י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

טיפים לתביעות בגין נזקים רפואיים ונפשיים במהלך שירות צבאי

נפגעתם רפואית, או נפשית במהלך השירות הצבאי? הנה כמה טיפים איך לתבוע פיצויים • איך תובעים ואת מי?

אילוסטרציה. צילום: דובר צה"ל
אילוסטרציה. צילום: דובר צה"ל



מרבית אוכלוסיית המדינה עוברת בשלב כל שהוא את השירות הצבאי. במהלך השירות על החייל או החיילת מוטלות משימות שונות אשר במהלכן הם עלולים להיפגע או להיפצע. תאונות שונות עלולות לקרות במהלך פעילות מבצעית, בבסיס או בדרך אליו. היות שמדובר בדרך כלל על שירות אשר נמשך שלוש שנים אז הסיכוי לפגיעה הוא לא קטן ולכן במקרה כזה כדאי לפנות אל עורך דין אשר מתמחה בנושא, שכן לעיתים פגיעות שכאלה מותירות פגיעות לצמיתות. עורך דין מומחה ילווה אתכם בהגשת תביעה למשרד הביטחון וידאג לאינטרסים שלכם באם עולה הצורך בהגשת תביעה למימוש זכויותיכם.

מה לעשות במקרה פגיעה?

כמו בכל תחום גם בנושא זה ישנן עצות שונות אשר עשויות ליעל את התהליך ולהביא להצלחה גבוהה יותר בתביעה העתידית. על מנת לקבל טיפים טובים כדאי להתייעץ עם אנשים שמבינים בתחום זה. כל צעיר אשר מתגייס לצה"ל הוא בדרך כלל בריא בגופו ובנפשו. חייל צה"ל נחשב במהלך שירותו כרכוש צה"ל והוא לא רשאי לפנות לקבלת טיפול רפואי אצל רופא אזרחי.

לרשות הצבא עומדים שורה של רופאים אשר תפקידם לבדוק ולטפל בבעיות בריאותיות שונות של החיילים והחיילות. במקרה תאונה או פגיעה כל שהיא ישנם כמה כללים שכדאי לנקוט בהם:

• כל פגיעה במהלך השירות הצבאי מוגדרת במסגרת חוק נכים תמלוגים ושיקום. את הפגיעה או הנזק יש להוכיח וזאת על ידי לרופא או כל גורם מוסמך אחר שיאשר שאכן התבצעה פגיעה. במקרה זה, הוועדה הרפואית תדון בעניין ותקבע את המשך ההתנהלות.

• כדאי לאתר עורכי דין תביעת משרד הביטחון ולהגיש תביעה נגד משרד הביטחון באופן מקצועי, ממצה, כזה שימקסם את הסיכויים לקבל הכרה בפגיעה.

• פניה לעורך דין צריכה להיות מלווה בכל המסמכים הרלוונטיים כולל כל תוצאות הבדיקות השונות שנערכו, סיכומי אשפוז, ימי מחלה ועוד.

• עורך דין מיומן ומנוסה ידע לייעץ לכם כיצד להופיע מול הוועדה הרפואית, איך להתלבש, מה להגיד וכיצד לנהוג.

• כאשר אתם עומדים מול הוועדה הרפואית כדאי להציג לה קודם כל את המסמכים החשובים ביותר, קרי, תוצאות הבדיקות הקריטיות. ברב המקרים חברי הוועדה לא יטרחו לקרוא את כל החומר הרפואי שתביאו לה.

רשלנות רפואית בצבא היא בדרך כלל כתוצאה מאבחון שגוי, או אבחון שלא בזמן של מחלות שונות. לדוגמא פציעות שקשורות לברכיים או גב או התפתחות של מחלת הסרטן.

• גם התעלמות ממצב רפואי כל שהוא עשויה להיחשב כרשלנות רפואית.

את מי תובעים?

במקרה של רשלנות רפואית התביעה תהיה מופנית כלפי משרד הביטחון. מוגשת בתור תובענה ישירות אל קצין התמלוגים. את התביעה ניתן להגיש בתום השירות הצבאי ורק בטווח של שלוש שנים מרגע גילוי הקשר בין הנזק לגילוי שלו. מאידך יישנם מקים בהם ניתן אישור מיוחד להגשת תביעה גם לאחר שנים רבות. ישנם מקרים בהם התקבלו תביעות ממלחמות שהתרחשו לפני שנים רבות (מלחמת לבנון, מלחמת ששת הימים).

בזמן הגשת תביעה יש לצרף לבקשה חוות דעת רפואית משפטית אשר חתומה על ידי מומחה. בנוסף חשוב לצרף גם תצהיר שבו מפורטות כל הנסיבות וגם הקשר העובדתי בין ההתרשלות לנזק שנגרם לחייל. כל התצהירים יבדקו על ידי הוועדה הרפואית ובסופו של דבר גם החייל יוזמן לבדיקה.

הוועדה תקבע בסופו של דבר האם מתקיימת עילה לתשלום פיצויים, מהם אחוזי הנכות (הקבוע או הזמנית) שנקבעו וכל זאת על פי התקנות. מומלץ מאד לפנות לעורך דין שבקיא ומנוסה בתביעות למשרד הביטחון.
רשלנות רפואית משרד הביטחון צהל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד