י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הרגעים הדרמטיים באסון הקשה הלילה // מנדי אור

מיומנו של חובש; "לא כל כך ברור מה קרה שם: משהו במיקומים נראה לי מוזר. הם כנראה הגיעו לשם ב'טיסה' לא מתוכננת" • "אחד מהם זכה לפגוש את רבי שמעון בשנית ממש כמה דקות לפני בני ברק" • מטלטל

מהזירה הקשה. צילום: זק"א ת"א
מהזירה הקשה. צילום: זק"א ת"א צילום: באדיבות המצלם



לילה. בין הטשולנט והקישקע של ליל שישי יוצא בעדינות לכמה קריאות רפואיות. לא מקרים קשים ב"ה. רשת הקשר של 'איחוד הצלה' בבני ברק, יחסית שקטה בשעות אלו.

בסביבות השעה 06:00 אני מתעורר לקול המוקדן במכשיר הקשר: "מחלף מורשה לדרום תאונה קשה, אם מישהו קרוב שייצא".

אני מבין מבין ערפילי השינה ש'מורשה לדרום' זה שלוש דקות נסיעת חירום מבני ברק. אני מוציא בקבוק מים, שוטף פנים מניע ויוצא לדרך.

ברמזור הראשון עוקף אותי אופנוע כתום, אח"כ התברר שמדובר בעוד אחד מצדיקי מצילי החיים - גל סלהוב, ויחד ממשיכים בנסיעה למקום. מרחוק אנחנו רואים בלאגן לא ברור.

ראשית אתאר במעט את השטח: כאשר מגיעים למחלף מורשה מכיוון בני ברק, למולנו נמצא הגשר, ובצד שמאל יש שטח הפרדה בן כמה עשרות מטרים של חול, סלעים ותעלות, המפריד בין העיקול המוביל מכביש 5 למזרח, לכביש 4 לדרום - לבין כביש 4 עצמו.

בתחילה אני רואה מרחוק כמה רכבים חונים על השוליים של כביש 4 וכמה אנשים יושבים והולכים על שטח ההפרדה. לא כל כך ברור מה קרה שם.

עושה פרסה עומד בשוליים ויוצא עם ציוד, חוצה את התעלה ונחשף לזוועה:

צעקות הפצועים, קריאות האזרחים שמנסים לחלץ, ערבוביה של אנשים ששמחים לראות את לובשי האפודים הכתומים של כונני רפואת החירום. אני מניח את התיק ומתחיל לטפל.

ראשונים אני נתקל בשני בחורים חסידיים, אחד יושב והשני שוכב על הקרקע, בגדיהם מוכתמים מחול וקרועים מעט, כמה מטרים מפרידים ביניהם. בקצה השני של שטח ההפרדה (כמה עשרות מטרים משם) אני מבחין בעוד פצוע יושב.

משהו במיקומים נראה לי מוזר, עד שלבסוף אני מעכל שהאנשים האלה לא הגיעו לבד לאן שהם נמצאים... הם כנראה הגיעו לשם ב"טיסה" לא מתוכננת. טיסה שעשויה לגרום לפגיעות קשות ביותר. מתחיל לרדת לי ה'אסימון', שהגעתי ראשון לאירוע קשה במיוחד.

בשלב זה אני עובר בלית ברירה לפרוטוקול אר"ן ומתחיל לספור נפגעים. עולה ברשת הקשר: "יש לי כאן; אחד, שניים... שלושה, מהלכים ועוד; אחד, שניים... שלושה שוכבים". מה שהצלחתי לראות תוך כדי ריצה בין שטח העפר המוגבה לבין התעלות והכביש שבצדדים.

אני רואה שהכונן הנוסף שהגיע איתי סורק ומטפל דרומה אז אני מתקדם לכיוון מערב. בתעלה הסמוכה לעליה מכביש 5 לכביש 4 אני רואה רכב הפוך ומצ'וקמק. אני נתקל בכבאי שכנראה חלף במקום בדרך למשמרת תוך שהוא מתרוצץ בין הנפגעים והוא מספר לי שהוא בדק את הרכב והוא ריק ומכווין אותי לאחד הפצועים השוכבים שאבדוק אותו. בינתיים אני שואל את המהלכים "מי הנהג" וכשאחד מהם אומר שהוא הנהג אני שואל כמה נוסעים היו ברכב. הוא מספר על שבעה, ההלם ניכר בעיניו.

יורד לאחד הפצועים בתעלה. לפי המרחק כנראה יצא מהרכב אחרי התאונה. בהכרה. ללא בעיה ניכרת-מידית. אני מנחה אותו לא לזוז על מנת למנוע פגיעות נוספות, מגדיר ראשונית כבינוני+ עקב הקינטיקה (חומרת הפגיעה בתאונה) הקשה.

מגיע פרמדיק כונן ונותן הערכה רפואית זריזה שלו וממשיך לפצוע הבא. אני מגייס את הכבאי שישאר לטפל בפצוע ורץ לראות איפה עוד צריכים אותי.

עולה מהתעלה ומבחין בסריקה מהירה שכבר יש צוותים שמטפלים ברוב הנפגעים ומתחילים להעמיס אותם לאמבולנסים שהגיעו בינתיים. אני מדווח להם על הפצוע "שלי" ומצבו, ומתקדמים הלאה.

פתאום אני רואה שבאחת התעלות בלי שראיתי בכלל שכב עוד נפגע. לצערנו הרוג. מדובר ביותר מ-30 (!) מטרים מהרכב ההפוך, בתחתית התעלה בצד המרוחק ביותר מהרכב.

חוזר לפצוע "שלי", מתארגן צוות מאולתר מכמה כבאים וכמה כונני רפואת חירום, מביאים קרש גב, קיבוע זריז ומביאים אותו אל ניידת הטיפול נמרץ.

אני עוצר לרגע ומעביר דיווח 'מדויק יותר' למוקד, וזה השלב שבו מתחילים להבין את גודל הזוועה.

רכב שנסע בכביש 5 ופנה לכביש 4, כנראה חזר ממירון לב"ב, התהפך לתעלה, חלק מהנוסעים כנראה עפו באוויר ונמצאו מרחק ניכר מהרכב. הזירה הייתה קשה. הרבה דם. ערימה של כובעים בצד אחד. חליפות קרועות מפוזרות במקום אחר. זוגות תפילין דוממים. אחד מהם נפרד מבעליו לנצח. צעירים שרצו להתחזק לפני תחילת הזמן אצל רבי שמעון, ולצערנו אחד מהם זכה לפגוש את רבי שמעון בשנית ממש כמה דקות לפני בני ברק.

מתחילים לאסוף את הציוד לרכבים, ולאט לאט פוגש את החברים מכלל הארגונים, ששלפו את עצמם מהמיטה והגיעו להציל חיים.

זה השלב שמגיעים אנשי זק"א ת"א ומתחילים בעבודת הקודש, לטפל ביהודי שזכה להזדכך בתפילות על ציונו של רשב"י.

אחד הכוננים היקרים שלנו מספר על רגע מחונן. הוא ניגש לטפל באחד הנפגעים, וזיהה לצערנו שמדובר בהרוג. החובש החל לצעוק ביחד עם הצדיק הדומם. "שמע ישראל, ה' אלוקינו, ה' אחד".

גם כונן רפואת החירום עוזי ברק מחליף מאפוד כתום לאפוד צהוב - של זק"א, וממשיך לסרוק את השטח בחסד של אמת.

עכשיו הזמן להתפלל שחרית ולהתכונן לשבת. בל"נ אכוון חזק יותר ב"מחיה מתים", וב"ותחזינה עינינו בשובך לציון, ברחמים".

שלכם בכאב, מנדי אור, 5202 של 'איחוד הצלה'.
תאונה קשה הרוג פצועים כונני רפואת חירום זירה קשה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד