י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

הוזלת מחירי התחבורה הציבורית יוצאת לדרך - אבל רבים מהנוסעים לא יחסכו שקל

התקציב הממשלתי לרפורמה צנח - והתוצאה היא הנחות מאכזבות יחסית לנוסעים • הכרזת משרד התחבורה על הוזלות של 40%-60% רחוקה מהמציאות, ומבוססת על חישובים מניפוליטיביים

אוטובוס עירוני בירושלים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
אוטובוס עירוני בירושלים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



לאחר עיכובים של שנתיים, תיכנס מחר (ד') לתוקפה הוזלת התעריפים לנוסעי התחבורה הציבורית הבין-עירונית. במשרד התחבורה הודיעו היום על הנחות דרמטיות של עד 60%, ואולם מבדיקת TheMarker עולה כי שיעור ההטבות בפועל נמוך משמעותית – ורבים מהנוסעים לא יחסכו אפילו שקל למרות הרפורמה החגיגית.

מחירי כרטיסי הנסיעה הבודדים לא ישתנו, אבל מעתה ישווקו מנויים בין-מטרופוליניים חדשים, במתכונת של חופשי חודשי וחופשי יומי, שיתוקפו באמצעות כרטיס הרב-קו האלקטרוני. המנויים החדשים יאפשרו נסיעה ללא הגבלה בכל אמצעי התחבורה הציבורית ברחבי שתי המטרופולינים המבוקשות וביניהן.

כך למשל, מנוי חופשי יומי בין מטרופולין תל אביב (גוש דן וחלק מהשרון) למטרופולין ירושלים יעלה 32.5 שקלים. במשרד התחבורה מציגים תחשיב לפיו מדובר בהנחה של יותר מ-40% לעומת עלות נסיעה של 55.6 שקלים כיום. עם זאת, במשרד התחבורה עורכים מספר מניפולציות בחישוב.

ראשית, במשרד משווים את מחיר המנוי החדש למחירי נסיעות בודדות בכרטיסי נייר, ומתעלמים בחישוב מהנחה של 20% שנהוגה כבר שנים לנוסעים המחזיקים ברב-קו ומטעינים אותו בערך צבור. כלומר, המחיר כיום עומד על 44.5 שקל – ולכן ההוזלה הריאלית בעקבות המהלך החדש היא בשיעור של 27% בלבד.

אילו הוזילו את המחיר לנוסעים ב-27% ולא ב-41% כפי שהכריזו – דיינו. אלא שכאן לא נגמרים המשחקים בחישובים. הקביעה של משרד התחבורה לפיה מחיר הנסיעה כיום מתל אביב לירושלים ובחזרה עומד על 55.6 שקל – או אפילו 44.5 – היא מופרזת עבור רבים מהנוסעים, כיוון שהיא משקללת שש נסיעות שונות: שתי נסיעות בין-עירוניות וארבע נסיעות עירוניות.

במלים אחרות, הצהרתו של שר התחבורה, ישראל כ"ץ, כי הרפורמה "תוזיל את יוקר המחייה ועשויה לחסוך לנוסעים אלפי שקלים בשנה", לא מיועדת בשבילכם, אם אינכם זקוקים לשש נסיעות שונות כדי להגיע למחוז חפציכם ובחזרה, אם אתם רוכבים על אופניים או הולכים ברגל מהתחנה ואליה, ואם אתם נוסעים עם המכונית אל תחנת הרכבת. הדוגמה האחרונה רלוונטית למטרופולינים אחרים, כי פתיחת קו הרכבת המהיר מתל אביב לירושלים, שתוכננה לסוף השבוע הזה, נדחתה לפחות עד ספטמבר.

מנוי חופשי יומי בין תל אביב לירושלים עולה כמו שתי נסיעות בין-עירוניות ועוד שתי נסיעות עירוניות. לא צריכים בכלל נסיעות עירוניות? המנוי יהיה יקר יותר מאשר רכישת כרטיסים רגילים. המנוי היומי תקף רק ליממה שבה הוא נרכש, ולא ל-24 שעות אחרי הרכישה.

ומה לגבי מנויים חודשיים? משרד התחבורה לא פירסם את מחיריהם בהודעה לעיתונות, אבל עלות חופשי חודשי שקולה לעלות של 16-17 מנויי חופשי-יומי. מנוי נסיעה חודשי בין תל אביב לירושלים יעלה 540 שקלים (לעומת חופשי יומי ב-32.5 שקל); מנוי חודשי מתל אביב לחיפה יעלה 684 שקלים (לעומת 40 שקל); ומנוי חודשי מתל אביב לבאר שבע יעלה 624 שקלים (לעומת 37 שקל).

התקציב הנמוך הביא להנחות המאכזבות במחירים

כבר ב-2015 סיכמו משרדי התחבורה והאוצר על יישום רפורמה בתעריפים בקווים הבין-עירוניים באוטובוסים וברכבת, לצד רפורמה מקבילה בתעריפי הנסיעות בתוך המטרופולינים, שיצאה לדרך בתחילת 2016. התוכנית נועדה להוזיל משמעותית את מחירי הנסיעה לנוסעים קבועים בעלי מינויים, ועלותה נאמדה בכ-400 מיליון שקל בשנה.

בסוף 2015 נדחתה הרפורמה הזאת לטובת תוכנית "מע"מ 0%" על התחבורה הציבורית ברחבי ישראל, שדרש השר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, אריה דרעי. לפני כחצי שנה סיכמו משרדי התחבורה והאוצר על יישום הרפורמה, אבל הפעם יועד לה תקציב נמוך משמעותית: 60-100 מיליון שקל בשנה - ועל כן ההנחות המאכזבות יחסית.

במשרד התחבורה ביקשו להדגיש כי המנויים הבין-עירוניים החדשים "מרחיבים משמעותית את האזורים שבהם ניתן לנסוע ללא הגבלה (מעבר חינמי של 90 דקות בין קווים)". עוד ציינו במשרד כי במסגרת הרפורמה יונהג לראשונה גם מנוי חופשי יומי בכל הארץ, מקרית שמונה ועד למצפה רמון (למעט אילת והערבה), המאפשר נסיעות ללא הגבלה במשך כל שעות הפעילות בכל אמצעי התחבורה הציבורית (אוטובוסים, רכבת ישראל, רכבת קלה ומטרונית בחיפה) – בעלות של 60 שקלים בלבד.
תחבורה ציבורית משרד התחבורה רב קו מנוי חופשי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד