י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

המשטרה תיאלץ לחשוף את צווי העיקול לנכסיהם של בני הזוג אלוביץ'

שופט בית המשפט השלום קבע כי על המשטרה להעביר להגנה את הצווים שלפיהם נלקחו ועוקלו נכסיהם של בני הזוג אלוביץ' ולהסביר על סמך מה הם הוצאו • השופט הדגיש כי כל קביעה אחרת אינה עולה בקנה אחד עם ערכיה של ישראל כמדינה דמוקרטית

אלוביץ'. צילום: פלאש 90
אלוביץ'. צילום: פלאש 90 צילום: פלאש 90



בית המשפט השלום בתל אביב הורה אתמול (א') למשטרה לחשוף בפני שאול ואיריס אלוביץ' את צווי התפיסה שלפיהם תפסו את כל רכושם. "דעתי מעט שונה (משל המשטרה) והיא שיש להתיר העברת חומר מסוג זה לידי ההגנה, אלא אם קיים חשש לפגיעה בחקירה ובצרכיה", קבע השופט עלאא מסארווה.

"אמנם ייתכנו מקרים שבהם חומר ששימש את בית המשפט במסגרת בקשה להוצאת צו במעמד צד אחד לתפיסה והקפאת נכסים יהיה חסוי מפני הנפגע, החשוד - אך לשיטתי, ברירת המחדל היא שצו שהוצא נגד אדם יופקד בידיו כדי לאפשר לו לממש את זכותו להעמיד את הצו, שניתן במעמד צד אחד תחת ביקורת שיפוטית", הוסיף.

השופט הדגיש כי קביעה אחרת אינה עולה בקנה אחד עם ערכיה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית, השומרת על זכויות הפרט מפני הרשות. זכויות אלה כוללות את זכותו לחירות, כבוד וקניין. זכויותיו החוקתיות של הפרט, כללי הצדק הטבעי והעיקרון בדבר הליך הוגן - כל אלה מחייבים, למעט בנסיבות חריגות, להעביר לידי ההגנה עותק מהבקשה ומההחלטה בעניין תפיסה והקפאת נכסיהם של בני הזוג אלוביץ'.

השופט התייחס גם לסודיות שמאפיינת את הליך החקירה לפני הגשת כתב אישום וציין כי סודיות זו אינה עיקרון בפני עצמו, אלא הסדר דיוני שנועד לצמצם את הפגיעה בחקירה. "מקום שהסודיות אינה נדרשת, בית המשפט יחייב את הטוען המשטרתי להשיב לשאלות, ומקום שהסודיות אינה נדרשת, בית המשפט יפרט בהחלטתו את נימוקיו המלאים לצו המעצר או השחרור".

"הורידו תמונות מהקירות, לקחו פסלים מהגינה"

עם מעצרם של בני הזוג אלוביץ' לפני כחודש, תפסו חוקרי המשטרה את כל רכושם של בני הזוג, כולל חשבונות בנק, נדל"ן כלי רכב וחפצי אמנות. באחד הדיונים בהארכת מעצרו של אלוביץ', אמר סנגורו ז'ק חן: "חוקרים פשטו על ביתו, הורידו תמונות מהקירות, לקחו פסלים מהגינה. לא הותירו דבר". אחרי שכל רכושם בשווי מיליוני שקלים נתפס על ידי המשטרה, בני הזוג הפנו אצבע מאשימה למשטרה, שלטענתם לא מעבירה לעיונם את צווי התפיסה, בניגוד למקובל.

בבקשה דחופה שהגישו בשבוע שעבר סנגוריהם של בני הזוג, עו"ד חן שמייצג את שאול אלוביץ', ועוה"ד מיכל רוזן עוזר שמייצגת את רעייתו איריס, הם טענו כי המשטרה העבירה לידיהם רשימה של הרכוש התפוס בלבד. לטענת הסנגורים, הובהר להם כי בניגוד לנהוג על כה, המשטרה אינה מתכוונת להעביר לעיונם את הצווים, וזאת עד להגשת כתב אישום.

"מדובר בצווים שניתנו במעמד צד אחד, שמכוחם פגעה המשטרה בקניינם של בני הזוג אלוביץ'. ברור כי חובה על המשטרה להעבירם לעיון בני הזוג", נכתב בבקשה. לטענת הסנגורים, לשם מימוש זכויותיהם של בני הזוג, לא ניתן להסתפק ברשימה בלבד - זכותם לבחון אם הצווים הוצאו כהלכה, אם נפל בהם פגם ואם נתפסו רק נכסים שבגינם הוצא הצו.
בית המשפט שאול אלוביץ' צווי עיקול פרשת בזק תיק 4000

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד