י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

שילמתם לשיפוצניק ולאינסטלטור במזומן? בקרוב תהיו עבריינים

בשעה טובה, אחרי שנתיים של מסמוס, הצעת החוק לצמצום השימוש במזומן עומדת לקבל את אישור הכנסת • החוק החדש, שנועד להילחם בכלכלה השחורה ובהלבנת הון, כולל גם מסר חינוכי: מי שמשלם במזומן כדי ליהנות מהנחה בגובה המע"מ עובר על החוק

כסף. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
כסף. צילום: נתי שוחט, פלאש 90



בשעה טובה, אחרי יותר משנתיים של מסמוסים, הצעת החוק לצמצום השימוש במזומן אושרה ביום חמישי בוועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת, בראשות ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), והיא עומדת לעלות להצבעה במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית - אולי אפילו היום.

זהו הישג יוצא דופן, מאחר שלהצעת חוק לא היה אף תומך נלהב בכנסת, ואילו הקואליציה נגדה היתה מקיר לקיר. עם המתנגדים נמנו חברי כנסת ערבים וחרדים, וגם בכירים בליכוד ובישראל ביתנו, שמרבים לבקר בחדרי החקירות של המשטרה ועשו ככל יכולתם כדי לסכל את הצעת החוק, שנחשבת לחזית המלחמה בהעלמת מסים ובהון שחור.

חזית נדירה של אינטרסים שליליים התלכדה נגד הצעת החוק. החל בחרדים והערבים - שתי אוכלוסיות שמרבות להשתמש במזומן, מסיבות לגיטימיות (אוכלוסיות מוחלשות, בלי חשבונות בנק) ולא לגיטימיות (כלכלה שחורה) כאחד - והמשך בגורמים בעייתיים בכנסת, שעל מפת האינטרסים שמניעה אותם אפשר לקרוא מדי בוקר בדיווחים על פרשיות השחיתות בעיתונים. החזית היתה כל כך רחבה עד שבמשך יותר משנתיים ח"כ סלומינסקי לא העז לקדם את הצעת החוק. נפל עליו מוראו של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני.

רק מלחמה עיקשת של המפקחים בישראל - מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, וראש אגף התקציבים במשרד האוצר, שאול מרידור, שהתגייסו אישית למשימה והודיעו שבלי אישור הגבלת המזומן, הצעת התקציב לא תעבור - היא שהביאה לפריצת דרך, יחד עם איום שישראל תמצא את עצמה ברשימה השחורה של הארגון הבינלאומי לאיסור הלבנות הון ומימון טרור (FATF).

בימים אלה נערכת בישראל ביקורת של FATF, ולקראת הביקורת פיר­ס­מה הרשות לאיסור הלבנת הון סקר שמיפה את הסיכונים שעלולים להביא לכך שישראל תיכשל בביקורת. שני הסיכונים הגבוהים ביותר היו השוק האפור - שבינתיים נכנס לפיקוח, ולכן מצבנו בגזרה זו השתפר - וכלכלת המזומן השחורה שמתקיימת באין מפריע בישראל, שכל עוד הצעת החוק אינה נחקקת, לא חל כל שיפור בפיקוח עליה.

הרשות לאיסור הלבנת הון כתבה: "השימוש במזומן, בעיקר בעסקות בהיקף משמעותי, הוא דפוס פעילות רווח בקרב עבריינים ומאפיין עבירות מקור רבות, מאחר והשימוש בו אנונימי וקל להסתרה והטמעה כחלק מפעילות פיננסית לגיטימית", והוסיפה: "מרבית השימוש במזומן נעשה במסגרת ביצוען של עבירות מקור מתחום הסמים, ההימורים וההונאות. לאור האמור, האיום להלבנת הון הנשקף משימוש במזומן דורג ברמה הגבוהה ביותר".

המזומן הוא הדלק של הכלכלה העבריינית בכל רחבי העולם, והוא גם מקור בלתי־נדלה להעלמת מס. רשות המסים העריכה כי הצעת החוק לצמצום השימוש במזומן תאפשר למדינה להגדיל את הכנסותיה הישירות ממסים בכחצי מיליארד שקל בשנה, וזה כמובן בלי לכמת את ההשלכות של צמצום הפשיעה בזכות זה שאי־אפשר יהיה יותר לבצע עסקות עם מזוודות מלאות מזומנים. בנוסף, בעידן המודרני, שבו גובר השימוש באמצעי תשלום דיגיטליים, אין כל מניעה לצמצם מאוד, ואפילו להפסיק לחלוטין, את השימוש במזומן. לכן כל זרועות הממשלה התגייסו כדי להביא לאישור הצעת החוק, ויהי מה.

החוק אושר בוועדה אחרי לא מעט פשרות

הלחץ הלא מתון על סלומינסקי עשה את שלו, ובתום שלושה ימי דיונים, הצעת החוק קיבלה את אישור ועדת החוקה. נקבע שאנשים פרטיים לא יוכלו לשלם יותר מ–50 אלף שקל במזומן זה לזה, שאדם פרטי לא יוכל לשלם לעסק (או לעצמאי) יותר מ–11 אלף שקל במזומן, שחריגה מהסכומים האלה תיחשב לעבירה פלילית גם עבור האדם המשלם (ולא רק עבור המקבל), וכן לא יתאפשר להסב צ'ק יותר מפעם אחת.

בהצעת החוק נעשו לא מעט פשרות. הסכומים שנקבעו בה הם כמעט כפולים מאלה שתוכננו במקור, והם גבוהים מהסכומים המקובלים היום להגבלת מזומן במרבית המדינות המפותחות. בחלק מהמדינות המפותחות, כמו שוודיה, המזומן אפילו הולך ונעלם - בגלל הכניסה של טכנולוגיות תשלום דיגיטליות, לא פחות מאשר בגלל הרצון להגביל את הכלכלה השחורה. בגלל הגדלת הסכומים המותרים, צפי הגידול בהכנסות מסים למדינה ירד מ-500 ל-400 מיליון שקל בשנה.

גם הרשות הפלסטינית הוחרגה מהחוק, בגלל ההבנה שלא ניתן יהיה לבצע מסחר מולה אלא באמצעות מזומן. סלומינסקי ביקש שבתום שנתיים ייבחן אם מדובר בפרצה שמנוצלת לרעה בידי עבריינים. בנוסף, כל המוסדות הפיננסיים המוסדרים, הנמצאים תחת פיקוח, כלומר בנקים וגופי אשראי חוץ בנקאי, הוחרגו מהמגבלות. בנק יכול לתת ללקוח שלו הלוואה של מיליון שקל במזומן - הכסף ידווח כנדרש, ואין חשש שהוא יהיה מקור לפעילות עבריינית או להעלמות מסים.

החולשה העיקרית של החוק, עם זאת, היא שלפחות בצד אחד שלו הוא חוק הצהרתי בלבד, בלי שיניים של ממש: הקביעה שלקוח שמשלם במזומן לשיפוצניק שלו 20 אלף שקל במזומן, כדי ששניהם יוכלו להתחלק בחיסכון של עלות המע"מ, ייחשב לעבריין לא פחות מהשיפוצניק, היא קביעה הצהרתית בעיקרה. קשה לראות כיצד רשות המסים, שהיא הגוף האוכף של החוק, תצליח לפקח ולהביא לאכיפה של הקביעה ההצהרתית הזאת.

ובכל זאת, זוהי הצהרה חשובה, משום שמשמעותה היא שמעתה עבירת המע"מ של השיפוצניק אינה חלה רק עליו, אלא גם על האדם הפרטי שאיפשר לעבירה להתרחש בכך ששילם במזומן. לא ניתן יהיה יותר להעלים עין מביצוע של עבירת מסים, ולהיתמם כאילו האזרח המשלם אינו שותף לעבירה. הוא שותף, וביודעין, ולכן הוא גם עלול לשלם על כך. העובדה שהסיכון להיתפס בעבירה מסוג זה כנראה אינו גבוה אמנם מקהה את המשמעות, ובכל זאת ברשות המסים מאמינים כי העיקרון ההצהרתי יגרור שינוי התנהגות. "כמו שאנשים נורמטיביים עומדים בצומת באור אדום, גם באמצע הלילה כשאיש אינו רואה, כך הם ילמדו שלשלם במזומן זה דבר שלא עושים אותו יותר", אומרים ברשות, ומזהירים שהרשות מתכוונת להתחיל בביקורת בענפים מועדים לפורענות - ענף השיפוצים הוא אחד מהם - וכי הביקורות יכללו גם טיפול בלקוחות המשלמים.

האיום באכיפה, גם אם אינו ממש משכנע, מצטרף לעובדה שהתשלום באמצעים אחרים שאינם מזומן נעשה נפוץ וקל מתמיד. כרטיסי דביט, המאפשרים תשלום מיידי מחשבון הבנק כתחליף למזומן, תופסים כבר כ-10% מהשוק, ומספרם מתקרב למיליון. הזמינות של הטכנולוגיה הופכת את העמידה בנורמה החדשה לקלה הרבה יותר. במדינות מפותחות, הנורמה הזאת כבר מובנת מאליה, ולו בגלל ההבנה שככל שהכלכלה השחורה פוחתת והכנסות המדינה גדלות, כך שיעור המס הממוצע יכול לרדת. השאלה המרתקת היא אם גם הישראלים ילמדו אזרחות טובה מהי, ויפסיקו עם כלכלת המזומן.
שימוש במזומן בהלבנת הון כלכלה שחורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד