י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

המדינה מתייצבת נגד הנשים, בעד החרדים

בעקבות העתירה שהגישה 'שדולת הנשים בישראל' נגד 'משפיעים - חרדים לשירות הציבורי', מאחר וההכשרה נערכת בהפרדה מלאה - מתייצבת היום המדינה לצד הציבור החרדי: "כל שינוי - עלול לגרום להפסקתה ולהשלכות רוחב הנוגעות באמון החרדים"

המדינה מתייצבת נגד הנשים, בעד החרדים



בעקבות העתירה שהגישה 'שדולת הנשים בישראל' נגד נציבות שירות המדינה, על כך שמכרז 'משפיעים - חרדים לשירות הציבורי' אינו חוקי, מאחר ושלבי ההכשרה נערכים לגברים ונשים בהפרדה מלאה - מתייצבת היום המדינה לצד הציבור החרדי ומגבה אותו באופן מוחלט.

מדינת ישראל שנגדה הוגשה העתירה, הגיבה באמצעות הפרקליטות כי "כל שינוי בתמהיל התכנית - עלול לגרום להפסקתה ולהשלכות רוחב הנוגעות באמון של האוכלוסייה החרדית במדינה".

ראשית המדינה הדגישה, כי מדובר בשלב הכשרה בתוכנית עתודה ייעודית לציבור החרדי שנועד לצורך הכשרה לקראת כניסה לשוק העבודה במגזר הציבורי ושילובו בו. "התוכנית הותאמה למאפיינים והצרכים הייחודיים של הציבור החרדי, ומתוך החשיבות הרבה שרואה הממשלה בשילובו של ציבור זה בשוק התעסוקה בכלל ובשירות הציבורי בפרט". ההפרדה בין גברים לנשים בתכנית, אינה במסגרת העבודה בשירות המדינה אלא אך ורק בתקופת ההכשרה לקראת העבודה, 6 חודשים. בתקופת ההמשך, במשך שנתיים העבודה נערכת בסביבת עבודה מעורבת לכל דבר ועניין, כנדרש וכמקובל בשירות הציבורי.

המדינה הדגישה בתשובה לבית המשפט באמצעות עו"ד משה וילינגר מפרקליטות מחוז ירושלים, כי בשונה מטענות שדולת הנשים, התכנית בכללותה מקדמת שוויון בעבודה של קבוצה המיוצגת בחסר בשוק העבודה בכלל ובשירות המדינה בפרט. בהתאם, באשר לתכנית הגברים שכבר החלה ועומדת בעיצומה ותוכנית הנשים שמועד הגשת המועמדות במכרז אליה מסתיים היום.

המדינה סבורה כי בנסיבות העניין ומהטעמים שפורטו, אין מקום לשנות או להפסיק את התוכניות. "שינוי או הפסקת התוכנית תפגע פגיעה קשה בעמיתים שהחלו את התוכנית וכן תפגע בציבור הנשים באופן שתוכנית ההכשרה המיועדת לנשים לא תצא אל הפועל". עוד הוסיפו, כי לעמדת גורמי המקצוע המלווים את התכנית, "כל שינוי בתמהיל התכנית - עלול לגרום להפסקתה. כמו כן לעמדתם, הפגיעה אינה רק בעמיתים והעמיתות של התכנית, אלא יש חשש להשלכות רוחב הנוגעות באמון של האוכלוסייה החרדית במדינה ובהליך".

באשר לתוכניות ההכשרה העתידיות, המדינה שבה והדגישה כי לאחר השלמת תכנית הפיילוט ובהתאם למסקנות שיגובשו בעקבותיה ובהתייחס להערות בית הדין לעבודה בהליך זה, תפעל המדינה לגיבוש ועיצוב מתווה עתידי לתכנית.

כבר בשלב זה, התכנית תתקיים באופן סימולטני לנשים ולגברים במקביל, וזאת בשים לב למחקר שנעשה במסגרת הפיילוט. כך גם ההפרדה המגדרית בתכנית תיעשה תוך בחינת מינימום ההפרדה המגדרית הנדרשת לשם שילובו המיטבי של הציבור החרדי במגזר הציבורי במסגרת האיזונים הדרושים - והכל ובכפוף לאישורים הנדרשים.

בעתירה שדווחה בתחילת השבוע ב'בחדרי חרדים', נכתב כי מדובר בהליך שמעולם לא התרחש עד כה, "שבו נקבע כתנאי לקבלה למשרה בשירות הציבורי, כי המועמד יהיה גבר". מדובר לטענתם בפגיעה בזכות החוקתית לשיוויון ולכבוד, חוסר סמכות ואי חוקיות גלויה וברורה.

התכנית 'משפיעים' נועדה לשלב חרדים בשירות הציבורי כדי שהחלטות שמתקבלות במשרדי הממשלה יקבלו התייחסות מגוונת, ובכלל זה התייחסות חרדית ולאו דווקא בעניינים שנוגעים לציבור החרדי. מדובר ביוזמה של נציבות שירות המדינה ומשרד העבודה והרווחה, שמטרתה לבנות עתודה חרדית מצטיינת שתשתלב בהמשך בתפקידים משמעותיים בשירות המדינה ובשלטון המקומי.

המחזור הראשון בתכנית, נועד לגברים בלבד כאשר התכנית היא שהמחזור השני יהיה מיועד לנשים בלבד. התכנית השנתית כוללת 50 תקנים, מרביתם לשירות המדינה ומקצתם לשלטון המקומי. עם סיום השלב הראשוני בהכשרה, צפויים המשתתפים להשתלב במשרות מפתח במשרדי הממשלה השונים ובשלטון המקומי.

אולם בשלב זה, כך על פי נציבות שירות המדינה, ישנם 20 עמיתים. העתירה, הוגשה כחודש וחצי לאחר שהחל מסלול ההכשרה, דבר שיכול לגרום לעמיתים בו להישאר ללא מקור פרנסה לאחר שעזבו את מקומות עבודתם לטובת תכנית ממשלתית. "המטרה היא לשים את העמיתים בתפקידי מפתח, בתפקידים משפיעים ולא בתפקידים זוטרים", אמרו בנציבות שירות המדינה.

לטענת הנציבות, "אם נוציא את אלמנט ההפרדה מהתכניות האלה, לא יהיו תכניות והחרדים לא יגיעו לשירות הציבורי". עוד הוסיפו כי מעבר לאמון של הציבור החרדי, מעבר ל-20 העמיתים בתכנית, "אפשר לומר שחלקים בציבור החרדי נושאים עיניהם לתכניות מהסוג הזה. המשמעות של ביטול התכנית היא דווקא תגדיל ותעצים גם את ההפרדה בין הציבור בין הציבור הכללי לציבור החרדי - בטח עבודה בשירות הציבורי".

"אני לא יודעת מה חשבתם - שנפרד יכול להיות שווה? לא חשבתם על ביה"ד לעבודה ועל החוק הכללי, אותם אתם מצעידים אחורה עשרות בשנים. בחרתם בסיכון מחושב למרות שיש פה הרבה כסף והרבה גורמים מעורבים", התבטאה השופטת בדיון הקודם. "אני בטוחה שהכוונות שלכם טובות", הבהירה, "אבל מה אפשר לעשות שבסופו של דבר יש כאן מישהו שמתקבל לשירות המדינה על בסיס מגדר? מה עוד יש להגיד?".
משפיעים חרדים לשירות הציבורי עתירה שדולת הנשים הנציבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד