י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הדרך היעילה ביותר להוריד את שיעורי העישון: העלאת מחירי הטבק

בדיון וועדת הסמים של הכנסת התחייב מנכ"ל משרד האוצר לדון בהעלאת המיסים על טבק לגלגול והשוואת המס שלו לסיגריות

צילום: pixabay
צילום: pixabay



בדיון וועדת הסמים של הכנסת בראשות ח"כ תמר זנדברג שהתקיימה היום (שני) התחייב מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד שהמשרד ידון בהעלאת המיסים על טבק לגלגול והשוואת המס שלו לסיגריות. אולם באב"ד סירב לחשוף את תוכן פגישתו עם לוביסטים של חברות הטבק.

לאחר שלדיונים קודמים סירבו נציגי משרד האוצר להגיע, הפעם זומן מנכ"ל המשרד, שי באב"ד, על ידי צו מיוחד של חברת הכנסת זנדברג שחייב אותו לתת דין וחשבון לחברי הוועדה ומוזמניה על מיסוי הטבק לגלגול.

ד"ר אביטל פאטו בן-ארי, מהאגודה למלחמה בסרטן אמרה בדיון כי העלאת מחירי הטבק הוכחה כאסטרטגיה מרכזית וכדרך היעילה ביותר להוריד את שיעורי העישון וזה נתון של ארגון הבריאות העולמי. "העלאת מחירי הסיגריות צריכה להיות סיסטמטית, עקבית, קבועה ורציפה. ברגע שמעלים מיסים רק על סיגריות ולא על טבק לגלגול, אנשים עושים שיפט לטבק לגלגול ולא עשינו בזה שום דבר".

נציג ההסתדרות הרפואית, ד"ר חגי לוין, תקף את באב"ד אישית כשאמר לו: "אנחנו פנינו מספר רב של פעמים אליך להציג לך ולשר את הנתונים ואתם סירבתם להיפגש איתנו. אם אתה לא חלק מהפתרון, אתה חלק מהבעיה. אתה נושא באחריות על החלטה מעוותת שהיא כנגד וועדת הבריאות העולמית, כנגד המלצות הבנק העולמי".

לאחר דברים אלה, באב"ד התחייב שיבדוק את הנושא שוב מול משרד האוצר והתחייב לקיים דיון על העלאת המיסוי לטבק לגלגול. באשר לקרן למיגור העישון הבהיר באב"ד "אם משרד הבריאות כל כך רוצה להקים קרן, הוא היה יכול להקים. לבוא למשרד האוצר ולהגיד שמשרד האוצר צריך לפתוח את הקרן זאת דמגוגיה. אם משרד הבריאות ירצו להקים קרן שיפתחו, אני תומך".

במהלך הדיון אמר שבי גטניו, מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת כי "8,000 בני אדם מתים בישראל בשנה כתוצאה מעישון. אתה נפגשת עם לוביסטים של חברות טבק ואנחנו רוצים לדעת מה קרה שם ואז החלטתם לא לעלות מיסוי. אנחנו רוצים לדעת מה קרה שם".

יו"ר הועדה, ח"כ תמר זנדברג חיזקה את טענתו של גטניו ואמרה כי ע"פ האמנה הבינלאומית שישראל חתומה עליה, מחוייבים לדווח על כל פגישה עם נציג של חברות טבק ועם כל לוביסט. "זאת הסיבה שלוביסטים של חברות הטבק לא נכנסים לדיונים האלה".

מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד השיב בזעם ואמר "אני לא אשב פה ואתן לך דין וחשבון עם מי נפגשתי ועם מי לא נפגשתי ומה אמרתי שם. היומן שלי, עם כל הכבוד הוא לא עניינך ולא עניין הוועדה, רק של היועץ המשפטי שלי. אני נדהם שמגיע לפה מנכ"ל ואתם דנים איתו על היומן שלו".

בהמשך הדיון הודה באב"ד כי מיסוי הסיגריות אייקוס תקוע כעת בוועדת הכספים לאחר שבוועדה לא קיימו עדיין דיון בנושא ואם לא יעשו זאת בתוך שבועיים יפוג הצו.
טבק לגלגול משרד האוצר שי באבד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד