י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

קרן המטבע הבינלאומית: החוב הגלובלי גבוה יותר מלפני המשבר ב-2008

החוב העולמי הגיע לשיא של 164 טריליון דולר ב-2016 – 225% מהתמ"ג של כלכלת העולם, על פי IMF

  • ד' אייר התשע"ח
קרן המטבע הבין-לאומית בוושינגטון. צילום: רויטרס
קרן המטבע הבין-לאומית בוושינגטון. צילום: רויטרס



החוב הגלובלי הגיע לרמתו הגבוהה ביותר אי פעם, והממשלות צריכות לנקוט בצעדים לצמצם את החוב שלהן כשהמצב עדיין טוב, כך אמרה אתמול (ד׳) קרן המטבע הבינלאומית (IMF).

סך החוב העולמי הגיע לשיא של 164 טריליון דולר ב-2016 – 225% מהתמ"ג של כלכלת העולם. החוב היה גבוה ב-12% בהשוואה לשיא ההיסטורי הקודם שנרשם ב-2009, לאחר פרוץ המשבר הפיננסי.

סין היא האחראית לכ-40% מהעלייה בחוב הגלובלי מאז 2007, כך אמרו ב-IMF. רמות החוב בשווקים המתפתחים בסך הכל היא כעת 50% מהתמ"ג – הרמה הגבוהה ביותר מאז שנות ה-80.

גם על ארה"ב נמתחה ביקורת על ידי הקרן שאמרה כי התמריצים הפיסקליים של דונלד טראמפ – קיצוץ במס ועלייה בהוצאות – מובילה לגירעון תקציבי גדול יותר כשהוא אמור להצטמצם.

המדינות העניות בעולם הצליחו ברובן למחוק את חובותיהן כתוצאה מהסכם גלנאיגלס שנחתם בכנס ה-31 של מדינות ה-G8 ב-2005, אך היחס בין החוב לתמ"ג נמצא שוב בעלייה, והוא מסתכם כעת ביותר מ-40% מהתוצר.

לדברי ויטור גספר, מנהל התחום הפיסקלי בקרן, מאז שהחובות נמחקו, הם החלו לרשום שוב עליות בחמש השנים האחרונות. מדינות עניות רבות באפריקה לוו בכבדות כשמחירי הסחורות היו גבוהים, ונתקבלו בקשיים כששוק היצוא שלהן התרסק.

"40% מהמדינות בעלות ההכנסה הנמוכה נמצאות בסיכון גבוה", אמר גספר. "בנוסף, רמת החוב עולה במהירות, במיוחד במדינות בעלות אינפלציה גבוהה".

גספר דחה את טיעונו של טראמפ שהצמיחה שתיגרם הודות לתמריצים שלו תצמצם את הגירעון. "האמצעים האלה יגדילו את הגירעונות מעל לטריליון דולר בשלוש שנים הבאות – שזה יותר מ-5% מהתמ"ג. החוב צפוי לצמוח מ-108% מהתמ"ג ב-2017 ל-117% מהתמ"ג ב-2023. אנו דוחקים במחוקקים להימנע מצעדים שמספקים תמריצים בלתי נדרשים כשהפעילות הכלכלית ממילא בצמיחה. בצמיחה צריך להשתמש כדי להתכונן לזמנים קשים יותר שיגיעו בסופו של של דבר", כתבה הקרן.
קרן המטבע הבינלאומית דונלד טראמפ כריסטין לגארד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד