י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הקשר בין סגן ראש העיר שנעצר - לבין חניון המחלוקת בשוק מחנה יהודה

למרות התנגדויות רבות מקדמת עיריית ירושלים תוכנית להקמת חניון בשוק מחנה יהודה - שהוועדה המקומית פסלה • כל חברי הוועדה דרשו מהיו"ר מאיר תורג'מן להתכנס ולדון שוב, אך הוא סירב • העירייה: "כשיתקיים דיון - נעדכן"

שוק מחנה יהודה. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
שוק מחנה יהודה. צילום: נתי שוחט, פלאש 90



בצעד נדיר התאחדו בתחילת פברואר חברי קואליציה ואופוזיציה במועצת ירושלים לעצירת מהלך בנייה שהתקדם במוסדות התכנון - תוכנית להקמה של חניון תת־קרקעי בלב העיר, מתחת לשוק מחנה יהודה, בקרבת שכונות היסטוריות.

ההתנגדות התגלגלה למוסדות מחוז ירושלים, ותוך כדי דיונים שם, נמסרה מהעירייה הודעה המאשרת לקדם אותו, לכאורה גם בשם הוועדה המקומית, אף שחבריה התנגדו לתוכנית המדוברת ופסלו אותה. עם היוודע הדבר, כל חברי הוועדה המקומית פנו ליו”ר הוועדה, מאיר תורג’מן, ודרשו שיכנס אותם לדיון בנושא, אך באופן תמוה לא נענו עד היום.

תורג'מן - שמשמש כסגן ראש העיר וכיו"ר הוועדה בשנתיים וחצי האחרונות, ויתמודד בבחירות הקרובות על ראשות עיריית ירושלים - נעצר אתמול (ב') בחשד לקבלת שוחד מאנשי עסקים ויזמים בירושלים בתמורה לקידום ענייניהם. מעצרו הוארך בארבעה ימים. בתחילת החודש פירסם תורג'מן בדף הפייסבוק שלו סרטון פרסומת בהשתתפותו שמקדם מיזם נדל"ן מסחרי בירושלים של חברת הנדל"ן מנוס.

התוכנית השנויה במחלוקת היא להקמת חניון תת־קרקעי ורב־קומתי ל–350 מכוניות, הכולל שערי כניסה ויציאה למשאיות מרחובות השוק, מעליות משא במרכז המדרחוב שבין הדוכנים, ומתקני סילוק פסולת. התוכנית לחניון ולתשתיות סביבו נולדה לפני 15 שנה, ומאז לא התקדמה, גם בשל העובדה שסביבת השוק הפכה לאזור בילוי ותיירות, והיא מתוכננת גם כך להליכה ברגל ולשימוש באוטובוסים וברכבת הקלה.

במסמכים שהעירייה לא הציגה, ושנחשפו בעקבות בקשות מכוח חוק חופש המידע, התגלה כי הבנייה כרוכה בחפירה עם השלכה קניינית ובטיחותית. עבודות הפיתוח התת־קרקעיות יחדרו מתחת לבניינים, ולכן הקמת החניון כרוכה לכאורה בפלישה לשטח פרטי. המבנים האמורים בני יותר מ-100 שנה, ולדעת מומחים המהלך יערער את יסודותיהם תוך סיכון לרכוש ולחיי אדם.

לפני כשנה החלו במפתיע לקדם שוב את התוכניות הישנות לחניון, ולהתקדם בהליך בנייה מזורז, שאינו דורש תוכנית בניין עיר, אלא היתר בנייה בלבד. בעקבות זאת הוגשו קרוב ל–100 התנגדויות, גם מצדו של המינהל הקהילתי - הגוף המייצג את תושבי האזור מטעם העירייה עצמה. ד"ר אופיר לנג, העומד בראש המינהל הקהילתי, טען כי "אין הצדקה להקים עוד חניון".

התוכנית המקורית לחניון כללה פיתוח תשתיות שהקמתן פוגעת בנגישות וחוסמת רחובות וכניסות לבתי מסחר. בעקבות זאת צצו עוד מתנגדים - בעלי עסקים בסביבה, נציגי ועד סוחרי השוק ותושבי ירושלים משכונות אחרות, שאליהם הצטרפו התנועה לאיכות השלטון ועמותת אדם טבע ודין. גם משרד התחבורה הביע התנגדות נחרצת למהלך והבהיר כי החניון יפגע בנגישות ובאיכות השירות של התחבורה הציבורית באזור.

חרף כל זאת, ולאחר דיון בוועדה המקומית, הוחלט באפריל שעבר לאשר את הקמת החניון בתנאים המצמצמים את ההפרעות למרחב הציבורי. גם לתוכנית זאת הוגשו התנגדויות, ואז עבר התיק לטיפול ועדת הערר המחוזית, שם קבעה מומחית תחבורה שדווקא חלופת התוכנית שבה נמנעת פגיעה במרחב הציבורי אינה ישימה. בתגובה מסרה העירייה הודעה חתומה בשם עורכת דין מהמחלקה המשפטית, שממנה השתמע כי הוחלט לקדם את החלופה המקורית לתוכנית, ללא השינויים המונעים פגיעה במרחב הציבורי, אף שהוועדה המקומית לא אישרה אותה ואף ולא דנה בנושא.

"עיריית ירושלים רשמה שפל חדש"

חבר מועצת העיר עופר ברקוביץ, יו"ר סיעת התעוררות המתמודד על ראשות העיר, אומר כי "עיריית ירושלים קידמה תוכנית שלא אושרה בוועדה המקומית. הדיון בוועדה הוכרע, חלק חשוב בהתנגדויות התקבל, הנחינו להוריד את המרכיבים הפוגעים בשוק הפתוח, ופתאום אנחנו שומעים שהעירייה והפקידים מקדמים את התוכנית ללא השינויים שדרשנו ושהתקבלו בהחלטת הוועדה המקומית.

"זאת פגיעה בשלטון החוק והתנהלות חמורה. פנינו - עשרה חברים מהקואליציה והאופוזיציה, חרדים וחילונים, שמרכיבים את הוועדה המקומית - לקיים דיון בתוכנית. לצערי עד הרגע הזה לא קיבלנו את תשובת יו"ר הוועדה, מאיר תורג'מן. עיריית ירושלים הוליכה שולל את ועדת הערר הציבורית, שהיא מוסד מחוזי, כדי לקדם תוכנית בנייה", הוסיף ברקוביץ.

לנג אמר בעקבות הדברים: "יש צורך לערוך דיון ציבורי בתוכנית ולתת את הדעת על השלכותיה. אנו ממתינים להתכנסות הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בנושא".

בתגובה לפניית TheMarker לעירייה התקבלו תשובות סותרות: בתחילה נמסר כי בשבוע שבו נעשתה הפנייה יתקיים דיון, לאחר מכן נמסר שהוא יתקיים בעוד שבועיים, אחר כך נמסר מועד שלישי מאוחר אף יותר, ולבסוף מסרה דוברת העירייה כי "כשיתקיים דיון בחניון, הדבר יפורסם", מבלי להשיב לשאלה אם כלל מתוכנן דיון כזה.

מקורות בעירייה מסרו שנבדקת האפשרות לקדם את התוכנית המקורית. אם הדבר יקרה, תיפתח הדרך להקמת חניון עם תשתיות מסיביות שיפריעו למרחב הפתוח ולנגישות בשוק מחנה יהודה.

עו"ד איתמר שחר מהתנועה לאיכות השלטון, שהגישה התנגדות לחניון יחד עם עמותת אדם טבע ודין, אמר: "עיריית ירושלים רשמה שפל חדש כשעורכי הדין שלה הטעו את ועדת הערר בטענה שהוועדה המקומית מבקשת לדון בחלופה שאותה פסלה באפריל. זאת, אף שהוועדה המקומית כלל לא קיימה דיון חוזר בנושא. זאת התנהלות שערורייתית מצד המחלקה המשפטית של העירייה. אנו שוקלים לפנות בקרוב למבקרת העירייה בנושא זה".
מאיר תורג'מן קבלת שוחד משה הבא בית הדואר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד