י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

מבקר המדינה: חשש כי הרכבת הקלה בגוש דן לא תעמוד בלו"ז ובתקציב

דו"ח מבקר המדינה מצא כי פרויקט הרכבת הקלה נמצא בסיכון כבד לחריגה מלוח הזמנים ומתקציב העתק • המבקר מסתמך על ממצאים מדאיגים של חברת הבקרה שמונתה לפרויקט • נת"ע: עברנו שינוי ארגוני עמוק, ליקויי העבר תוקנו

עבודות הרכבת הקלה בגוש דן. צילום: פלאש 90
עבודות הרכבת הקלה בגוש דן. צילום: פלאש 90



ביולי 2017 פירסמה חברת אג'יס, הממונה מטעם משרדי הממשלה לפקח על ביצוע פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, דו"ח המנתח את לוח הזמנים העדכני של נת"ע, שלפיו הפרויקט המורכב ייחנך באוקטובר 2021. חברת הבקרה מצאה כי המועד המוצהר מוטל בספק, ואפשרי ברמה התיאורטית – שלא לומר בתסריט אוטופי.

אג'יס התריעה על ליקויים שמצאה בהערכת הזמנים והתקציב שהציגה נת"ע, מבצעת הפרויקט, ועל נטייה עקבית להערכות אופטימיות מדי שיובילו באופן בלתי נמנע לעיכובים ודחייה במועד סיום העבודות.

היום פירסם מבקר המדינה, יוסף שפירא, את הדו"ח ל-2017, ובו הוא מאמץ את מסקנותיה של אג'יס. לפי המבקר, בהתאם לסיכונים שעלו בבדיקה, "המליצה לחברת הבקרה לנציגי המדינה לאמץ את לוח הזמנים רק לאחר ביצוע שינוי ותיקונים על בסיס הערותי. בסיכום הדו"ח ציינה חברת הבקרה כי לוח הזמנים המעודכן אינו מושלם, וכי יש לתקן את כל הליקויים בו באופן שכל הצדדים בפרויקט - נציגי המדינה והקבלנים - ויוכלו לאשר אותו כבסיס הרשמי להמשך מחויבותם".

בתשובתה למבקר הסבירה נת"ע כי היא חולקת על עמדתה של חברת הבקרה בכל הנוגע לדו"ח שלה על לוח הזמנים של פרויקט הרכבת הקלה. על כך מעיר המבקר כי "מאחר שעדיין נותרו סיכונים כבדי משקל לעמידה בלוח הזמנים ובתקציב שעליו מצביעה נת"ע, על נת"ע להציג בהקדם תוכנית פעולה להקטנת הסיכונים שעליהם הצביעה חברת הבקרה באשר לעמידה בלוח הזמנים ובתקציב, מתוך הקפדה על איכות נאותה של הפרויקט. על משרדי התחבורה והאוצר לתת את דעתם לסיכונים להאמורים, לעקוב אחר התקדמות הפרויקט ולפקח עליו".

פיקוח חסר או התכתשות בלתי פוסקת

נושא הפיקוח של משרדי הממשלה על נת"ע וההתנהלות בין הצדדים עולה שוב ושוב לכל אורך הדו"ח החריף. בחלק מהמקרים מצטיירת תמונה של פיקוח חסר – כמו התדירות הנמוכה של התכנסות ועדת ההיגוי המשותפת למשרדי התחבורה והאוצר – ובמקרים אחרים הבעיה היא דווקא התכתשויות חוזרות ונשנות בין נת"ע לרגולטורים.

למרות הקשיים בביצוע פרויקט הקו האדום, ועדת ההיגוי הבין-משרדית לא התכנסה בכלל בין מארס 2015 ועד מארס 2016, ובשנה שלאחר מכן התכנסה פעם אחת בלבד. גם כשכבר נפגשו החברים בוועדה, הדיונים שימשו כר פורה למאבקים בין הצדדים. מכרז הקרונות של הרכבת הקלה, בו זכתה חברת CNR הסינית, מובא כדוגמה מרכזית להשלכות השליליות של הסכסוכים בין קברניטי הפרויקט – ובעיקר בין נת"ע למשרד האוצר – על קצב הביצוע וטיבו.

בנובמבר 2012 פרסמה נת"ע מכרז פומבי בינלאומי לרכישת הקרונות, אבל זכייתה של CNR הוכרזה רק שלוש שנים לאחר מכן – בתמורה ל-1.27 מיליארד שקל. מועד הגשת ההצעות למכרז נדחה שלוש פעמים, ובכך נדחה מועד ההגשה בשנה ושלושה חודשים. נוסף על כך, ההכרזה על זכייתם של הסינים התעכבה במכרז בכתשעה חודשים נוספים - בעקבות בדיקה חריגה של משרד האוצר את תקינות מכרז הקרונות.

סיפור קטן בשולי דו"ח המבקר מיטיב להמחיש את המתיחות בין האוצר לבין נת"ע ומשרד התחבורה באותם ימים: "בפברואר 2015 התקיימה בלשכת שר התחבורה ישיבת עבודה בראשותו של שר התחבורה ישראל כ"ץ, בנושא חברת נת"ע, ובהשתתפות מנכ"ל משרד התחבורה דאז עוזי יצחקי, החשבת הכללית דאז מיכל עבאדי-בויאנג'ו, ראש אגף התקציבים דאז אמיר לוי ובכירים נוספים. באותה הישיבה אמרה החשבת הכללית כי "לא אשלח יותר נציגים מטעמי לדיונים כי משכתבים את ההחלטות". חצי שנה לאחר מכן כתבה נציגת החשכ"ל ליצחקי כי דבריו "כפי שהם מפורטים בפרוטוקול אינם מדויקים כלל וכלל".

על כך משרד מבקר המדינה מעיר למנכ"לית הנוכחית של משרד התחבורה, קרן טרנר-אייל, כמי שעומדת בראש ועדת ההיגוי, "כי תיעוד חסר ולא שלם פוגע בסדרי המינהל התקין ואינו מאפשר פיקוח ובקרה. על המנכ"לית לפעול למען שיפור התנהלותה של ועדת ההיגוי, כך שוועדת ההיגוי תכונס בתדירות ניאותה ושהפרוטוקולים ישקפו את הדיונים והדעות השונות".

הדו"ח לא חוסך בביקורת גם על האוצר ומעיר לו כי "אם היו לו השגות לגבי ניהול הפרויקט, מן הראוי היה להעלותן בוועדת ההיגוי ולפעול ליישובן טרם היציאה למכרז, ולא אחרי שהמכרז יצא לדרך והתקבלו ההצעות. זאת מאחר שביטול מכרז בינלאומי בשלב זה עלול לערער את אמינותם של עורכי המכרז ולפגום בנכונותם של מציעים פוטנציאליים להשתתף במכרזים מעין אלה בעתיד. נמצא כי המכרז אושר על ידי ועדת ההיגוי, הכוללת נציגים גם מאגף התקציבים ומהחשכ"ל".

המבקר מתריע כי "ההתנהלות בין משרד התחבורה לבין משרד האוצר והחשבת הכללית דאז אינה מתיישבת עם כללי מינהל תקינים, ואף עלולה לפגוע בקידום פרויקט הרכבת הקלה".

אם לא די בכך, הביקורת העלתה כי עד מועד סיום הביקורת (לפני שנה), עדיין לא נחתם הסכם מסגרת בין משרד התחבורה ומשרד האוצר לבין נת"ע – למרות הערה קודמת של מבקר המדינה מ-2013. "מאז הקמתה של חברת נת"ע בשנת 1997, במשך כ-20 שנים, פועלים משרד האוצר, משרד התחבורה ונת"ע ללא הסכם מסגרת, שאמור להסדיר את מכלול היחסים בין הצדדים ואת התחייבויותיהם, ובכלל זה את אופן העברת התקבולים לחברה. כאמור, המדינה העבירה לנת"ע, בכל שנות קיומה ועד ספטמבר 2016, יותר מ-6 מיליארד שקל, וזאת בלי שנחתם ביניהן הסכם מסגרת כנדרש".

נת"ע: עברנו שינוי ארגוני עמוק

מנת"ע נמסר בתגובה לדו"ח המבקר: "בארבע השנים האחרונות מאז כניסתה של ההנהלה הנוכחית של נת"ע עברה החברה שינוי ארגוני עמוק, שכלל את תיקון ליקויי העבר, תוך הפקת לקחים והסדרת נהלים לשיפור וייעול הפעילות. הישגי החברה בשנים אלה מדברים בעד עצמם: נכון להיום פרויקט הקו האדום מתבצע בהתאם ללוח הזמנים ובמשימות רבות אף מקדים אותו, מתוך מחויבות עמוקה של החברה להפעיל את הקו במועד ובמסגרת התקציב שנקבע.

בנושא המכרזים: נת"ע מנהלת מכרזים גדולים ומורכבים בעבודה יסודית של ועדת המכרזים בהתאם לחוק ובליווי יועצים מקצועיים. כמו בכל פעילויות החברה, גם בנושא המכרזים מתבצעת הפקת לקחים מתמדת לצורך שיפור וייעול התהליכים. התנהלות נת"ע בעניין מכרז הקרונות נבחנה לעומק על ידי בית המשפט המחוזי ובית המשפט העליון. בשתי הערכאות קבעו השופטים שוועדת המכרזים פעלה באופן ראוי ומקצועי.

בנושא לוחות הזמנים: נת"ע מנהלת את פרויקט הקו האדום מתוך מחויבות עמוקה להפעיל את הקו באוקטובר 2021 כמובטח ובמסגרת התקציב שנקבע. לוחות הזמנים מנוהלים בקפדנות ברמה חודשית, שבועית ויומית, במקביל לניהול הסיכונים. כל זאת בסיוע משרד התחבורה ובכפוף לוועדת ההיגוי העליונה. מטבע הדברים בפרויקט מורכב מסוג זה עולים אתגרים רבים שהחברה מתמודדת איתם, ותכניות העבודה מתעדכנות בהתאם על מנת להבטיח עמידה בזמנים.

נכון להיום כריית המנהרות מקדימה את לוחות הזמנים, ותכניות העבודה לוקחות בחשבון את כלל המשימות הדרושות לשם סיום הפרויקט בזמן. נת"ע מודעת היטב לסיכונים הכרוכים בפרויקט ופועלת כל העת לצמצם אותם".
מבקר המדינה רכבת הקלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד