י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

השתלת שיניים ביום אחד, איך עושים אותה ולמה כדאי?

יום אחד תזדקקו להשתלת שיניים, לפני שהיום הזה יגיע, רצוי שתבינו במה מדובר ומה אתם יכולים לעשות בשביל לצלוח את תהליך השתלת השיניים בהצלחה. אך לפני שנתחיל, הקדמה...

תמונה: depositphotos
תמונה: depositphotos



יום אחד תזדקקו להשתלת שיניים, לפני שהיום הזה יגיע, רצוי שתבינו במה מדובר ומה אתם יכולים לעשות בשביל לצלוח את תהליך השתלת השיניים בהצלחה.
אך לפני שנתחיל, הקדמה...
כולנו נולדים עם שני סטים של שיניים, שיני חלב והשיניים המחליפות אותן, קראו להן שיני בוגרים.

את הסט השלישי נצטרך כנראה לקבל חיצונית באמצעות השתלת שיניים או תותבות.

מתי יש צורך בהשתלת שיניים?

ישנם מספר מקרים בהן יש צורך בהשתלות שיניים:
1. אם יש לכם שן או מספר שיניים חסרות.
2. אם יש לכן שן, או שיניים מתנדנדות.
3. במקרה שביצעתם הרגע עקירה ואתם מעוניינים למלא את החסר בשתל דנטלי.
4. במקרה שברצונכם למנוע נסיגת עצם מעצמות הלסת.
5. במקרה שיש לכם שתל ישן, שתל שאינו מטיטניום או כל טיפול השתלה שלא הסתיים בהצלחה מכל סיבה שהיא.

לכל מקרה, יש את מתודולוגית העבודה המתאימה לו, ותמיד יש להיוועץ ברופא השיניים שלכם בכדי לברר מה יתאים לכם, אבל בסיכומו של דבר השתלת שיניים תמיד הייתה, ותמיד תהיה התחליף הטוב ביותר לשיניים טבעיות.

פני שהיה ניתן לבצע השתלת שיניים ביום אחד, זה לקח קצת זמן...

נתחיל בהסבר קצר על תהליך השתלת השיניים המקורי, בתהליך זה, קודם כל מורידים ומכינים את האזור להשתלה. במקרה שישנם שיניים שיש צורך לעקור, אז מסירים אותם, ומקרים בהן ישנו צורך בטיפול לצורך שיקום האזור, כמו במקרים של הרמת סינוס, אז מבצעים את ההליך לפני ההשתלה לאחר שהאזור מחלים. ורק לאחר מכן, השתל מותאם לחלל המיועד.
לאחר מכן, נותנים לחלל להחלים ורק אז מקבעים את הכתר בפה.

כל ההליך הנ"ל נמשך בין 6 ל-18 חודשים.

מהן השיטות הנפוצות להשתלת שיניים ביום אחד?

כשזה מגיע לשתלים המושתלים בכל הפה, השיטה המוכרת בישראל נקראת שיטת: all-on-4 , ויש גם את שיטת all-on-6 שפשוט מוסיפים בה שני שתלים נוספים ליציבות במקרים מסוימים.
בשיטות אלו נהוג להרכיב את השתלים כיחידה אחת. השם ניתן לתהליך מכיוון שניתן ע"י הרכבה של ארבעה או שישה שתלים, להרכיב גשר אחד אשר מסוגל להכיל עליו עד 12 שיניים בבת אחת.

כיצד זה מתבצע?

השלב הראשון בתהליך כולל הערכה ראשונית על ידי רופא שיניים. במהלך הערכה זו הרופא יסקור את ההיסטוריה הרפואית הכללית והדנטלית של המטופל וימליץ על צילומי רנטגן או צילומי CT בכדי לקבל מידע נוסף ונרחב יותר הדרוש לטיפול.

לאחר שהרופא העריך את המיקום האופטימלי לשתלים, ואת כמות העצם הקיימת באזור זה, תבנה תכנית טיפול ויקבע לוח הזמנים לעבודה והחלמה.

השלב השני הוא בעצם השלב הראשון בחלק המעשי של התהליך, הרופא מכניס את השתלים הקדמיים אל הפה בזווית ישרה, ואת השתלים האחוריים הוא מכניס בזווית של 45 מעלות. צורה זו של הכנסת השתלים גורמת לכך שהגשר מקבל תמיכה מספקת על גבי כל השטח שעליו הוא מורכב.

את השיטה הזו ניתן להוציא לפועל רק בפה שבו הלסתות מחוסרות שיניים לגמרי וגובה העצם הוא מינימום 8 עד 10 מילימטרים, הרוחב המינימלי של הלסת צריך להיות 5 מילימטרים. במקרה שחסרה עצם, או שהרופא החליט שהמסת העצם הקיימת אינה יכולה לתמוך בשתל, יש לבצע ניתוח השתלת עצם.

השתלת שיניים בדרך זו מאפשרת טיפול קצר יחסית, והמטופל יכול לצאת עם שיניים זמניות כבר לאחר יום אחד, ולקבל את הסט הקבוע לאחר שהוא מגיע מהמעבדה.

ובנוסף יש עוד מספר רב של יתרונות:

פחות זה יותר

מטופלים רבים חששו בעבר לעבור תהליך השתלת שיניים ארוך, מייגע וכואב. כיום, תוך יום טיפולים אחד, אותם מטופלים נהנים משיניים חדשות ולאחר תקופה לא ארוכה, גם קבועות. תהליך החלמה קצר מכיל בתוכו במון יתרונות, אבל היתרון הראשי של החלמה קצרצרה היא אי הנטייה לסיבוכים.

שמירה על עצם הלסת

כאמור, כאשר אין שיניים מחוברות לעצם הלסת, הגוף מפרש זאת כחוסר צורך בהן ומתחיל לספוג פנימה את חומרי הבניין של העצמות לשימוש במקומות אחרים בגוף. חיבור השתלים הדנטליים לעצם מיד לאחר העקירה יוצר “שימוש מחודש” וכך מאט מאד ואף עוצר לעיתים את נסיגת העצם.

מעניק פתרון למצבי קיצון

מטופלים רבים הסובלים מחוסר קיצוני בעצם, או מטופלים הסובלים מאוסטאופורוזיס או מטופלים בעלי מחלות לב שנאסרה עליהם כניסה לתהליכים טיפוליים ארוכים; כל אלה יכולים היום לעבור השתלת שיניים ביום אחד, מבלי לוותר על איכות החיים בשל מצבם הבריאותי.

חזרה לחיי שגרה בזמן קצר יותר

אפשר לחזור לאכול בצורה התקינה דיי מהר, וברוב המקרים גם הביטחון העצמי משתפר, והמטופלים מרגישים יותר בנוח בכל הנוגע לאינטראקציות חברתיות, ובצורת הדיבור שלהם בפרט.

מחיר

המחיר של השתלות שיניים הנעשות ביום אחד הוא זול מן המחיר של השתלות שיניים מסורתיות, כאשר משווים אותן. בהתהליך המקורי, המטופלים היו צריכים לשלם פר שתל ואילו בהשתלות שיניים מסוג ה all-on-4 או all-on-6 המטופלים משלמים על הרבה פחות שתלים, והרבה יותר תוצאות.

פחות אי נעימות

המטופל לא סובל מאי נעימות וממבוכה כאשר הוא נמצא בין טיפולים ובחלל פיו חסרות מספר שיניים, מאחר והשיניים הקבועות נעקרו והשיניים החדשות עדיין לא הושתלו. בהשתלת שיניים ביום אחד יוצאים עם פה מלא בשיניים שניתן להשתמש בהן לפי הוראות רופא השיניים בתחילה, ובהמשך, באופן מלא.

פחות חרדה

השתלת שיניים בשיטה זו מתאימה למטופלים הסובלים מחרדה דנטלית, הם חווים את הפחד רק פעם או פעמיים בלבד. הטיפול של השתלת שיניים ביום אחד הוא מהיר בהרבה ביחס לשיטת ההשתלה המקורית.

מחכים פחות לתוצאות

מחקרים שנעשו בתחום הרפואה הדנטלית מצאו כי בשלב ההמתנה שבין הטיפול הראשון של העקירה לבין השלב השני של ההשתלה עצמה, עלול להתרחש תהליך של אובדן עצם. אולם, בטיפולי ההשתלה המתבצעים ביום אחד, ריפוי רקמות החניכיים נעשה באופן מהיר יותר, השתל נעגן ונקשר לעצם הלסת וכך מונע את אובדן העצם.

הצלחה היא אותה הצלחה, רק בפחות התעסקות

ממחקרים נובע כי סיכויי ההצלחה של טיפולי השתלות השיניים הנעשות ביום אחד דומים לסיכויי ההצלחה של השתלות השיניים המקוריות.

השתלת שיניים דורשת תחזוקה קלה ורגילה הכוללת עשיית פעולות יום-יומיות שגרתיות כמו, צחצוח שיניים ושמירה על היגיינת הפה בעזרת שימוש חוזר בחוט או קיסם סטנדרטי.

טיפול בשתלים לאחר ביצוע ההשתלה

שתלים דנטליים מצריכים את אותה תשומת לב שצחצוח יום- יומי תקני דורש מאתנו, וזה כולל העברת חוט דנטלי, שימוש במי פה וקביעת תורים אצל השיננית באופן מחזורי.

האם ניתן לבצע השתלת שיניים גם במצב של חוסר עצם?

כן, מצב של חוסר עצם הוא מצב מורכב שדרש בעבר הרמת סינוס או בניית עצם לצורך ביצוע ההשתלה. למשל, שימוש בשתלים מוטים מאפשר תהליך מדויק, קצר, תכליתי ויעיל. השימוש בשיטה זו חוסך עלויות, מצמצם את משך הטיפול ומפחית משמעותית את תופעות הלוואי והכאבים הכרוכים בהליך.

ד"ר אלכסנדר אברבוך ממרפאת השיניים בהרצל 52 בראשון לציון ישמח לספק לכם יעוץ ולתת לכם הצעת מחיר לשתלים.

השתלת שיניים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד