י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

התשואות צללו, המשקיעים ברחו: למיליארדר הבריטי מרמת גן נעלמו 30 מיליארד דולר

אלן הווארד, פילנתרופ יהודי־בריטי, נחשב אחר ממנהלי קרנות הגידור המצליחים • הקרן שייסד ניהלה 40 מיליארד דולר ב-2012, והיתה מהקרנות הגדולות בעולם • הריבית הנמוכה וחוסר התנודתיות בשווקים הפילו את התשואות, המשקיעים עזבו - והקרן יוצאת עתה גם מישראל

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90



ברוואן הווארד (Brevan Howard), אחת מקרנות הגידור הגדולות בעולם והיחידה עם משרדים בישראל, חיסלה באחרונה את פעילותה המקומית — כך נודע ל–TheMarker. ברוואן הווארד נמצאת בבעלות הפילנתרופ היהודי־בריטי אלן הווארד (Alan Howard). הקרן החזיקה במשרדים ברמת גן, שבהם הועסקו בשיא עשרות עובדים, שסחרו בעיקר במט"ח, ריביות ואיגרות חוב, וחלקם עסקו במו"פ.

הווארד, 54, לשעבר סוחר בבית ההשקעות סלומון ברדרס, ייסד את ברוואן הווארד ב–2002 יחד עם ארבעה סוחרי אג"ח לשעבר של בנק קרדיט סוויס. קרן הדגל של החברה מתמחה באסטרטגיות גלובל־מקרו, שמבססת את השקעותיה על נתונים כלכליים והשפעתם על נכסים, כמו אג"ח, מניות, סחורות ומטבעות. הקרן פילסה את דרכה לצמרת העולמית כשמימשה לפני המשבר הפיננסי העולמי ב–2008 כ–80% מהשקעותיה, והצליחה להימנע מהפסדים. ב–2008 הניבה הקרן תשואה של 21%, בשעה שרוב מתחרותיה נפלו.

ב–2013 ניהלה ברוואן הווארד נכסים בשווי של 40 מיליארד דולר, והיתה למעשה קרן הגידור השנייה בגודלה באירופה ואחת מקרנות הגידור הגדולות בעולם. ואולם הקרן סבלה בשנים האחרונות מפדיונות משמעותיים בשל ביצועים גרועים, כך שהיקף נכסיה המנוהל הצטמצם ל–8.5 מיליארד דולר בלבד. במקביל, הקרן סבלה מעזיבה של בכירים, כשהאחרון בהם היה מנהל ההשקעות, לואיג'י בוטליוניון.

לפי נתונים שפורסמו ב"פייננשל ניוז" הבריטי, הקרן הניבה ב–2017 תשואה שלילית של 5.4%, שהיתה "השנה הגרועה ביותר מאז השקת הקרן ב–2003". למעשה, הקרן הניבה תשואה שלילית בשלוש מתוך ארבע השנים האחרונות. לפי מקורות שצוטטו ב"בלומברג", ברבעון הראשון של 2018 הניבה הקרן תשואה של 0.2% בלבד.

ביצועיה הגרועים של הקרן קשורים, בין היתר, לסביבת הריבית הנמוכה ששררה במרבית השווקים בעולם בשנים האחרונות, וכן לחוסר התנודתיות היחסי שאיפיין את השווקים ב–2012–2017. לפי פרסומים, בשנים האחרונות סגרה ברוואן שש קרנות גידור שונות, במטרה להתמקד בקרן הדגל שלה.

ההשקעה החדשה: ביטקוין

עד 2015 נוהל הסניף הישראלי של ברוואן הווארד בידי יובל רביב, שמכהן כיום כחבר בוועדת ההשקעות של חברת הביטוח מגדל. סגירת הסניף בישראל נועדה להפחית עלויות, במטרה שברוואן הווארד תוכל לאושש את פעילותה. לפי "פייננשל ניוז", הקרן "מיישמת השנה אמצעים נוספים לחיסכון בעלויות, כולל קיצוץ של 50 עובדים בעולם, ומתכננת להעביר למיקור חוץ את כל השירותים התפעוליים והמינהליים שבוצעו במטה בג'רזי". בימים אלה שוקדים בברוואן הווארד על הקמת קרן חדשה להשקעות באסיה, במטרה להביא לתנועה חיובית של הון.

הווארד הוא אחד מעשירי בריטניה. הונו האישי הוערך ב–2012 ב–1.4 מיליארד ליש"ט (2.2 מיליארד דולר), לפי דירוג מנהלי קרנות הגידור העשירים בבריטניה של העיתון הלונדוני "סאנדיי טיימס". ב–2018 העריך "פורבס" את הונו ב–1.35 מיליארד דולר.

באחרונה פורסם כי הווארד ביצע ב–2017 השקעות גדולות, בנפרד מחברת קרנות הגידור שבבעלותו, במטבעות קריפטוגרפיים דוגמת ביטקוין, ומתכנן לבצע השקעות נוספות בנכסים דיגיטליים ובטכנולוגיית הבלוקצ'יין העומדת מאחוריהם.

הווארד החליט לסגור את פעילות הקרן בישראל, למרות הקשרים החמים שלו בישראל. הווארד ייסד את קרן הצדקה אלן הווארד, שנועדה לתמוך בישראל ובגורמים יהודיים אחרים בעולם. הקרן מתמקדת בעיקר בחינוך לזכר השואה, תמיכה במעוטי יכולת ותמיכה בקולנוע הישראלי. בעבר הווארד אף כיהן כדירקטור באגודת הידידים השמרנים הבריטים של ישראל (Conservative Friends of Israel).

הקשר העמוק לישראל הוא גם קשר נדל"ני. ב–2007 רכש הווארד שני מגרשים צמודים בהרצליה פיתוח, תמורתם שילם אז 21 מיליון דולר. המגרשים נרכשו מלני רקנאטי ואלמנת יעקב פרומצ'נקו, שהיה שותף בגרעין השליטה של חברת עלית.

הזעזוע של קרנות הגידור

השנים שלאחר משבר הפיננסי הגדול ב–2008 היו גרועות לענף קרנות הגידור העולמי. בעשור האחרות הציגו חלק ניכר מהקרנות ביצועי חסר לעומת המדדים המרכזיים בעולם, שנהנו מהריבית האפסית. יוקרתם של מנהלי הקרנות ספגה מכה כואבת במשבר עצמו, שהוכיח במידה רבה שלא הצליחו לעמוד במשימתם המרכזית — גידור — כלומר הגנה על המשקיעים בעתות משבר או טלטלה (ב–2008 הקרנות הפסידו בממוצע 19%).

לפי ספקית הנתונים הדג' פאנד ריסרץ', ב–2017 הציגו מנהלי קרנות הגידור תשואה ממוצעת של 7.5% — השנה הטובה של הענף מאז 2013. ואולם מדובר עדיין בתשואה נמוכה משמעותית מהתשואה של 21.8% במדד S&P 500 (כולל דיווידנדים).

למעשה, תיק השקעות שמחולק 40%–60% בין S&P 500 לבין אג"ח ממשלתיות ואג"ח קונצרניות (בדומה לתיק גמל או פנסיה) היה מניב תשואה של 14.8%. בפועל, 2017 היתה השנה החמישית ברציפות שבה קרנות גידור הניבו ביצועים ירודים יותר מתיק ההשקעות המשולב, ופיגרו אחר השוק.

על רקע המצב, בארה"ב התגברו הקולות שקראו לגופים מוסדיים גדולים וקרנות פנסיה למשוך את הכספים מקרנות הגידור. קלפרס, קרן הפנסיה הציבורית של מדינת קליפורניה, הודיעה כבר ב–2014 כי היא יוצאת מקרנות גידור.

בשונה מהמצב בעולם, ענף הגידור בישראל דווקא נמצא בפריחה. בשנים האחרונות הוקמו בישראל עשרות קרנות חדשות, ומספרן מוערך כיום בכ–120. הענף מושך אליו מנהלי השקעות מוערכים מגופים מוסדיים מרכזיים. היקף נכסי התעשייה צמח במהירות, כך שבענף מנוהלים כיום 4.1 מיליארד דולר (14 מיליארד שקל).

בברוואן הווארד סירבו להגיב לידיעה.

השנים הרעות של אסטרטגיית הגלובל־מקרו

גלובל־מקרו היא אסטרטגיית השקעה שנועדה לייצר רווחים משינויים בשערי המטבעות, מפערי ריביות בין מדינות וממגמות בכלכלה העולמית. במטרה להגדיל את הרווחים, ההשקעות נעשות בדרך כלל במינוף גבוה ולטווח קצר. מסיבה זו, האסטרטגיה נחשבת ספקולטיבית ומסוכנת יחסית. מדובר באסטרטגיית השקעה שנפוצה בקרב חלק מקרנות הגידור.

השקעה באסטרטגיה של גלובל־מקרו יכולה להיעשות בכל שוק ובכל אפיק, בהתאם להערכות של מנהל ההשקעות בנוגע למגמות המקרו־כלכליות ולאירועים בעולם. הקרנות מתבססות על ניתוח מקרו־כלכלי, ומשתמשות לרוב בנגזרים פיננסיים, כמו חוזים עתידיים ואופציות כדי להמר על שוקי המטבעות, האג"ח, הסחורות, וכל אפיק שעשוי להיות מושפע משינויים מקרו־כלכליים.

משקיעי הגלובל־מקרו מעדיפים שווקים תנודתיים, שעשויים להצביע על חוסר איזון במערכת הכלכלית העולמית. התנודתיות מאפשרת לפתוח פערים בין נכסים שונים ולייצר רווחים. חלק מהקרנות נעזרות במסחר רובוטי (באמצעות אלגוריתמים) לביצוע ההשקעות ומקסום הרווחים.

אסטרטגיית הגלובל־מקרו התפרסמה בזכות ג'ורג' סורוס, שהימר ב–1992 נגד הליש"ט. סורוס העריך כי בריטניה תיאלץ לעזוב את המערכת המוניטרית האירופית — מה שאמור היה להביא לפיחות משמעותי במטבע שלה. על בסיס הערכה זו, סורוס מכר בשורט 10 מיליארד ליש"ט. כשתחזיתו לגבי בריטניה התגשמה, סורוס הצליח לגרוף רווחים של יותר ממיליארד דולר.

היציבות שאיפיינה את השווקים העולמיים בשנים האחרונות הקשתה על קרנות גידור מסוג גלובל־מקרו ביחס לתקופות אחרות. עם זאת, ההערכות הן כי התנודתיות הקיימת כיום בשווקים עשויה לתרום לתחייתן המחודשת של הקרנות, ואולי להביא לקאמבק.
ברוואן הווארד אלן הווארד קרנות גידור פילנתרופ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד