ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

איתך בכל רגע: כל הדרכים לעבור את הסדר עם הילדים ברוגע

ליל הסדר יכול להיות מרומם ומרגש, אבל כשיש ילדים קטנים בסיפור, זה לפעמים קצת יותר קשה. לאה ברוצקי אספה את כל הטיפים שיעזרו לכל אם והורה לחוות את הלילה המיוחד בצורה הטובה ביותר. "והגדת לבנך" - כל הדרכים להעביר את המסורת ברוגע ובנחת

ליל הסדר עם ילדים. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
ליל הסדר עם ילדים. צילום: נתי שוחט, פלאש 90





בין אם אתן מוכנות ובין אם לא, חג הפסח מתקרב בצעדי ענק. אחרי שבועות של עבודה, ניקיונות ובישולים, סוף סוף אנחנו יכולות להתרווח בהסבה על הכורסא ולקרוא בנחת את ההגדה.
או שלא.

זה מתחיל כשהתינוק עייף, התינוק רעב, התינוק בוכה, התינוק משתולל, התינוק עוד יותר עייף, התינוק ברח. איפה התינוק? התינוק במרפסת, התינוק צוחק וכן הלאה. עד שמגיעים לסוף ליל הסדר, כבר צריכים לחזור הביתה והתינוק באפיסת כוחות על הספה.

כדי להצליח להרגיש בנות חורין, כמו שמגיע לכל אחת מאתנו, גיבשתי כמה טיפים שיעזרו לכל אמא לעבור את הסדר בשלום.

סעודת ליל הסדר מתחילה יחסית מאוחר (בעיקר בשנים האחרונות, כשהשעון מתחלף לשעון קיץ עוד לפני פסח) ונמשכת עד השעות הקטנות של הלילה. בטווח שעות הזה רוב התינוקות - סביר להניח שגם התינוק שלך - יכנסו למצב של עייפות יתר רצינית, שכוללת הרבה בכי, ערנות, קושי בהירדמות ובעיקר קושי גדול לנו, ההורים.

זה אומנם נשמע טריוויאלי, אבל כדי לנסות ולהימנע ממצב של עייפות יתר, תנו לילד לישון. הרבה לישו. נסו לתזמן את שנת הצהריים ואם אפשר גם שנת אחר הצהריים בערב החג, בצורה כזו שבה הוא יגיע לסעודה הכי ערני שאפשר. אם בדרך כלל אתם לא אוהבים שהילד ישן בצהריים, כי אז הוא מתקשה להירדם בלילה – ערב פסח הוא בדיוק היום לתת לילד ליהנות משנת צהריים ארוכה ומפנקת.

כדי להרגיל את הילד לשעת שינה מאוחרת, ניתן לנסות לאחר קצת את שעות ההשכבה בימים לפני החג, כך העייפות תהיה פחות רצינית במהלך סעודת החג.

כדאי להכין מראש כמה פריטים בהם התינוק יוכל להתעסק בזמן קריאת ההגדה – משחק כלשהו, ספר הגדה מנוילן או שקית עם נשנושים הם מעולים כדי להעסיק את התינוק. הרי ידוע שתינוק עסוק הוא תינוק רגוע שמשתף פעולה.

לפני החג, צאי לקנות ביחד עם הילד כוס קטנה למיץ ענבים או צלחת פשוטה למצות וקשטו אותם יחד תסבירי לו, בהתאם לרמתו (כן כן, גם לתינוק קטן אפשר להסביר במילים פשוטות), שעוד מעט נשתה בזה יין, נניח על הצלחת את המצות ועוד. נסי כמה שיותר לספר, לתאר ולהמחיש, בכדי שהילד או התינוק יבין מה קורה סביבו, יהיו לו את כלים אהובים ומוכרים וכך יגדלו הסיכויים שירצה להשתתף באופן פעיל בסדר.

האוכל בפסח שונה מאוד מהאוכל בשאר השנה, בין אם בגלל התבלינים השונים, בין אם בגלל המנהגים השונים, אי אפשר לסמוך על כך שהילד יאהב את האוכל בוודאות. נסי להתארגן עוד בערב החג עם אוכל שמתאים לתינוק או לילד. מטרנה כשרה לפסח, מקום נוח להנקה או אוכל מוכן שאת יודעת בוודאות שהילד יאהב, יעניקו לך ילד שבע ורגוע שיכול גם ליהנות.

להזכירך- אסור לתת אגוזים לתינוקות מחשש לחנק!

אם אתם לא מאלה שמקפידים להשאיר את התינוקות ערים עד סוף הסעודה, מומלץ לארגן להם חדר צדדי עם מיטה (או כמובן להציע מראש את המיטות שלהם אם אתם בבית). כשאת רואה שהם כבר עייפים, הרגיעי אותם בחדר ופשוט תשכיבי אותם לישון. במקרה ואין חדר זמין במקום בו אתם עורכים את הסעודה, כדאי להביא את העגלה של הילד וכשהוא מתחיל להרגיש עייפות, הרדימי אותו שם.

אם אתם חוגגים את ליל הסדר מחוץ לבית, את יכולה להביא חפץ מוכר מהבית - שמיכה או דובי שהוא אוהב, שיעזרו לו להיכנס לשינה, או שירגיעו אותו בזמנים העמוסים, הלחוצים והפחות מוכרים האלה.

והכי חשוב, תנשמי עמוק, תשחררי את הלחץ. יש מצבים בחיים בהם אנחנו לא יכולות לשלוט לחלוטין על הסיטואציה ועלינו לזכור שזה בסדר. המסגרת והרגלי השינה שגיבשתם במהלך הזמן לא יהרסו בגלל ערב אחד. תיהני מהחג ומהאווירה המשפחתית ובצורה כזו תלמדי את הילד שלך שאומנם מסגרת חשובה מאוד אבל אפשר לעתים לצאת מהגבולות ברוגע ובצורה משוחררת כל עוד יודעים לחזור אליהם חזרה.

יועצת שינה ומנחת הורים [email protected]
ערב פסח לאה ברוצקי ליל הסדר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד