י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

כחלון ביטל את המכס על מקררים - אבל תראו מה קרה למחירים

כחלון ביטל את המכס על מקררים - אבל תראו מה קרה למחירים

מקרר. צילום: פלאש 90
מקרר. צילום: פלאש 90





תוכנית "נטו הוזלות" שעליה חתם שר האוצר, משה כחלון, לפני כחודש, הבטיחה הפחתת מכסים על שורה של מוצרים, במטרה להפחית את מחיריהם ולהוריד את יוקר המחיה. אבל בדיקה שערך TheMarker מגלה כי מחירי המקררים והמקפיאים, הנכללים בתוכנית, נשארו זהים כמעט לחלוטין לאחר הפחתת המכסים — ואף עלו מעט בדגמים מסוימים. כלומר, הפחתת המכס לא גולגלה לצרכנים.

הצו שעליו חתם כחלון כלל ביטול מכסים על מוצרים שונים, ובהם מוצרי הלבשה ומוצרי טקסטיל נבחרים, מוצרי תאורה, תמרוקים וקוסמטיקה, צעצועים ומוצרי חשמל ביתיים — שהמרכזיים בהם הם מקררים ומקפיאים. עד לחתימת הצו, המכס שהוטל על מקררים בישראל היה בשיעור של 12%, כך שהפחתת המחיר היתה אמורה להגיע למאות שקלים לכל מקרר.

מטרתה המוצהרת של התוכנית היתה להקל על יוקר המחיה בישראל. לפי נתוני האוצר, לשם כך ויתרה המדינה על הכנסות של כ–543 מיליון שקל בשנה מהמכס המוטל על כלל המוצרים הנכללים בתוכנית.

הורדת המכס תקפה למקררים המיוצרים במדינות שאין לישראל עמן הסכמי סחר חופשי, כלומר בעיקר מדינות במזרח הרחוק, שמהן מיובאים מקררים של סמסונג ו–LG (דרום קוריאה) ושל שארפ (יפן). באשר למדינות שלישראל יש עמן הסכמי סחר — כמו מדינות האיחוד האירופי, קנדה, ירדן, מצרים וטורקיה — היבוא היה פטור ממכס עוד לפני כן.

ברשתות מגלגלים את האשמה על היבואנים

בדיקה שערכנו בשלוש רשתות עם ביטול המכס, ושוב כעבור חודש, גילתה כי ברוב המוחלט של המקררים המחיר נשאר זהה למחיר מיום חתימת הצו, ולעתים אף עלה במעט. מהפחתת המחירים, כך נראה, נהנו בעיקר היבואנים או הרשתות.

למשל, מקרר עם מקפיא עליון של סמסונג נמכר לפני חודש בא.ל.מ ב–4,103 שקל, ומחירו לאחר הורדת המכסים נשאר זהה. מחירו של של מקרר מבית שארפ הוא היחיד בבדיקה שערכנו שמחירו ירד מעט, אבל בסכום זניח של 61 שקל. בטרקלין חשמל מצאנו כי מחירי דגמים שונים מתוצרת LG ושארפ נשארו זהים לחלוטין. במחסני חשמל מחירו של מקרר עם מקפיא עליון בנפח 476 ליטר של סמסונג אף התייקר ב–210 שקל.

בתגובה לממצאי הבדיקה סיפקו הרשתות הסברים שונים. אחת הטענות שלהן היא שהן הורידו מחירים על שלל דגמים, אף שכמעט לא נמצאו כאלה בבדיקה; טענה נוספת שלהן היא כי מדובר במלאים שלא התחלפו וכבר שולם עליהם מס — אף שמנכ"ל א.ל.מ, צביקה אהרונוביץ', הודה בעצמו כי "מוצרים גדולים כמו מכונות כביסה, מייבשי כביסה, מדיחים, טלוויזיות ומקררים הם בעיקר לשם תצוגות ולא נמצאים בחנות. כלומר, המלאי מתחלף בתדירות גבוהה מאוד כמה פעמים בחודש".

טענות נוספות של הרשתות גילגלו את האשמה על היבואנים והעלייה במחיר התשומות. "מי שקובע את המחיר הוא לא החנות, אלא היבואנים. הטענה של היבואנים כלפינו היא שספקים מאירופה, סין וקוריאה העלו את המחירים בגלל עלייה חדה במחיר חומרי הגלם", טען אהרונוביץ'.

אהרונוביץ' ביקש גם להזכיר כי בנובמבר־דצמבר היו מבצעי בלאק־פרידיי וסוף השנה: "המבצעים העמוקים שהיו באותה תקופה מקשים על הלקוחות לראות את ההנחות". ואולם הורדת המכסים התבצעה בסוף ינואר, אחרי שמבצעי דצמבר כבר הסתיימו.

ברשת מחסני חשמל אף טוענים בתוקף כי הם הורידו מחירים עוד לפני הורדת המכסים, ואף הצהירו על כך בקמפיין שסיסמתו היתה "הורדנו מחירים עוד לפני שירדו המסים". עם זאת, המהלך אינו מסביר עליית מחיר של 200 שקל באחד הדגמים.

הצרכנים מפסידים פעמיים

תמיר בן שחר מחברת הייעוץ הכלכלי צ'מנסקי בן שחר אינו מופתע מהממצאים. לדבריו, "כל המתנות שכחלון נותן לאזרחים נעצרות באופן שיטתי אצל הקמעונאים. הצרכנים מפסידים פעמיים — פעם אחת המדינה מורידה מכסים ומפסידה כסף, ולכן הם צריכים לממן את הפעילות שלה בדרך אחרת, ופעם שנייה מכיוון שההוזלות אינן מגיעות אליהם".

מרשת טרקלין חשמל נמסר בתגובה: "הרשת ביצעה את הפחתת המחירים בהדרגה כבר מדצמבר 2017, בהתאם להורדות שהועברו אליה מהספקים השונים. בוצעה הפחתה על מספר רב של מקררים, מסכים ועוד. במוצרים מסוימים אכן לא בוצעה הפחתה מכיוון שלספקים יש מלאי שכבר שוחרר ושולם עליו המס. מחירי מוצרים אלה יופחתו בהמשך, עם הגעת המלאי חדש".

מרשת מחסני חשמל נמסר בתגובה: "אנו עומדים מאחורי ההבטחה שלנו, וביום כניסת הרפורמה לתוקף גילגלנו את מלוא ההוזלה בגובה המכס על כל המקררים שיוצרו במזרח הרחוק".
נטו הוזלות משה כחלון מכס על מקררים יוקר המחיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד