתתו בראשון בערב, המערכת הפוליטית כבר עסקה בהמלצות הקרבות ובאות – הזכירה לדרעי ולנו לכמה רגעים עד כמה תלויים חיינו בסביבה בסייעתא דשמיא. ירבו הכותרות על המלצות, יתווספו לנו גזירות שונות ומשונות ובלבד שלא תיפתח מצפון הרעה – וחודש אדר יהפוך לנו מששון לתוגה.

למזהיר ולנזהר

בצהרי יום שני שעבר התפרץ סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ללשכתו של השר הממונה בתואר וראש הממשלה נתניהו, בלי לתאם את הביקור כנהוג במערכת (הבריאות והפוליטית). הרקע לגיחה הבהולה היו קריאות הקרב של איווט ליברמן שהושמעו במסגרת ישיבת הסיעה בנוגע לחוק הגיוס. גרסת ליברמן שתמיד תהיה מורכבת ומתחכמת, הובאה כאן במלואה בשבוע שעבר, אבל מה שנחשפת כאן לראשונה, זו ההתרחשות שהתחוללה באותן שעות מאחורי הקלעים.

אחרי ביקורו של איווט בקניון ביג באשדוד בעיצומה של השבת, נועדו חברי הכנסת החרדים עם נתניהו שביקש מהם להירגע. היות והחבר הטוב אריה מכלוף דרעי ניתק מגע (לעת עתה) ומסרב אפילו להנהן לשלום לכיוונו של שר הביטחון, לא נותר לחברים אלא לדרוש מנתניהו לקחת את גזרת איווט לטיפולו האישי. נתניהו הבטיח להביא לכך שליברמן ינמיך להבות והחרדים מצדם השמיעו קול מחאה כדי לצאת ידי חובה.

הסטטוס-קוו הזה החזיק מעמד למשך שבוע, עד לרגע בו נשאל ליברמן על תיקון חוק הגיוס. איווט הבהיר שהובאו לידיעתו נוסחאות שונות שניסחו החרדים אשר אינן מקובלות עליו וכי החקיקה היחידה שתעבור היא זו שתצא מתוך משרד הביטחון. ליצמן שישב בלשכתו ושמע את הקולות הבין באותו רגע שליברמן אומר קדיש על הניסיון להסדיר את חוק הגיוס בקדנציה הנוכחית.
מכאן ועד לגיחה מהירה ללשכת נתניהו בליווי אחד מחברי הסיעה – הייתה הדרך קצרה. הטענות שהשמיע ליצמן היו אישיות כלפי נתניהו: הבטחת לנו להרגיע את שר הביטחון ואנחנו מצדנו לא שברנו את הכלים. איך ייתכן שתוך פחות משבוע, ליברמן מבעיר לנו גם את גזרת הגיוס, ועוד עושה שימוש בסמכותו כשר ביטחון כדי להעמיק את הקרע ולהעצים את המשבר?

העובדה שליצמן השמיע את הדברים בחדרי חדרים, מלמדת שלפחות מישהו אחד הפנים משהו מאירועי השבועות האחרונים. אבל מעניינת יותר היא התשובה שהשמיע נתניהו בשמו של איווט. ליברמן – כך נתניהו – הסביר לי שההתנהלות שלו כעת, טובה גם לכם. עדיף לכם שהוא ישמיע את הקול האנטי-חרדי וייקח את המנדטים המתנדנדים מלפיד. הרי הוא כבר הוכיח לכם פעם אחר פעם שברגע האמת אין לו שום בעיה לשבת לצדכם כשותף ולהעביר הכל, אז למה שלא תשתתפו אתו במשחק ושניכם תצאו מורווחים?

ליצמן הגיב בזעם מופגן עד שלרגע חשש השר הממונה לבריאותו של סגנו. לא יכול להיות שיותר משנה לפני הבחירות ליברמן ינהל קמפיין על הראש שלנו ואנחנו נשב בשקט - אמר ליצמן - אם איווט לא יירגע גם אנחנו נעצים את התגובה ואם זה ייגרר לבחירות אל תבוא אלינו בטענות.
האמירה של ליצמן רק העצימה את הפראנויה של ראש הממשלה מהתהפכות צפויה של איווט. ההיסטוריה הפוליטית מלמדת כי התהפכות שכזאת מתרחשת ללא כל התראה מוקדמת של הינעלות על המטרה. כמו טיל סורי, ביבי נורה מכיסאו ורץ להרגיע את שר הביטחון.

קולות ההסברה שיצאו בשלישי-רביעי מלשכת איווט והובאו גם כאן אך לפני שבוע, היו כנראה המשך ישיר לאותן שיחות. פתרונות גיוס טרם הונחו על השולחן אך לעת עתה לפחות, נפסקו קרבות הירי הפנים קואליציוניות. מסתבר כי לא רק בגזרה הביטחונית, אלא גם בזירה הפוליטית, ביבי הפך לגדול הזהירים ולראשון המזהירים. ומי ייתן שיתקיים בו ובנו מאמר המשורר רבי דונש בן לברט בזמירות השבת: ולמזהיר ולנזהר שלומים תן כמי נהר.
בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד