י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

לאחר ימים של דרמה: חוק הגיוס החדש אושר בקריאה טרומית בכנסת

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק הגיוס של חבר הכנסת יואב בן צור וקבוצת חברי כנסת. החוק יסדיר את מעמדם של בני הישיבות לשנים הבאות. 59 תמכו 38 התנגדו, בהם חברי הכנסת של ישראל ביתנו, כולל השרה סופה לנדבר

צילום: שוקי לרר
צילום: שוקי לרר



מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק שירות ביטחון (תיקון - הסדר מעמדם של לומדי התורה), התשע"ח-2018 של חבר הכנסת יואב בן צור וקבוצת חברי כנסת. 59 תמכו 38 התנגדו בהם חברי הכנסת של ישראל ביתנו כולל השרה סופה לנדבר.

הצעת החוק מבקשת לערוך שינויים בחוק שירות ביטחון, בעניין שילוב בוגרי ישיבות ומוסדות חינוך חרדיים, וזאת, לאור מרכזיותו של ערך לימוד התורה.

הצעת החוק מבקשת לקבוע כי, שר הביטחון ידחה את השירות לתלמידי ישיבות, לפי התנאים שנקבעו בחוק. נוסף על כך, הצעת החוק מבקשת לבטל את תקופת ההסתגלות השנייה הקבועה בחוק שירות ביטחון, ובמקומה לקבוע תקופת הסתגלות אחת בת ארבע שנים, אשר תוארך באופן אוטומטי, במידה שתהיה עמידה ביעדי הגיוס  שקבעה הממשלה.

כמו כן, מוצע לתקן את הגדרה של המונח "בוגר מוסד חינוך חרדי", כך שזו לא תכלול מיועד לשירות הביטחון שהצהיר שהוא אינו שומר תורה ומצוות. מוצע לקבוע, כי בהיעדר עמידה ביעדי הגיוס בכל אחת מהשנים, החל משנת 2021, תחויב הממשלה להציע פתרון, שייבחן ע"י ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, לאי עמידה ביעדים. אישור הפתרון יינתן על ידי ועדת חוץ וביטחון של הכנסת או ע"י מליאת הכנסת. על פי הצעת החוק, במידה שמליאת הכנסת דחתה את החלטת הממשלה ולא אישרה הצעה חלופית, תיקבע הכנסת הסדר חדש.  

בדברי ההסבר נכתב: "הצעת חוק זו נועדה להציג את ההסדר בפועל תוך קביעה עקרונית בדבר שיווי המשקל הראוי אותו יש לייחס ללימוד התורה אל מול הערותיו של בג"ץ. מוצע לתקן את סעיף 26ג לחוק ולהבהיר את שינוי מעמדו של ערך לימוד התורה. כמו כן, מוצע כי שר הביטחון ידחה את השירות למי שעומד ביתר התנאים הקבועים בחוק. עוד מוצע לבטל את תקופת ההסתגלות השנייה הקבועה בחוק. במקום זאת, מוצע לקבוע תקופת הסתגלות אחת בלבד בת ארבע שנים. תקופה זו תוארך באופן אוטומטי במידה ותהיה עמידה ביעדי הגיוס הקבועים בהסדר".

ח"כ בן צור אמר בכנסת: "אומתינו אינה ככל האומות, אצל  עם ישראל קודם נולדה התרבות ורק לאחר מכן הארץ שהיא חלק קטן, גם אם חשוב, ממכלול גדול יותר. ואני שואל אתכם מי שמר על המכלול? האם לא לומדי התורה? האם מישהו היה יודע מה הקשר של העם היהודי לישראל? מה הסיכוי שכל יהודי קצוות התבל היו מתכנסים דווקא לכאן? ואחרי כל זה יש מי שמעז לשאול למה לומדי התורה לא משרתים את המדינה.  אין אף אחד מיושבי הבית הזה שיכול להכחיש שלומדי התורה הם אלה שהביאונו עד הלום, בלי לומדי התורה לא היינו כאן היום. זה החוק הכי צודק הגיוני ומתבקש."

שרת המשפטים איילת שקד אמרה בשם הממשלה: "יש תהליך טבעי שהתחיל בעשר השנים האחרונות שהתחיל ב-300 מתגייסים וכרגע עומד על 3000. אני שמחה שהושג מתווה טוב להעביר את החוק בטרומית ואחר כך ישונה בהסכמת החברות בקואליציה כך שהוא גם יהיה חוקתי וגם יעמוד במחנים שונים, ויתואם עם משרד הביטחון. אף אחד לא חושב שגיוס בכפייה יוביל לגיוס המוני. הצבא לא רוצה עשרות אלפי חרדים שיתגייסו עכשיו. צריך לעשות את התהליך הזה בהרבה שכל, הבנה וכבוד הדדי. אם נעשה את זה בהידברות אני בטוחה שנצליח".

ח"כ יאיר לפיד השיב לח"כ בן צור: "אני אגיד לך איפה היו לומדי התורה בלי צה"ל, הם היו מתים. כי בלי צה"ל אי אפשר היה לקיים את מדינת ישראל. אני לא זוכר שכתוב בתורה שאפשר לשלוח אחרים להיהרג בשבילך. הכניעה המחפירה של הליכוד ושל הבית היהודי, על מי אתם עובדים? פחדנים, מקריבים את חיילי צה"ל בשביל האינטרס הפוליטי הצר שלכם. ממתי ללמוד תורה סותר לשרת את המולדת? תתביישו לכם".

59 תמכו 38 התנגדו וההצעה תועבר לוועדת חוץ וביטחון. ח"כ יואב קיש לא הצביע עם הקואליציה ועלול לעמוד בפני הליך הדחה מראשות ועדת הפנים.
חוק הגיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד