ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

שודדי הכפר התלמודי קיבלו עונשי מאסר

בית משפט השלום בנצרת קבע עונשי מאסר וחילוט מחפרון לשודדי עתיקות שנתפסו בגליל בעת שהרסו מערות קבורה ב'חורבות משכנה' - כפר בן 2000 שנה שהוזכר בתלמוד • צפו בתיעוד מהאוויר של הרס העתיקות

שודדי הכפר התלמודי קיבלו עונשי מאסר
דוברות המשטרה





בית משפט השלום בנצרת קבע עונשי מאסר וחילוט מחפרון לשודדי עתיקות שנתפסו בגליל בעת שהרסו מערות קבורה בכפר בן 2000 שנה שהוזכר בתלמוד.

המורשעים ירצו בין ארבעה ועד תשעה חודשי מאסר בפועל. בגזר הדין נכתב כי "שוד עתיקות הפך למכת מדינה המוחקת דפים שלמים של ההיסטוריה, וכל פגיעה באתר עתיקות היא מעצם טיבה פגיעה בלתי הפיכה ובלתי ניתנת לשחזור"

שלושת שודדי עתיקות הם תושבי הכפר טורעאן. ביום רביעי האחרון הם הורשעו בעבירות של פגיעה באתר עתיקות, ביצוע פעולה באתר העתיקות 'חורבת משכנה' ללא היתר וניסיון לגניבה בנסיבות מחמירות.

צילום: דוברות המשטרה

לפני שנה למחרת פורים, הגיעו לאתר העתיקות חורבת משכנה שליד מחלף גולני חמישה אנשים בהם שני קטינים, כשהם מצויידים במחפרון מסוג JCB. הם החלו לחפור במקום תוך חיפוש אחר מערות קבורה שפזורות באתר מהתקופה הרומית-ביזנטית (המאות הראשונה לשישית לסה"נ), בתקווה למצוא במערות אלו ממצאים עתיקים יקרי ערך.

צילום: דוברות המשטרה

בזכות ערנותו של מתנדב מתמי"ד (מג"ב) גליל תחתון, הגיעו מיידית לשטח מפקחי היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות ומתנדבים מכיתת הכוננות של בסיס הפעלה גליל תחתון, וביחד הצליחו לעצור את המשך הרס העתיקות באתר.

צילום: דוברות המשטרה

לדברי ניר דיסטלפלד, מפקח היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות שהשתתף במבצע המעצר, "הנאשמים הספיקו לפתוח ארבע מערות קבורה מהתקופה הרומית-ביזנטית ולהרוס מתקן חקלאי עתיק. בזכות התגובה המהירה נמנע הרס רב יותר, שכן חפירה באמצעות מחפרון באתר עתיקות יכולה לגרום נזק גדול ביותר. הפגיעה תועדה בעזרת אמצעי צילום מהאוויר שסייעו להמחיש לשופטים את עזות המצח של אותם נאשמים. דיסטלפלד מוסיף, כי "אתר העתיקות משכנה היה כפר בתקופה הרומית, המוזכר בתלמוד ככפר יהודי שנמצא בחצי הדרך בין ציפורי לטבריה. בתוך מערות הקבורה החצובות מצויים לעיתים חפצים שהוטמנו יחד עם הנפטרים. השודדים מבקשים להתעשר ע"י מכירת החפצים בשוק העתיקות".

צילום: דיסטלפלד, רשות העתיקות

שלושת הנאשמים הבגירים הורשעו על פי הודאתם בעבירות של פגיעה באתר עתיקות, ביצוע פעולה באתר עתיקות ללא היתר וניסיון לגניבה בנסיבות מחמירות, והם ירצו בין ארבעה לתשעה חודשי מאסר בפועל. המחפרון שהיה ברשותם חולט לצמיתות. בגזר הדין נכתב כי "שוד עתיקות הפך למכת מדינה המוחקת דפים שלמים של ההיסטוריה, וכל פגיעה באתר עתיקות היא מעצם טיבה פגיעה בלתי הפיכה ובלתי ניתנת לשחזור.

צילום: דיסטלפלד, רשות העתיקות

דיסטלפלד הוסיף, כי "אני מאמין שגזר הדין יגרום לאנשים לחשוב עשר פעמים לפני שיצאו לפגוע באתרי עתיקות, בהם טמונה המורשת התרבותית של ארצנו. כמו כן אני מבקש את עזרת הציבור ביידוע של רשות העתיקות בכל מקרה בו יש חשד לפגיעה בעתיקות".
מערות קבורה אתר עתיקות מאסר שוד חורבות משכנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד