ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

סוף המחדל: ועדת הכספים אישרה פה אחד את המס על אייקוס

חברי הוועדה סימנו את היעד הבא: השוואת המס על טבק לגלגול למס על סיגריות • משרד הבריאות: "מבחינתנו כל מוצר טבק צריך להיות מושווה לסיגריות רגילות"

צילום: רויטרס
צילום: רויטרס



ועדת הכספים אישרה אתמול (א') פה אחד צו המעלה את מס הקנייה של סיגריית אייקוס של פיליפ מוריס. בכך באה לסיומה סאגה של יותר משנה, שבמהלכה נמכרה הסיגריה בפטור מלא ממס - גם חודשים ארוכים לאחר שהוגדרה על ידי משרד הבריאות כמוצר טבק לכל דבר.

בישיבה נשמעה עמדת הגורמים המקצועיים ברשות המסים ובמשרד הבריאות, שהדגישו כי ענקית הטבק פיליפ מוריס לא הצליחה להוכיח כי המוצר מופחת סיכון, כפי שביקשה לטעון, וכי לפיכך ההתייחסות לאייקוס היא כאל סיגריה רגילה שיש להטיל עליה מס גבוה במטרה למנוע תמריץ לשימוש בה. לפני כמה שבועות קבע פאנל מומחים של ה-FDA כי החברה לא הצליחה להוכיח הפחתת נזק ביחס לסיגריות רגילות, ולכן לא תוכל לשווק את מוצריה תחת ההצהרה הזו.

המס יחול רטרואקטיבית החל מיום קבלת ההחלטה בעניין בממשלה ב-11 בינואר, אך לא יחול על מלאי שכבר נמצא בידי סוחרים ושסכום המס שיש לשלם בגינו נמוך מעשרת אלפים שקל. הגידול הצפוי בהכנסות המדינה בעקבות אישור הצו מסתכם בכ-120 מיליון שקל בשנה.

אנשי בריאות הציבור שהשתתפו בוועדה הדגישו את חשיבות השוואת המס על טבק לגלגול למס שחל על סיגירות רגילות. מנכ"לית האגודה למלחמה בסרטן, מירי זיו, אמרה כי "אישור הצו הנוכחי הוא לא סתם פיקוח נפש אלא הצלתם של 8,000 בני אדם שמתים מדי שנה מנזקי העישון. צריך לפעול גם נגד הסיגריות המגולגלות, שצעירים פונים לשם מתוך רצון להפחית עלויות".

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר רבקה שפר, אמרה כי "הדבר שהכי חשוב מבחינתנו זה למנוע התווספות בני נוער למעגל המעשנים ולכן מבחינתנו כל מוצר שהוא מוצר טבק - סיגריות רגילות, אייקוס וטבק לגלגול - צריך להיות מושווה לסיגריות רגילות וגם את זה צריך למסות".

בתגובה לאישור הצו בחרו בפיליפ מוריס לנזוף בממשלת ישראל: "זה מצער וחסר היגיון שהמדינה החליטה להגביל את הגישה של המעשנים למוצרי טבק חדשים ללא עשן, על ידי רגולציה ומיסוי זהים לסיגריות, וזאת בניגוד לעמדתן של ממשלות רבות ברחבי העולם ומבלי לבחון באופן מעמיק את המדע העומד בבסיסם של מוצרים אלה".

עוד נמסר מהחברה כי "במדינות רבות בעולם, לרבות בארצות הברית ובאנגליה, קיימת הכרה הולכת וגוברת בכך שלא כל מוצרי הטבק, ומוצרים אחרים הכוללים ניקוטין, מציבים אותו סיכון, כי סיגריות מציבות את הסיכון הגבוה ביותר, וכי על הרגולציה והמיסוי לקחת בחשבון הבדלים אלה".

יש להדגיש כי נכון להיום אין בארה"ב כלל אישור לשיווק האייקוס. באחרונה החליט פאנל מומחים של ה-FDA כי פיליפ מוריס אינה יכולה לטעון כי אייקוס, הסיגריה החדשה מתוצרתה, המבוססת על חימום ולא על בעירה, היא פחות מסוכנת מסיגריה רגילה - מכיוון שפיליפ מוריס לא הצליחה להוכיח זאת. כשציינו זאת בפני דוברת החברה, נמסר לנו כי החברה עדיין "עומדת מאחורי התגובה".

מהחברה נמסר עוד כי "המדינה מעודדת אותנו להמשיך ולהתמקד במותגי הסיגריות והטבק לגלגול שלנו, במקום במוצרים חדשים ללא עשן שמהווים אלטרנטיבה טובה יותר למעשנים הבגירים, שמתכוונים להמשיך לעשן".

מס על סיגריות אייקוס סיגריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד