י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מנכ"ל משרד הבריאות: לאפשר למטופלים לבחור בין שני מועדי ניתוח לפי זהות הרופא

משה בר סימן טוב: "נמשיך במהלך להסמכת אחיות מומחיות בקהילה ובפסיכיאטריה" • סגן ראש אגף תקציבים אלון מסר: "הגיעה העת לעשות שינויים בנושא בעלות על בתי חולים, וגם מספר קופות החולים"

ניתוח. צילום אילוסטרציה: pixabay
ניתוח. צילום אילוסטרציה: pixabay



מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הביע הבוקר (ג') תמיכה חד משמעית במהלך של הרחבת הבחירה ברופא מטפל במערכת הציבורית. "אנחנו יכולים להפסיק לפחד מלתת אוטונומיה למטופלים לבחור מטפלים ולמצוא דרך להתכתב עם הציפיות והרצונות של המטופל", אמר בר סימן טוב.

הדברים נאמרו בפתיחת כנס ים המלח של בכירי מערכת הבריאות שמארגן המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות. לדבריו, "אפשר להבטיח למטופל שרופא מומחה יהיה מעורב בטיפול שלו, להגיד לו מי יהיה הרופא שינתח אותו, ולהציע לו שני מועדים לניתוח לפי הרופא המטפל. השמיים אל יפלו אם נתאים את המערכת לציפיות המטופלים".

לדבריו, הגיע הזמן "לשתף את המטופל בהחלטות שנוגעות לבריאות ולרווחה שלו. לשנות פרדיגמה ולא לעסוק רק בניהול סיכונים אלא גם בניהול הטיפול - מרפואה מתגוננת למשתפת. אם נבנה מנגנונים טובים לשיתוף מטופלים נראה גם פחות תביעות אחריות מקצועית. יהיו פחות טעויות, עלייה בתוצאות הקליניות".

בר סימן טוב התייחס לסכסוך העבודה שהכריזה ההסתדרות הרפואית, בנוגע לכוונת משרד הבריאות להרחיב משמעותית את סמכויות האחיות בתחומים שונים, ולייסד מקצוע של "אחות מומחית בקהילה" ומאוחר יותר גם אחות מומחית בפסיכיאטריה.

לדבריו, "אוהבים לשים את האחיות במשבצת המגדרית של המקום הרחום והחנון אך הן עושות הרבה מעבר למצופה מהן ויכולות לעשות הרבה יותר. אנחנו ממשיכים במהלך של אחיות מומחיות בקהילה ונמשיך בפסיכיאטריה. שיעור האחיות האקדמיות והמוסמכות בישראל הוא מהגבוהים בעולם אבל אנחנו מפגרים אחרי מדינות אחרות. אין סיבה שמה שעובד כבר עשרות שנים בעשרות מדינות לא יעבוד גם במערכת שלנו. יש כל כך הרבה מחקרים שמצביעים על השיפור ששילוב אחיות יוצר ברמת הזמינות, הטיפול ושביעות הרצון של המטופלים. זה לא מקרה שכל הגורמים האופרטיבים במערכת הביעו תמיכה במהלך".

בר סימן טוב עקץ את יו"ר ההסתדרות הרפואית, ליאוניד אידלמן, שרמז בציוץ בטוויטר לפני כמה שבועות כי הרחבת סמכויו האחיות עלול לפגוע בתוחלת החיים של הציבור. לדבריו, "אני שומע טיעון שיש מחסור חמור מאד באחיות ולכן אין מקום להעמיס עליהן עוד סמכויות- זה טיעון הגיוני יותר מאשר שאם ניתן להן סמכויות הן יקצרו את תוחלת החיים", אמר , "אבל רואים שכשמעצימים את האחיות - קל יותר למשוך כוח אדם למקצוע". ההסתדרות הרפואית הכריזה על סכסוך עבודה בנושא כבר לפני יותר משבועיים, אך טרם הכריזה על צעדים ארגוניים בנושא. גם בקרב הרופאים עצמם קיימות עמדות שונות בנושא.

סגן ראש אגף תקציבים הממונה על הבריאות, אלון מסר, רמז כי במשרד האוצר שוקלים להוציא לפחות חלק מבתי החולים מבעלות המדינה, ואולי אף לאחד בין שתי קופות חולים. לדבריו, "אנחנו מסתכלים על מבנה המערכת וחושבים שהגיעה העת לעשות שינויים, בעיקר בנושא בעלות על בתי חולים, וגם מספר קופות החולים, על מה התחרות ביניהן, ואיך מגיעים למערכת שממקסמת את סך המשאבים ברמה המשקית - הפרטית והציבורית יחד".
בית חולים מועדי ניתוח זהות הרופא משה בר סימן טוב משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד