י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

על רקע המתיחות: זוכרים את הגירוש מפולין

מאות יהודים פולנים ושאינם יהודים התאספו בוורשה כדי להביע את הסולידריות שלהם עם העם היהודי, לרגל ציון 50 שנה לגירוש היהודים מפולין

על רקע המתיחות: זוכרים את הגירוש מפולין



מאות יהודים פולנים וגם שאינם יהודים התאספו אתמול בוורשה כדי להביע את הסולידריות שלהם עם העם היהודי, ועם היהודים שנספו בשואה, האירוע התקיים לרגל ציון 50 שנה לגירוש של יהודים מפולין.

בנוסף מחו היהודים שהתאספו נגד גל חדש של אנטישמיות בפולין, כך מדווחת סוכנות הידיעות AP.

מאות היהודים התאספו אתמול בשעות אחר הצהריים המאוחרות בתחנת הרכבת גדנסקי, שם הייתה נקודת המוצא לאלפי פולנים יהודים שנאלצו לעזוב את פולין בשנת 1968 על ידי המשטר הקומוניסטי באותה תקופה.

ההפגנה הייתה חלק מיוזמה גדולה יותר של קבוצות אזרחיות פולניות לא יהודיות, שפירסמו את התנגדותם למדיניות הממשלה וכינו אותה "רדיקלית ולא הולמת".

הדוברים בהפגנה גינו את מדיניות הממשלה הפולנית הנוכחית שהובילה לסכסוך עם ישראל וגררה גל של רטוריקה אנטישמית ברחבי פולין.

הדברים מגיעים כמה ימים לאחר שהנשיא הפולני ביקש את סליחתו מהעם היהודי על כך שפולין גירשה את היהודים מפולין בשנת 1968, אך אמר כי פולין של היום אינה אחראית לאירועים של לפני 50 שנה.

"אני מרכין את ראשי בצער רב כנשיא לאלו שגורשו, אני רוצה לומר בבקשה סלחו לי, סלחו לפולין ולפולנים", כך אמר הנשיא אנדז'יי דודה ביום חמישי האחרון באוניברסיטת ורשה לציון אירועי פולין הידועים במארס 1968.

אחרי מלחמת ששת הימים, בשנת 1967 מדינות שהיו תחת המשטר הקומניסטי גינו את ישראל תחת השפעתה של ברית המועצות לשעבר. בנוסף ב-1968 מחו סטודנטים פולנים על הצנזורה שהטילה הממשלה, בנוסף המשטר הקומניסטי דיכא את הסטודנטים, והפיץ קמפיין אנטישמי מאסיבי, יהודים פוטרו מעבודות ונזרקו מאוניברסיטאות, כמה אלפי יהודים עזבו את פולין לצמיתות.

דבריו של הנשיא, הגיעו בנסיון להשקיט את הסערה על תמיכת ממשלתו בחוק שיגרום לאנשים להכנס לכלא אם יגידו "מחנה השמדה פולני" או יאשימו את פולין בזוועות השואה.

כזכור, לאחר שהחוק עבר נתניהו ושרים נוספים תקפו את פולין, ארה"ב גינתה את החוק השנוי במחלוקת, ועל פי דיווחים בפולין החוק גרם לנשיא ולראש הממשלה הפולני להיות "אורחים לא רצויים בבית הלבן" דבר שהוכחש על ידי סגן שר החוץ הפולני
פולין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד