י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

חדשות 20 הפתיעו בנתוני הצפייה — אך לא נגסו במהדורות המתחרות

ניתוח נתוני הצפייה של היומיים הראשונים לשידור מהדורת החדשות של ערוץ 20 מלמד כי השחקנית החדשה לא גרמה לירידה בנתוני הצפייה של המהדורות המתחרות רוב הצופים של חדשות 20 הם קהלים חדשים — בעיקר צעירים ודתיים

חדשות 20 הפתיעו בנתוני הצפייה — אך לא נגסו במהדורות המתחרות
צילומסך ערוץ 20



מהדורת החדשות של ערוץ 20 הצליחה בשני ימי השידור הראשונים שלה (ראשון ושני) לרשום נתוני צפייה גבוהים יחסית. עם זאת, ניתוח של נתוני הצפייה, לפחות נכון לשני ימי השידור הראשונים, מלמד וכי ערוץ 20 לא הצליח כמעט לנגוס במספר הצופים בערוצים המתחרים — אלא בעיקר הביא קהלים חדשים לטלוויזיה.

מהדורת החדשות של ערוץ 20, בהגשת דנה סומברג, הושקה ביום ראשון השבוע. הערוץ העלה את המהדורה לאחר אישור תיקון חוק ערוץ 20, שאיפשר לו לשדר חדשות. הערוץ עדיין נהנה מהקלות רגולטוריות רבות בשל היותו ערוץ ייעודי למורשת ישראל, אף שהוא מקדיש את כל שידורי הפריים טיים לאקטואליה ולא משקיע בתוכן בנושא מורשת ישראל.

בשלב זה, המהדורה עדיין מצומצמת ולא כוללת כתבות שטח נרחבות או סיקור מעמיק, אך בערוץ אומרים כי לאחר חג הפסח יצטרפו אליה כתבים חדשים. המהדורה משודרת בשעה 20:00 בתחרות ישירה מול שלוש המהדורות המתחרות — החדשות (המשודרת בקשת וברשת במקביל), חדשות עשר וחדשות כאן. פורמט המהדורה כולל בעיקר דמויות באולפן ש"מפרשנות" את האירועים על סדר היום מזווית ימנית, ותוך תמיכה מופגנת בעמדות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במיוחד בנוגע לחקירות השחיתות שעל סדר היום. במובן זה, ערוץ 20 הפך להיות מעין גרסה טלוויזיונית של "ישראל היום".

שתי המהדורות הראשונות של ערוץ 20 הצליחו לייצר נתוני צפייה גבוהים יחסית: 132 אלף צופים בממוצע צפו בכל אחת מהן. לשם השוואה, עד לשבוע האחרון נתוני הצפייה של ערוץ 20 בפריים טיים היו נמוכים משמעותית והסתכמו ב–16 אלף צופים בלבד. ההערכות הן שהבאזז ברשתות החברתיות סביב המהדורה, שכלל גם קידום של המהדורה על ידי שרים וח"כים מהימין, הצליח להביא צופים רבים לערוץ 20 בימי השידור הראשונים.

ההצלחה של חדשות 20 הצליחה להאפיל על נתוני הצפייה של תאגיד השידור הציבורי כאן. ביומיים שבהם שודרה מהדורת החדשות של ערוץ 20 רשם התאגיד 96 אלף צופים בלבד — כלומר מספר נמוך בכ–30% לעומת הנתונים של חדשות 20. לשם השוואה, תקציב החדשות של התאגיד הוא כ–160 מיליון שקל בשנה, לעומת תקציב המוערך בכ–15 מיליון שקל בלבד לחדשות 20.

ואולם נתוני מהדורת החדשות של ערוץ 20 עדיין רחוקים מאוד מאלה של מהדורות הערוצים הגדולים בישראל — החדשות וערוץ עשר. החדשות בקשת ורשת וחדשות ערוץ עשר עדיין מציגות נתון גבוה פי שבעה מזה של ערוץ 20. תקציב חברות החדשות הוא כ–100 מיליון שקל לכל אחת.

צופים חדשים

ניתוח נתוני הצפייה מלמד כי חדשות 20 לא הצליחה לגרום לנדידת צופים מהערוצים המתחרים, אלא בעיקר הביאה צופים חדשים למסך. הניתוח מבוסס על נתוני ועדת המדרוג, המודדת את הרייטינג בישראל באמצעות מדגם של 700 משקי בית שהם כ–2,100 אנשים בני יותר מ–4.

מהדורות החדשות של הערוצים המרכזיים אכן רשמו ירידה בשבוע שעבר. מתחילת השנה רשמו שלוש המהדורות יחד 936 אלף צופים מדי ערב, כשמהדורת החדשות בקשת ורשת מובילה עם 580 אלף צופים בסך הכל. אלא שבאופן מסורתי, בתקופת חופשה, וככל שמזג האוויר בחוץ נהפך אביבי יותר ושעות האור מתארכות, נתוני הצפייה בטלוויזיה יורדים. שינויים אלה גרמו לירידה משמעותית בצפייה בערוצים הגדולים בשבוע שעבר לכדי 800 אלף צופים בלבד מדי ערב באופן מצרפי.

ביומיים הראשונים של השבוע הנוכחי נתוני הצפייה נותרו דומים: כ–800 אלף צופים מדי ערב במהדורת החדשות בערוצים קשת, רשת, עשר וכאן. כלומר, כניסתו של ערוץ 20 לזירה לכאורה לא פגעה בנתוני הצפייה של מהדורות החדשות המרכזיות לעומת השבוע שעבר. הכניסה של חדשות 20, אם כך, הביאה לתוספת של כ–130 אלף צופים, שרובם חדשים, שבחרו לשבת ב–20:00 ולצפות במהדורה.

נתונים נוספים לגבי הפילוח הדמוגרפי של צופי המהדורות מובילים למסקנה דומה. ערוצי הברודקאסט סובלים מזה תקופה ארוכה מעלייה קבועה בגיל הצופים. הגיל הממוצע של צופי ערוץ כאן הוא המבוגר ביותר, 59, וזה של ערוץ עשר רק שנה אחת פחות. צופי המהדורות בערוצים קשת ורשת הם בני 48 בממוצע. מנגד, הגיל הממוצע של צופי המהדורה של ערוץ 20 ביומיים הראשונים לשידורה היה צעיר במיוחד: 41 בלבד. כלומר, על פניו חדשות 20 הביאה למסך צופים צעירים חדשים.

המאפיינים של צופי חדשות 20 ייחודיים גם בהגדרה הדתית. רק 35% מצופי ערוץ עשר, לדוגמה, מצהירים על עצמם כדתיים או מסורתיים. בערוצים כאן, קשת ורשת הנתונים גבוהים יותר. ואולם מהנתונים עולה כי חדשות 20 הביאה קהלים שונים: 84% מצופי המהדורה אתמול הגדירו עצמם כדתיים או מסורתיים. לסיכום, ערוץ 20 הצליח להביא למסך צופים חדשים, צעירים ומסורתיים יותר, שרובם כנראה לא צפה כלל במהדורות החדשות בשעות הערב.

המבחן האמיתי של חדשות 20 לא יהיה בימים הראשונים לשידור, אלא בטווח הארוך — האם תצליח המהדורה לייצר אמון עם הצופים ותגרום להם להישאר לצפות גם לאחר ימי ההשקה. הערוץ ייאלץ להשקיע משאבים גבוהים יותר בהיקף הסיקור של המהדורה כדי להפוך להיות תחרותי מול המהדורות של הערוצים הגדולים.

גם מידת האמינות של הערוץ עומדת למבחן. שלשום פורסם בחדשות 20 דיווח שלפיו עד כה חקירות ראש הממשלה עלו למשטרה 250 מיליון שקל. אלא שהדיווח הוכחש באופן בוטה על ידי דוברות משטרת ישראל. לאחר מכן התברר בבדיקה של כתב "הארץ" חיים לוינסון כי אין כל היתכנות לחישוב העלות הזה וכי תקציב החקירות והמודיעין של המשטרה כולו מגיע בשנה רק לכ–80 מיליון שקל. בנוסף, רק לפני חודש וחצי דיווח ערוץ 20 נתון אחר, שלפיו העלות היא 100 מיליון שקל בלבד. בערוץ מסרו אתמול כי הם עומדים מאחורי הדיווח.
חדשות 20 ערוץ 20 מהדורה מרכזית רייטינג צפייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד