י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הגרי"מ לאו בבוקרשט: "חובה להיאבק מיד ובכוח רב"

הרה"ר לישראל הגרי"מ לאו והראשל"צ הגר"י יוסף נאמו בפני למעלה מ-350 רבנים ממדינות אירופה ביום הראשון של הכינוס השנתי של 'מרכז רבני אירופה' והתייחסו לגל החקיקה האנטישמי ביבשת • הערב: כנס מיוחד בהשתתפות נציגי ממשלת רומניה

הגרי"מ לאו נואם אמש. צילום: איציק בלניצקי
הגרי"מ לאו נואם אמש. צילום: איציק בלניצקי צילום: איציק בלניצקי



"גל החקיקה באירופה כנגד עיקרי היהדות מחייב הירתמות של כל הרבנים כאיש אחד, בכל מדינה ומדינה, כדי לעמוד על נפשנו היהודית. אם לא תהיה עמדה מאוחדת – הדבר יהיה בעוכרינו ומי יודע מה ההשלכות שיכולות להיות מכך בשנים הבאות", כך אמר הרב הראשי לישראל הראש"ל הגר"י יוסף בדברים שנשא בכנס של ארגון 'מרכז רבני אירופה' המתקיים בבוקרשט שברומניה. בכנס משתתפים כ-350 רבני קהילות מכלל מדינות יבשת אירופה.

דברים דומים, ונחרצים לא פחות, השמיע גם הרב הראשי הגרי"מ לאו, בדברים שנשא אף הוא בכנס. הגרי"מ לאו תיאר מנסיונו כרב זה עשרות שנים, כיצד מגמות גדולות, שנזק רב בהן, מתגלגלות ממעשים קטנים של גורמים כאלה ואחרים. "כל פירצה משמעותית, כל דבר שהוא נגד עיקרי היהדות, חובה להיאבק עליו מיד ובכוח רב", אמר למאות הרבנים וקרא להם להתאחד במסגרת 'מרכז רבני אירופה' ולהאבק ביחד במגמות אנטישמיות שונות שהולכות ומתגברות באירופה.

הדברים נאמרו, אתמול, יום שני, במושב המרכזי של הכנס השנתי של 'מרכז רבני אירופה' בו משתתפים מאות רבנים מהיבשת. את המושב בנושא רבנות והלכה פתחה דרשתו של הראשל"צ הגר"י יוסף. בדרשתו העלה הרב את הלכות חג הפסח, במסגרת שואלין ודורשין בשאלות הפסח שלושים יום קודם לחג. הרב התייחס לשאלות מורכבות המגיעות לשלוחנו מרבני הקהילות באירופה, ובמשך שעה ארוכה התייחס להלכות חג הפסח והאחריות המוטלת על רב הקהילה בהנהגת קהילתו לפני חג הפסח.

במהלך דבריו אמר הגר"י יוסף כי תפקידו של רב בעם ישראל הוא לקרב את הציבור אליו ולא חלילה להרחיק אותו. רב בישראל צריך מראש לחשוב מה הבעיות ההלכתיות שעלולות להתעורר וכיצד ניתן לפתור אותן בלי חלילה לפגוע באדם כל שהוא. התפקיד של רב זה זה ללכת לכל מקום שהוא מוזמן אליו ויכול לקרב את ליבם של ישראל לאביהם שבשמים בהתנהגות שלו", כך אמר הראשל"צ.

במהלך דבריו סיפר כי "מאבא, מרן הגר"ע יוסף, למדתי שרב בישראל צריך לדעת ללכת עם רוחו של הציבור. מי שזכה לכהן בקהילה של יראים ושלמים, מה טוב חלקו. אבל כאשר צריך למנוע מרדת שחת צריך לחשב את הדרכים כך שיהיו באופן המתקבל".

בסיום דבריו של הראש"ל ניגשו אליו רבנים רבים והודו לו על דבריו.

לאחריו נשא דברים הרה"ר הגרי"מ לאו אשר מכהן כרב זה עשרות בשנים. לבקשת המשתתפים הוא שיתף את קהל הרבנים בשורה ארוכה של רגעים מחייו של רב בישראל, כיצד יש לנהוג ב'ימין מקרבת' כאשר מדובר ב'תינוקות שנשבו' ואינם בקיאים בפרטי ההלכות אך מאידך לנטוש ב'שמאל דוחה' כאשר מנסים לערער על יסודות היהדות. "במקרים כאלה אסור שתהיינה פשרות", אמר הרה"ר הגרי"מ לאו.

מנכ"ל הרבנות הראשית לישראל משה דגן שנשא אף הוא דברים בכנס בירך את המשתתפים וציין בדבריו את שיתוף הפעולה הקיים בין הרבנים באירופה לרבנות הראשית לישראל כמו גם השאלות המועברות על ידי הרבנים לחברי מועצת הרבנות הראשית.



הרבנים בכנס הפתיחה. צילום: איציק בלניצקיצילום: הרבנים בכנס הפתיחה. צילום: איציק בלניצקי
הרבנים בכנס הפתיחה. צילום: איציק בלניצקי


היום, יום שלישי, צפוי להתקיים מושב בנושא כשרות בו ישא דברים הרה"ר הראשל"צ הג"ר יצחק יוסף יחד עם הרבנים הגאונים הרב ירמיה כהן אב"ד פאריז וחבר נשיאות רבני אירופה, הרב מרדכי הסופר מנהל מחלקת חומרי גלם במערכת הכשרות של הגרמי"ל לנדא, הרב זמיר כהן יו"ר 'הידברות', הרב משה טוביה ויסברגר אב"ד דק"ק עדת יראים – בודפשט וחבר מועצת רבני אירופה, הרב יוסף פרדס מרבני ודייני וינה אוסטריה.

בהמשך היום יתקיים מושב בנושא מקוואות בו ישאו דברים הרבנים הגאונים הרב ישראל יעקב ליכטנשטיין ראב"ד דק"ק בני ישראל – לונדון וחבר נשיאות רבני אירופה והרב אליהו לנדא מבכירי מערכת הכשרות של הגרמי"ל לנדא וראש ישיבת תומכי תמימים ליובאוויטש בכפר חב"ד.

בשעות הערב היום יתקיים ערב הוקרה חגיגי ומפואר לכבוד רבני אירופה לרגל ח"י שנים לפעילות הענפה והמרשימה של 'מרכז רבני אירופה'. בערב ישתתפו נציגי ממשלת רומניה ושגרירי מדינות אירופה.

הרב מנחם מרגולין מנכ"ל 'מרכז רבני אירופה' אמר לכלי התקשורת כי התמודדויות הרבות של יהדות אירופה מחייבות את הרבנים לאחד כוחות בפעילות להמשך תחיית היהדות באירופה.



































מרכז רבני אירופה הרב ישראל מאיר לאו כינוס הרבנות הראשית בוקרשט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד