י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

עסקת הענק הישראלית ששווה רבע מיליארד שקל

עסקה ישראלית: המליארדר הישראלי יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצות דלק ואלעד, מוכר את אחזקותיו ברשת המלונות שבשליטתו לחברת פתאל הישראלית, בסכום של כרבע מיליארד ש"ח

יצחק תשובה. צילום: פלאש 90
יצחק תשובה. צילום: פלאש 90



יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצות דלק (58,050 -2.34%) ואלעד, סיכם לפני כשלושה שבועות עם דוד פתאל, בעל השליטה בפתאל החזקות (36,470 +3.7%), על מכירת מלוא האחזקות של אלעד מלונות הפרטית במלונות לאונרדו נגב באר שבע (לשעבר פרדייז נגב) ולאונרדו פלאזה חיפה. עבור שני המלונות אמורה לשלם חברת מלונות פתאל הפרטית, שבעלותה המלאה של פתאל החזקות הציבורית, 230 מיליון שקל.

פתאל החזקות, שהחלה להיסחר בבורסה בתל אביב לפני קצת יותר מחודש, מסרה בדו"חותיה השנתיים ל–2017 פרטים על העסקות האלה, אך לא צוין מול מי הן נעשו.

תשובה ופתאל חתמו על הסכם עקרונות מחייב, כשהשלמת העסקה אמורה להתבצע בתוך 60 יום מהחתימה על הסכם מחייב. העסקה כפופה להתקיימות תנאים מתלים, בהם קבלת אישורים של רשות מקרקעי ישראל והממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין.

עבור מלון לאונרדו נגב באר שבע תשלם מלונות פתאל 130 מיליון שקל. מתוך סכום זה היא כבר שילמה 13 מיליון שקל, ועם השלמת העסקה תשלם את יתרת ה–117 מיליון השקלים. הצדדים סיכמו גם שאם פתאל לא יקבל בתוך 60 יום, מ–10 במארס 2018, את האישורים הנדרשים להשלמת העסקה, מועד השלמתה יידחה — ואז מלונות פתאל תפקיד בחשבון הנאמנות 13 מיליון שקל נוספים עד לקבלת האישורים הנדרשים.

מלון לאונרדו נגב באר שבע כולל 257 חדרים, והוא מנוהל בידי מלונות פתאל. מלון לאונרדו פלאזה חיפה כולל 187 חדרים ומושכר בידי פתאל החזקות, בהתאם להסכם שכירות הקיים בין החברה לבין קבוצת תשובה.

מלון לאונרדו פלאזה חיפה (לשעבר מרידיאן חיפה), שהוא החלק הנדל"ני מהפרויקט המלונאי חוף הכרמל שבחיפה, עמד לפני יותר מחמש שנים במוקד הדיונים לגיבוש הסדר חוב בין דלק נדל"ן, שאז הגיעה לפשיטת רגל, לבין בנק לאומי (2,100 +0.05%) , שהיה אחד הנושים של החברה.

כבר אז היתה אמורה דלק נדל"ן למכור נכסים (מלון וקרקע) בפרויקט חוף הכרמל לידי פתאל. ואולם, העסקה התעכבה, ובסופו של דבר תשובה הגיע בסוף 2012 להבנות עם לאומי, שלפיהן הוא רכש ממקורותיו הפרטיים את הנדל"ן של פרויקט זה (שהיה משועבד ללאומי) תמורת 140 מיליון שקל. לאומי נאלץ למחוק את יתרת החוב של דלק נדל"ן כלפי הבנק בהיקף של 130 מיליון שקל. כעת, כאמור, מוכר תשובה את הנכס לפתאל תמורת 100 מיליון שקל.

במסגרת ההסכמות בין תשובה לפתאל, שילמה מלונות פתאל לאלעד מלונות במועד החתימה על העסקה 10 מיליון, בעוד יתר 90 מיליון השקלים ישולמו בתוך 60 יום עם קבלת כל האישורים הנדרשים.

הצדדים סיכמו גם שאם פתאל לא יקבל בתוך 60 יום את האישורים הנדרשים להשלמת העסקה, מועד השלמתה יידחה — ואז מלונות פתאל תפקיד בחשבון הנאמנות 10 מיליון שקל נוספים.

לאחר השלמת עסקות המימושים עם פתאל, יישארו לאלעד מלונות אחזקות, בין השאר, במלונות הילטון שבא אילת, שרתון סיטי טאואר ברמת גן ובטבריה. שוויים המצטבר של האחזקות האלה הוא מאות מיליוני שקלים.

רשת פתאל כוללת 32 אלף חדרים ב–167 בתי מלון ב–17 מדינות. מאז ההנפקה מניית פתאל החזקות עלתה ב–18.5%, והחברה נסחרת לפי שווי שוק של 5.3 מיליארד שקל. מהדו"חות של פתאל החזקות עולה כי הכנסותיה עלו ב–2017 ב–40% לעומת 2016 ל–2.6 מיליארד שקל. הרווח הנקי של פתאל החזקות עלה ב–2017 ב–44% ל–194 מיליון שקל.
פתאל יצחק תשובה רשת מלונות אלעד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד