י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

איתך בכל רגע בבילוי ובטיול: איך להרדים ילדים בכל מצב

מכירים את התינוקות שישנים בכל מצב? אם גם התינוק שלכם לא נרדם אלא אם אתם מנענעים/מנדנדים/שרים/מטיילים עם העגלה, הכתבה הזו מיועדת לכם. לאה ברוצקי מסבירה איך לעזור לכל תינוק לישון - בכל מקום ובכל סיטואציה

צילום: pixabay
צילום: pixabay צילום: pixabay





בתוך כל המולת החג והתארגנות לטיולים בכל רחבי הארץ, נזכרתי באחת המשפחות שלוויתי יחסית מזמן. בין כל הדיבורים הם שיתפו אותי שמאז שנולד התינוק, הם מרגישים שאין להם חיים, הם לא ישנים כמו פעם, לא מבלים כמו פעם, ובגדול - לא יוצאים לשום מקום.

ובעודי כבר מגבשת את ההרצאה הידועה על חשיבות היציאות וההתאווררות, אני שומעת עוד קצת תיאורים של אבא ואמא של התינוק המתור ומגלה שהמצב שם קצת אחר.

מתוך הסיפורים של האמא, אני מתחילה להבין שהם לא הגזימו בתיאור, הם באמת לא יוצאים לשום מקום. הם לא היו בשבתות אצל ההורים כבר 4 חודשים (מאז הלידה בערך), הם מתזמנים את היציאות החוצה רק לזמני ערות של הילד, והס מלהזכיר על קיום המושג בייביסיטר או סבתא לכמה שעות.

למה לא יוצאים או משאירים בייביסיטר? שאלה טובה. הכל התחיל מזה שהתינוק שלהם התרגל להירדם רק בתנאים מסוימים, ואם התנאים הללו לא קיימים, הוא נכנס לעייפות יתר שנגמרת במסכת בכי ארוכה שבסופה בכל מקרה חוזרים הביתה. אחרי כמה מקרים לא נעימים כאלה, הם החליטו לחסוך את עוגמת הנפש לשני הצדדים - ההורים והתינוק ופשוט לא לצאת איתו מהבית עד גיל 17 (יש לציין שהבדיחה הרצינית במקצת, שייכת להורים)

אבל לא תמיד מדובר על מצבי קיצון כאלה. גם אני ואבות ואמהות נוספים שהכרתי, בתור הורים צעירים הקפדנו ברצינות על תנאי השינה של הילדים שלנו. מבלי לשים לב נפלנו לתוך זרועות ההרגלים המקובעים של השינה וכך בכל אירוע משותף אני וחברה שלי מסתכלת בעיניים כלות על כל התינוקות שמצליחים להירדם אפילו באמצע רחבת הריקודים.

שנייה לפני שאתם יוצאים עם כל המשפחה לחופשה בצפון או טיול ביער בן שמן, בואו נעשה סדר.

איך עושים את זה? מהו הקסם הדרוש כדי שהילד שלנו ירדם בכל מצב ובכל זמן, גם אצל סבתא וגם בחוץ, גם בעגלה וגם בלול לא מוכר בבית מלון?

נתחיל מההתחלה. לפני הכל, בחודשים הראשונים לחיי התינוק, כשהתינוק גם ככה עייף ונרדם בכל מצב, תגוונו בדרכי ההרדמה. פעם תרדימו בידיים, פעם בהנקה או בקבוק, פעם במנשא. אתם יכולים להחליט על דרך הרדמה מסוימת שנוחה לכם, אבל תמשיכו להרדים גם בצורות האחרות. כך אתם מקבלים תינוק שיכול להירדם בדרכים שונות, ועל הדרך מייצרים לתינוק גמישות מחשבתית מדהימה שתלך איתו גם בהמשך החיים!

אחרי גיל חודשיים, כשכבר גיבשתם טקס שינה והרגלי שינה מסודרים, אין בעיה להתמיד בצורת השכבה מסוימת, אבל מדי פעם נסו לצאת משיגרה באחת מההשכבות לאורך היום (לא זו של הלילה). פעם בכמה ימים צאו לטיול ותרדימו את הילד שלכם בעגלה, או במנשא. או בהרדמה אחרת תנו לו להירדם ברכב בנסיעה ארוכה.

והכי חשוב, שווה ללמוד את סימני העייפות של התינוק ולהרדים אותו מיד עם הופעתם של סימני העייפות המוקדמים. במילים אחרות נסו להבין מתי הוא מתחיל לחוש עייפות ואז הרדימו אותו. אם תקשרו את תחושת העייפות לשינה, זה יצור בגוף שלו מודעות גופנית מדהימה שדרכה הוא ילמד להירדם לא בגלל שהוא שוכב בלול, לא מגלל שמנדנדים אותו, ולא בגלל שהוא במנשא - אלא רק בגלל שהוא מרגיש את העייפות בגוף שלו (אבל זה נושא לעוד מאמר שלם).

זכרו, שגרה היא כלי חשוב בחיי הילד, כל עוד יודעים ומלמדים אותו גם לצאת ממנה

בינתיים שיהיה לכולנו פסח כשר ושמח, עם יציאה מכל ההגבלות וגם ההרגלים הלא נכונים!

לאה ברוצקי

יועצת שינה ומנחת הורים

[email protected]
לאה ברוצקי יועצת שינה מנחת הורים שינת תינוקות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד