י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

בקשה לתביעה ייצוגית של 101 מיליון דולר נגד איביי: מייקרת את המשלוח בעת הרכישה

לטענת המבקש, נמצאו פערים בלתי-מוסברים של עד 90% בין מחיר המשלוח המוצג לפני ההזמנה, למחיר שהלקוח משלם בפועל • איביי: לא קיבלנו את כתב התביעה, לא נוכל להתייחס למקרה

איביי. צילום: pixabay
איביי. צילום: pixabay



האם איביי מעלה את מחיר המשלוח בעת ביצוע ההזמנה באתר? אתמול (ד') הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד ענקית המסחר הגלובלית איביי בהיקף מוערך של 101 מיליון דולר, בטענה כי נמצאו פערים בלתי מוסברים בין מחיר המשלוח המוצג בטרם ההזמנה, לבין מחיר המשלוח בעת ביצוע ההזמנה - פער שיכול להגיע, לטענת התובעים, עד ל90%.

הבקשה הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז על ידי רו"ח מתן גרינבלט, לקוח של איביי, המיוצג על ידי עורכי הדין יצחק אבירם ושחר בן מאיר.

איביי הוא אחד משלושת האתרים האהודים ביותר על ידי הישראלים - לצד עליאקספרס ואמזון. האתר אף מתגאה בכך שהישראלים ניצבים במקום שני בעולם ברכישות מהאתר ביחס לגודל האוכלוסייה, ועל פי נתוני איביי ב-2017, בכל 2 שניות נקנה בישראל מוצר מאיביי, ובכל 3.5 שניות נמכר מוצר מישראל לחו"ל באמצעות הפלטפורמה. הסיבה לפופולריות העצומה של האתרים הללו היא האפשרות שהם נותנים לישראלים להתמודד עם יוקר המחיה ולחסוך עשרות ואף מאות שקלים ברכישת מוצרים בהשוואה למחירם בישראל.

בבקשה לייצוגית נכתב כי גרינבלט הוא משתמש ותיק באתר, ומזמין ממנו מוצרים כבר 12 שנה. בתחילת החודש ביקש גרינבלט להזמין באיביי דיסק יהלום לחיתוך מתוצרת חברת בוֹש, ובעת החיפוש הראשון היה מחירו 60.6 שקל, ומחיר המשלוח היה 78.2 שקל. לטענתו, לאחר ביצוע הרכישה התברר לו, באמצעות הודעה מחברת האשראי, כי שילם על המוצר 62.4 שקל ועל המשלוח 106.3 שקל. גרינבלט העריך את פערי המרת המטבע של המשלוח והמוצר בשקלים בודדים, מה שלא מסביר, לדבריו, את הפער של כמעט 25 שקל בין מחיר המשלוח לפני ההזמנה ובין מחירו לאחריה. "מדובר בהמשך ישיר של העסקה, שבוצע בתוך שניות בודדות במעבר ישיר בין דפי הרשת. דבר לא השתנה בתהליך העסקה, למעט מחיר המשלוח", נכתב.

לטענת גרינבלט, לאחר בדיקה זו ביצע גרינבלט רכישות נוספות וגילה גם בהן פערים - ולכן הרחיב את הבדיקה ובחן עשרות מוצרים, שהוזמנו על ידי כמה משתמשים."איביי ביצעה הטיית מחירים שיטתית ומהותית, וכמובן שלרעת הצרכן הישראלי, לאורך תקופות זמן ארוכות ובסכומים מהותיים", נטען בבקשה. "המבקש (גרינבלט) מעוניין להדגיש כי נמצאו עשרות רבות של דוגמאות, בשיעורי הטיות מחיר של 90%-5%"

סכום התביעה הוערך על ידי המבקשים לפי נתוני המכירה של איביי בישראל ב-2017 (17 מיליון מוצרים), במחיר ממוצע של 25 דולר למוצר. להערכת התובעים, רק מחציתם מחויבים בדמי משלוח, ומתוך אלה, כ-30% הטעו את הרוכשים במחיר ההזמנה. מכאן הוערך הנזק הכללי לצרכנים ב-210 מיליון דולר.

מאיביי ישראל נמסר בתגובה: "מאחר שכתב התביעה טרם הגיע לידינו, לא נוכל להתייחס באופן ספציפי למקרה זה ועם זאת נציין כי eBay היא פלטפורמת המסחר הגדולה ביותר בעולם, המחברת בין מאות מיליוני קונים ומוכרים בכל רגע נתון. החברה מפעילה תוכנית גלובלית (GSP – Global Shipping Program) המסייעת למוכרים מחו"ל לשלוח מוצרים לכל מדינה בעולם. תוכנית זו מאפשרת את תשלום המשלוח על ידי הקונה מראש בהתאם לארץ היעד וכן מבוצע חישוב מדויק (מראש) עבור המסים שעל הקונה לשלם, בהתאם לחוקי המס ביעד המשלוח, וכל זאת על מנת לאפשר חווית קנייה קלה נוחה ומהירה ללא עיכובים וללא תשלומים שלא נצפו מראש.

השקת התוכנית הוסיפה מיליוני מוצרים זמינים לצרכן הישראלי אך במקביל גם עומדת בפני הצרכן האפשרות לרכוש את אותם המוצרים, ללא שימוש בתוכנית השילוח, ובתשלום משלוח משתנה בין מוצר למוצר".
איביי תביעה ייצוגית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד