י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הפרת זכויות בשימוש בתמונת החברותא זיכתה את הצלם ב-51,400 ש"ח

"מאוד קשה להגיע למצב שאני נמצא בתוך ישיבה ומאפשרים לי לצלם כאוות נפשי את התמונה שאני רוצה להביע את הלימוד בחברותא של גמרא" הסביר נתי שוחט, וזכה בתביעה נגד ארגון שופר בסכום של יותר מ 50 אלף שקלים

התמונה עליה נסובה התביעה. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
התמונה עליה נסובה התביעה. צילום: נתי שוחט, פלאש 90 צילום: נתי שוחט, פלאש 90



השופט גיא הימן מבית משפט השלום בתל אביב חייב הבוקר את עמותת שופר של הרב אמנון יצחק בסך של למעלה מ-50,000 שח בגין הפרת זכויות יוצרים של תמונה בודדת בה נראים בחורי ישיבה לומדים תורה בקראוון במודיעין עילית. התמונה פורסמה באתר שופר במסגרת הזמנה לשבת עם הרב אמנון יצחק.

את התביעה הגיש אתר פלאש 90, והצלם נתי שוחט. מדובר בתמונה שצולמה בקראוון ישיבה במודיעין עילית, שם נראים בחורים שוקדים על תלמודם. בארגון שופר פרסמו את התמונה ללא קרדיט, בדף בו הוזמנו גולשי האתר ל"שבת ישיבה" של לימוד תורה בחברותא "בקרבת ביתו של הרב אמנון יצחק". עם פניית אתר פלאש 90 לארגון שופר, בדבר הפרת זכויות יוצרים, התמונה הוסרה ואף שולם להם סכום פיצוי של 1,500 ש"ח.

בפלאש 90 החליטו שלא לראות בסכום זה פיצוי הולם והגישו תביעה משפטית בסך 83,500 ש"ח על הפרת זכויות קניין רוחני, באמצעות עורכי הדין מתן שוק ודור נחמן. התובעים הסבירו את ייחודיות המקצוע של צילום-עיתונות. עיסוק זה "מצריך תזמון מדויק ורמה גבוהה של יצירתיות".

צלם-העיתונות, נכתב עוד, "נדרש להגיע להחלטות במהירות הבזק, לשאת ציוד צילום כבד ולבצע את עבודתו בשעות לא שעות ובמזג אוויר קשה תוך ש[הוא חשוף] לא פעם לסכנות ולאלימות". השופט אמר כי הוא שותף לעמדת הנתבעים כי התמונה המדוברת ניתן היה לצלם אותה במספר רב של הזדמנויות ובמקומות שונים.

יחד עם זאת, לא הסכים לניסיונות הנתבעים לגמד את היצירה הזו ולעשותה "תמונה פשוטה וחסרת ייחוד". השופט הוסיף "לדדי לא יכול להיות ספק כי בעשייתו של התצלום הזה נדרש תובע 2 ליצירתיות ולמאמץ, שתכליתם קבלתה של הרשאה לצילום; תפיסתו של המעמד המבוקש בעדשת-המצלמה; העמדתה של הקומפוזיציה המתאימה ובחירתם של תנאי-הצילום ההולמים". נתי שוחט, שצילם את התמונה, אמר בבית המשפט: "מאוד קשה להגיע למצב שאני נמצא בתוך ישיבה ומאפשרים לי לצלם כאוות נפשי את התמונה שאני רוצה להביע את הלימוד בחברותא של גמרא".

בסיום הדיון קבע השופט כי על 'שופר' לשלם סכום של 17,500 ש"ח על הפגיעה בזכות-היוצרים, ובסך נוסף של 8,000 ש"ח על הפגיעה בזכות המוסרית, בסך הכל 25 אלף שקלים. בנוסף, ישלמו 'שופר' הוצאות משפט בסך 2,500 ש"ח ושכר טרחת עו"ד בסך 23,400 ש"ח. כך שבסך הכל יהיה על ארגון שופר לשלם סכום של 51,400 ש"ח לאתר פלאש 90 ובעליה נתי שוחט.

מארגון 'נלחמים על זכויות היוצרים' נמסר כי זהו נדבך נוסף במאבק הצלמים הישראלים בהפרת זכויות יוצרים. "בשנים האחרונות מנהלים צלמים רבים בישראל מאבק על זכויותיהם מאחר ואין הרתעה. ההליכים יקרים ומתישים ורבים ממפירי הזכויות טוענים לתום לב. כולנו תקווה שמגמת הפסיקה הגבוהה תימשך ובכך תיווצר הרתעה".
הפרת זכויות יוצרים בית המשפט פלאש 90 ארגון שופר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד