י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

משרד הרווחה החליט: השנה אין 'קמחא דפסחא'

מביש: חשב משרד הרווחה בוועדת פניות של הכנסת מודה כי, "מדיניות משרד הרווחה לא לעזור לנזקקים"

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90



20 יום לפני חג הפסח, מתברר כי לראשונה משרד הרווחה בראשות השר חיים כץ ושר האוצר כחלון החליטו להפסיק את הסיוע לחלוקת סלי מזון לנזקקים בחג הפסח ובחגים האחרים.

עמותות הסיוע המעניקות סלי מזון לעשרות אלפי משפחות וקשישים נזקקים לקראת פסח, הופתעו לגלות השנה כי שבועות בודדים לפני החג, משרד הרווחה לא העביר להן עדיין את תקציב ה"קמחא דפסחא" השנתי. וכי השנה לראשונה לא אושר תקציב לחלוקת סלי מזון לנזקקים, עבור כל סלי המזון המחולקים לאורך כל השנה (סל מזון קמחא דפסחא, סל מזון לחג נוסף, והזנה לבתי תמחוי).

בשנים עברו תמך משרד הרווחה בחלוקת מזון לנזקקים לחג, בשנת 2017 התקציב השנתי היה בסך 18 מליון ₪, בשנת 2016 היה 23 מיליון, בשנת 2015 היה 38 מיליון ובשנת 2013 היה כ-50 מיליון.

ארגוני הרווחה מספרי כי מצד אחד ישנה עלייה מתמדת במספר מבקשי הסיוע, מדובר באנשים שאין להם את צרכי הקיום הבסיסיים, ומצד שני המגמה של הממשלה היא הפוכה. "מקצצים לנו כל הזמן בתקציבים", אומר מנכ"ל עמותת "פתחון לב" ניסים ציוני. "הכסף שמעביר משרד הרווחה מדי שנה מתחלק בין עשרות עמותות ומתורגם בסופו של דבר למספר שקלים למשפחה", יחד עם זאת הוא אומר כי "גם שקל אחד הוא משמעותי לעמותות שאוספות מכל מקום שאפשר כדי להעניק את הסיוע לנזקקים".

משפחות עניות נזקקות לתמיכה שוטפת של העמותות, אולם בהתקרב החגים ישנה מצוקה ניכרת וגדלה של אנשים שאינם מסוגלים לארגן שולחן חג עם אוכל עבור ילדיהם. בקרב העמותות ישנו חשש כי לא מדובר רק בתקציב ה"קמחא דפסחא" שהולך ונעלם, כי אם במדיניות כוללת שתעצור לחלוטין את תקצוב סלי המזון. "קשה מאוד להתקיים בלי עזרה בסיסית של משרד הרווחה, ולצערי אנו רואים רק ירידה בסכומים משנה לשנה. היכן ההתחשבות?" תוהה יו"ר עמותת נ.א.ה, אלי ערוסי.

יוסף ויטמן חבר עמותה המחלקת סלי מזון מכספי תורמים פרטיים, אומר כי "זו בושה שמדינת ישראל מתעלמת מכחצי מליון איש שאין ביכולתם לרכוש מזון בסיסי לחג, מדובר באנשים שבחודש רגיל בקושי מסיימים את החודש, וכשמגיע הוצאה גדולה וחריגה של מזון לחג אינם מסוגלים לרכוש זאת ומשרד הרווחה מתעלם".
משרד הרווחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד