י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

איתך בכל רגע: טקס שינה מקודש

לישון כמו תינוק זו לפעמים בדיחה. התינוקות שלנו לא תמיד נרדמים ואם הם נרדמים הם לא תמיד ישנים כל הלילה. הפתרון האולטימטיבי הוא כמובן "טקס שינה", שעל פי כל ההבטחות יעניק לנו ההורים ולילדנו הקטנים לילה רגוע ושקט • אבל מה עושים אם זה לא עובד? לאה ברוצקי, יועצת שינה, בטור על שינה, טקסים והרגלים

ילד ישן. צילום: pixabay
ילד ישן. צילום: pixabay





אם נבנה את רשימה העצות הפופולריות ביותר שמקבלים הורים טריים, נמצא שם כמובן את "תחזיקי אותו הרבה על הידיים, הוא צריך את זה" ומייד לאחר מכן את "אל תחזיקי אותו הרבה על הידיים, הוא יתרגל לזה" ואחר כל, אחר כבוד נמצא "טקס השינה" המקודש. טקס השינה הפך למורה דרך עבור כל הורה עייף וכולם הולכים אחריו בלי לחשוב פעמיים.

גם אני, בתור אמא צעירה ועייפה, קיבלתי את העצה הזו מאחות בטיפת חלב אחרי כמה חודשים ללא
שינה. היא ידעה לשתף אותי בשלבים הבסיסיים והחשובים מהם טקס השינה מורכב, ואני רצתי הביתה מרוגשת ומרוצה, הנה נמצא הפתרון והבוקר של מחר יהיה יפה יותר משל היום.

אחרי הביקור בטיפת החלב הגעתי הביתה, לקחתי דף צבעוני וכתבתי בידיים רועדות, באותיות קידוש לבנה- "שלבי הטקס שינה"

אמבטיה

הלבשה תוך כדי עיסוי

שיר

השכבה רגועה במיטה והרדמות

לסיום הוספתי "לילה טוב" מסולסל, ציירתי כמה כוכבים והוצאתי מהשידה את הספר שרציתי לקרוא לילדונת כבר לפני כמה חודשים.

כמו שהאחות אמרה, במקום לקלח בצהריים, דחיתי את המקלחת של הבת שלי לקראת השינה (בהתאם לכללים), והתחלנו. המקלחת זרמה ממש יפה, קצת משחקים, השפרצות, יציאה רגועה מהמקלחת ורגע לפני שרצתי לסמן "וי" ראשון ברשימה שלי, הבת שלי התחילה לבכות.

לבכות? למה את בוכה? הכל מתנהל כל כך יפה, אני אמורה עכשיו להלביש אותך בכיף עם עיסוי. האחות לא הזכירה בכי בתהליך!

אז ניסיתי להלביש אותה כמה שיותר מהר, עם קצת מגע דומה לעיסוי שהצלחתי להשחיל תוך כדי הלבשת השרוולים, אבל כנראה שהשלב הזה לא נחל הצלחה כל כך גדולה. את השיר שרתי לה תוך כדי ניסיונות הרגעה על הידיים, ובסוף היא כן נרדמה, אבל "השכבה רגועה", ובעיקר שינה טובה יותר אחריה, לא היו לנו באותו הלילה.

בואו נעצור רגע את הסיפור.

מה היה כאן? למה טקס השינה לא הצליח? האחות הטעתה אותי? לא בטוח. בבתים רבים וטובים באמת ככה נראה טקס השינה והשלווה שוררת בערבים.

האם אני עשיתי משהו לא נכון? לאו דווקא. באמת ניסיתי ליישם את העצה של האחות ככל יכולתי.
הסיבה שבגללה טקס השינה לא עבד היא בגלל שהוא לא היה מותאם למשפחה שלי. אצלנו בבית אצל הילדה הפרטית שלי, אמבטיה לא יכולה להיות לפני השינה! בהתחשב בהתנהלות בזמן המקלחת, והאופי של הילדה שלי, במקום להכניס את הילדה שלי לשינה ברוגע, אמבטיה עשתה בדיוק את הפעולה ההפוכה.

לכן חשוב לי לכתוב, מעכשיו ולפני הכל, תזכרי- טקס השינה הנכון בשבילך מורכב מפעולות שמותאמות לאווירה, להתנהלות ולזמנים בבית שלך. תמחקי את המילה "אמבטיה" מהטקס שינה, ואיתה תמחקי את כל שאר הפעולות שכולם אומרים לך ש"חובה" לעשות.

הבקבוק המפורסם לפני השינה - מי אמר שזה נכון? לחלק מהתינוקות זה אכן שלב בלתי נפרד משגרת הלילה, ועם הזמן נהפך להיות אפילו סוג של עוגן רגשי לפני השינה. במצבים כאלה חשוב להמשיך לתת בקבוק כמה שהילד צריך ולנתק ברגישות ובהדרגתיות מאוד גדולה את ההתניה של בקבוק לפני השינה. אך לתינוקות אחרים, הבקבוק הזה יכול ממש לפגום באיכות השינה.

סיפור לפני השינה- גם כאן זה תלוי משפחה. לחלק מהמשפחות זמן סיפור הוא זמן איכות מקסים לקראת השינה, אבל אחת האמהות שליוויתי שיתפה אותי שהיא תעשה הכל עבור הילד שלה, רק לא לקחת ספר ולקרוא לו לפני השינה. זה פשוט לא תואם לאופי שלה.

תזכרי, כדי להגיע לשינה רציפה של הילד שלך- אין כללים. יש את הילד שלך. כדי לגבש טקס שינה מתאים, תנשמי עמוק, תלכי צעד אחורה ותנסי להסתכל על הבית מפרספקטיבה רחבה. מהזווית הזו, תתאימי איזה פעולות נכונות לך, לילד שלך ולמשפחה שלך.

שיהיה יום מקסים ובעיקר ליל מנוחה
לאה ברוצקי

יועצת שינה ומנחת הורים [email protected]
לאה ברוצקי יועצת שינה איתך בכל רגע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד