י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

לראשונה: המדינה קובעת זמן המתנה מקסימלי לניתוחים חשובים

החל מיוני הקרוב, קופות החולים יידרשו לספק תור לניתוח אונקולוגי תוך 30 יום ותור לשורת ניתוחים דחופים אחרים תוך 21 יום • מטופל שלא ייקבע לו תור בזמן הנקוב יוכל לקבל הפניה לכל בית חולים שירצה

ניתוח. צילום: pixabay
ניתוח. צילום: pixabay



תקדים במערכת הבריאות: לראשונה החליט משרד הבריאות לקבוע זמני המתנה סבירים לניתוחים חשובים. משרד הבריאות הפיץ אתמול (ד') חוזר מנכ"ל לקופות החולים, שבו הודיע להן כי הן יחויבו לספק למבוטחיהן תור לשורה של ניתוחים דחופים בפרקי זמן של עד 21 או 30 יום. בתום פרק הזמן הזה יוכלו המבוטחים לקבל הפניה לכל בית חולים שבו יבחרו, ובתנאי שבית החולים המדובר יציע להם תור קצר יותר מזה שהציעה הקופה.

המטרה היא למנוע את המצב האבסורדי שבו בבית חולים ציבורי אחד עשוי להיות זמן המתנה של שנה ויותר עד לתור לניתוח, בעוד שבבית חולים ציבורי אחר התור קצר משמעותית - אך המבוטח לא יכול לקבל הפניה אליו מקופת החולים.

במשרד הבריאות קבעו שזמן ההמתנה המקסימלי לניתוח אונקולוגי (ניתוחים בתחום הסרטן) יסתכם ב-30 יום. זמן ההמתנה המקסימלי לניתוחי כלי דם יהיה שלושה שבועות. הניתוחים הללו כוללים צנתורי מוח, צנתורי לב, צנתורים של שתל לדיאליזה, ניתוח חיבור לדיאליזה (יצירת נצור עורקי-ורידי לדיאליזה) וטיפול במפרצת בטנית. בשני המקרים מדובר בניתוחים קבועים מראש (אלקטיביים) ולא בניתוחים דחופים שמתבצעים מיידית.

החוזר קובע כי מבוטח שקופת החולים לא הפנתה אותו ל"ספק שירות" שמסוגל לבצע את הניתוח בזמן, יוכל לפנות למוקד ההסדרים של הקופה, ואם לא יימצא פתרון בתוך 24 שעות - המבוטח יקבל טופס 17 (הפניה) לכל ספק שירות אחר, שמורשה לבצע את הניתוח, לבחירתו.

מדובר בפעם הראשונה מאז שנחקק חוק ביטוח בריאות ממלכתי שמשרד הבריאות מגדיר רשמית מהו פרק זמן סביר של המתנה לניתוח. כיום קובע החוק כי מערכת הבריאות צריכה לספק לתושבי המדינה שירותי בריאות באיכות, בזמן ובמרחק "סבירים". המונח "סביר" פתוח לפרשנות ובתי חולים רבים מציעים למטופלים תורים במרחק של שנה ויותר. בשלב זה מטופלים בעלי אמצעים נוטים לבחור באלטרנטיבה במערכת הבריאות הפרטית תמורת תשלום גבוה. מצב זה יוצר פערים משמעותיים בין שירותי הבריאות שמקבלים אלה שידם משגת לבין השירותים שמקבלים אנשים משכבה סוציו-אקונומית נמוכה.

החוזר מציין כי משרד הבריאות לא מחזיק בנתונים מלאים על משך ההמתנה לניתוחים במערכת הציבורית. "מתעוררים קשיים להבטיח [...] כי השירות יעמוד בדרישות הזמינוּת הסבירה, עקב היעדר תשתית מידע 'שוטפת' המספקת מידע מקוון אודות אורכי תורים במערכת", נכתב בחוזר. עוד מצוין כי "תורי המתנה ארוכים עשויים לגרום להידרדרות במצבם הרפואי של המטופלים ומובילים להסטה של פעילות למערכת הפרטית, גם כאשר קיימים פתרונות זמינים יותר במערכת הציבורית".

הסנקציה שמפעיל משרד הבריאות על קופות החולים - ובעקיפין גם על בתי החולים - היא סנקציה כלכלית: קופות שלא יספקו למבוטחיהן תור בזמן, יידרשו "לפרוץ" את ההסכמים שלהן עם בתי החולים (או בשמם המקצועי - הסדרי הבחירה). קופות החולים מקבלות הנחות מפליגות מבתי החולים שנמצאים עמן בהסדר, ומשלמות יותר לבתי החולים שמחוץ להסדר - ומכאן נובעת המשמעות הכלכלית של המהלך. במקביל, ההנחיה תעודד את בתי החולים להגדיל את נפח הניתוחים שהם מבצעים כדי לא לאבד מטופלים לטובת בתי חולים מתחרים.
זמן המתנה ניתוחים קופות החולים משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד