י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

המדינה מבקשת מבית המשפט לקבוע כי העינויים בתיק דומא היו כדין

לפני כמה שנים פרצה סערה תקשורתית; משפחות העצורים בפרשת שריפת בית המשפחה הערבית ביישוב דומא, טענו כי יקריהם עונו בצורה קשה ובלתי חוקית במטרה לסחוט מהם הודאה על מעשיהם, היום ידון בית המשפט בתביעת המשפחות ולקראת הדיון בצעד חריג מבקשת המדינה להכיר בעינויים כחוקיים

אילוסטרציה. צילום: pixabay
אילוסטרציה. צילום: pixabay



בבימ"ש המחוזי מרכז בלוד יערך היום (חמישי) דיון הסיכומים בחלקו הראשון של משפט דומא - החלק בו יוחלט האם הודאות הנאשמים בתיק נגבו כחוק, וזאת לאור הפעלת 'אמצעים מיוחדים' בחקירות.

לקראת הדיון מספרות משפחות הנאשמים בתיק, כי המדינה באמצעות פרקליטות מחוז מרכז הגישה בקשה לבימ"ש בה ביקשה כי יכיר בעינויים כחוקיים. מדובר בצעד חריג ביותר, וככל הנראה בפעם הראשונה שהדבר מתבקש מבימ"ש בישראל.

המשפחות סיפרו כי בבקשה נכתב שאמנם עינויים אסורים ופסולים על פי חוק בחקירות בישראל, אך למרות זאת הם מבקשים כי בימ"ש יקבע שבתיק דומא "לא מדובר באמצעים פסולים ולא באמצעים שהופעלו 'שלא כדין', ויפסוק כי העינויים בדין נעשו, וזאת לאור התיק החריג" לדבריהם.

"הכל תחת סודיות, הכל רחוק מעינו של הציבור, כל אזרח שהיה רואה את הבקשה הזו לא היה נרדם בלילה. הם מבקשים מבית משפט בישראל להכיר בעינויים כחוקיים, זה הזוי, זה מדאיג, ויותר מהכל זה לא חוקי בעליל." אמרו במשפחתו של הקטין אשר נאשם במעורבות בתיק, אך לא בביצוע הרצח עצמו.

העינויים נעשו תוך שמירה על כבודם של הנאשמים

חלקו הראשון של משפט דומא, החל ב'משפט זוטא' - משל למשפט קטן שבו דנים בשאלת קבילותם של הודאות הנאשמים, בתוך המשפט הכללי בו נידונה שאלת אשמתם של העומדים לדין.

ב'משפט הזוטא' בו כאמור נידונה שאלת קבילותם של הודאות הנאשמים, נערכו כבר עשרות דיונים בהם העידו אנשי שב"כ ומשטרה רבים, על אופן החקירות ועל האמצעים המיוחדים שהופעלו במהלכם.

בדיונים מנסה פרקליטות מחוז מרכז, לשכנע את השופטים כי למרות הפעלת 'האמצעים החריגים' - העינויים בחקירות הנאשמים, הודאותיהם ניתנו 'מרצון חופשית' והינם קבילות משפטית.

המשפחות סיפרו כי "בכדי להראות שהעינויים זה לא כזה נורא, הפרקליטות מעיזה לכתוב לבית המשפט כי בעינויים הם הקפידו על הכללים, הפעילו שיקול והכי מקומם הם כותבים שהכל נעשה תוך 'שמירה ככל האפשר על כבודם של הנאשמים', עינו אותם תוך שמירה על כבודם - כך נכתב במסמך של מדינת ישראל בשנת 2018. אי אפשר להאמין".

המשפחות הזכירו גם את תנאי המעצר הקשים בהם מוחזקים הנאשמים "הם בבידוד, ללא טלפונים ונשללות מהם זכויות רבות שניתנות לכלל האסירים. אפילו המחבלים מקבלים תנאי כליאה טובים יותר" אומרות המשפחות.

את הנאשמים מייצגים עורכי הדין אשר אוחיון, איציק בם, ציון אמיר ועדי קידר.
חקירות עינויים פרשת דומא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד