י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

רישיון חובה לאופניים חשמליים: החוק החדש בעקבות הזינוק במספר הנפגעים

פחות מארבעה חודשים חלפו מתחילת השנה - ותאונות דרכים שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים כבר גבו את חייהם של שישה ישראלים • כעת עולה הצעת חוק לרישוי אופניים בעת הרכישה — מה שיסייע להילחם גם בגניבות הרבות

צילום אילוסטרציה: פלאש 90
צילום אילוסטרציה: פלאש 90



ביום רביעי האחרון, ערב יום הזיכרון לחללי צה"ל, נגבו חייהם של שני קורבנות נוספים בחיכוך הגובר והולך בין כלי רכב לאופניים חשמליים בדרכים העירוניות. בצהריים נהרג יועץ התקשורת והפרסומאי מוטי מורל מפגיעת משאית, בעת שרכב על אופניו סמוך למגדלי עזריאלי בתל אביב. לא חלפה שעה מהתאונה, ובמרחק קילומטרים בודדים מהמקום, ברחוב הירדן ברמת גן, התנגשה משאית נוספת באח ובאחות, בני נוער, שרכבו על אופניים חשמליים. האח נהרג והאחות פצועה קשה.

המקרים האחרונים העלו את מניין רוכבי האופניים הממונעים שנהרגו מתחילת 2018 בתאונות הדרכים לשישה. לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד). מדובר בעלייה מדאיגה לעומת שבעה רוכבים שנהרגו ב-2017 כולה.

לפי הערכות, בישראל נעים כיום יותר מרבע מיליון זוגות אופניים חשמליים. נתונים מדויקים אין בנמצא, מאחר שהמדינה אינה מתייחסת לכלי הנפוץ ככלי רכב של ממש ואינה מנהלת רישום של האופניים הממונעים ובעליהם. החוק אמנם מצווה על הרוכבים לרכוב על הכביש — בהיעדר שביל רכיבה ייעודי, שנעדר מרובם הגדול של הדרכים העירוניות — אך אינו מחייבם ללמוד כיצד להשתלב בתנועה, או אפילו להכיר את חוקי התנועה (מבחן תיאוריה).

ניתן להניח שהרוכב האחראי ינוע בזהירות גם ללא הכשרה פורמלית, ולקוות שנהג המכונית השקול יתחשב ברוכב וישמור עליו. ואולם כשהתחום כולו פרוץ, לא פלא שהסיוט של כל נהג כיום הוא שיגיח לפניו נער ברכיבה נגד כיוון התנועה או כשהוא חוצה צומת ברמזור אדום. החשש הזה מציאותי לחלוטין: בכל יום מגיעים לבתי החולים שני בני אדם בממוצע בשל מעורבות בתאונות אופניים חשמליים (כולל הולכי רגל) — כך עולה מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני מכון גרטנר.

גם האיסור שנקבע בחקיקה לרכיבה על אופניים חשמליים מתחת לגיל 16, שמלווה באכיפה חלקית ביותר, אינו מרתיע את הרוכבים הצעירים. על כך מלמדים, למרבה הצער, הנתונים מחדרי המיון: 28% מהמאושפזים בבית החולים לאחר תאונת אופניים חשמליים הם ילדים ובני נוער (מתחת לגיל 16 — האסור לרכיבה). ב–2017 אושפזו בסך הכל 175 אנשים מתחת לגיל 16 לאחר שהיו מעורבים בתאונת אופניים חשמליים.

המשטרה תומכת ברישוי

הצעת חוק חדשה עשויה להתניע אסדרה של צי האופניים החשמליים בישראל באמצעות חיוב בעליהם ברישוי האופניים בעת הרכישה. על הצעת החוק חתומים 20 חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה, והיא הוגשה לקריאה טרומית לפני התפזרות הכנסת לפגרת הפסח.

לפי ההצעה, אגף הרישוי במשרד התחבורה יקים מאגר מידע, שבו רישום מספרי השלדות של אופניים חשמליים, בצמוד לשמות בעליהם. המאגר ישמש את המשטרה ואת אגף הרישוי, ולא יהיה פתוח לעיון הציבור. החוק יחול גם על אופניים חשמליים חדשים שנרכשו בששת החודשים שקדמו לתחולת החוק זה, ועל בעליהם יהיה לרשום את האופניים שרכשו בתוך 24 חודשים מיום תחולת החוק.

רישום הבעלים יהיה תקף גם ברכישת אופניים חשמליים משומשים, ויבוצע בעת העברת בעלות בדואר, לפי מספר השלדה. ואולם כרגע לא מתוכנן לחייב את הרוכבים בנשיאת לוחית זיהוי על גבי האופניים.

המטרה הרשמית של הליך רישוי האופניים היא מאבק בגניבות הרבות. לפי דברי ההסבר שצורפו להצעת החוק, "התופעה של גניבת אופניים החשמליים מתרחבת בכל יום, הן במרכז הארץ והן בפריפריה. אלפי שקלים מושקעים ברכישת האופניים החשמליים, ואזרחים רבים אינם מספיקים ליהנות מהם מאחר שהם נגנבים בתוך זמן קצר ממועד רכישתם. הגנבים משתכללים בשיטותיהם ומצליחים לשחרר את האופניים מכל סוגי המנעולים".

משטרת ישראל השיקה באחרונה אפליקציה בשם "האופניים", שבה מופיעות תמונות של אופניים שנתפסו על ידי המשטרה, במטרה שבעליהם החוקיים ידרשו אותם בחזרה. ואולם לפי מגישי ההצעה, "הבעיה היא שלעתים לא ניתן לזהות את האופניים, בייחוד אם אין עליהם סימנים ייחודיים. מעבר לכך, כאשר משטרת ישראל תופסת אופניים גנובים, אין באפשרותה להשיב אותם לאזרח כזה או אחר שהגיש תלונה על הגניבה מכיוון שאין להם שיוך שמי". לפי המוצע, כשהמשטרה תמצא אופניים חשמליים גנובים, היא תוכל להשיב אותם לבעליהם בזכות הרישוי – בין אם הגיש תלונה או לא.

כבר לפני שלוש שנים, עם קבלת ההחלטה "להוריד" את הרוכבים מהמדרכות לכבישים, הודיעה המשטרה למשרד התחבורה כי יש צורך להתחיל ברישוי אופניים חשמליים. המשטרה נימקה אז את דרישתה בכך ש"נתקלה בקושי ממשי ביישום התקנות, בעיקר נוכח הגיל הצעיר של רוכבי האופניים, מסוכנות הורדתם לכביש והחשש מהיפגעותם על ידי כלי רכב, וכן היעדר פיקוח על הכלים עצמם". מאגר כזה, כאמור, לא הוקם עד כה על ידי משרד התחבורה, והרגולטור המשיך לנמנם בזמן שמספר הכלים החשמליים הכפיל את עצמו פי 2.5 לפחות.

700 מאושפזים בשנה

בעוד הצעת החוק מתמקדת בבעיית הגניבות והרישוי, ריבוי האופניים החשמליים בכבישים ממשיך לסכן את הישראלים. מספר המאושפזים בתאונות אופניים חשמליים עולה מדי שנה, כאשר ב-2017 אושפזו 697 בני אדם — עלייה של 6% בהשוואה ל-2016. בחמש השנים האחרונות אושפזו בבתי החולים כ-2,100 בני אדם לאחר שהיו מעורבים בתאונת אופניים חשמליים או קורקינט ממונע. יש לזכור כי הנתונים שבדו"ח מתייחסים לפציעות החמורות שמצריכות אשפוז, וסביר להניח כי מספר הנפגעים בפועל אף גבוה יותר.

לדברי מנכ"ל עמותת אור ירוק, ארז קיטה, "העלייה במספר המאושפזים כתוצאה מתאונות אופניים חשמליים מצביעה על גודל המחדל של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לאורך השנים האחרונות. כדי לצמצם את מספר הרוכבים הנפגעים בתאונות דרכים, חייבים לשלב כוחות בהגברת האכיפה וההסברה ובעיקר חייבים להתחשב בבטיחות הרוכבים ולסלול עבורם שבילי רכיבה יעודים ורציפים כדי להפריד אותם מכלי הרכב ומהולכי הרגל". לדברי קיטה, הצעד הנדרש מראשי הרשויות לשם כך הוא הקצאה של מסלולי רכיבה מיוחדים.

קיטה מוסיף כי "אחד או יותר מכל עשרה רוכבים שאושפז נפצע קשה או סבל מפגיעת ראש, ולכן במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים כבר מחר בבוקר לחוקק חוק שיחייב כל רוכב בכל גיל לחבוש קסדה במהלך רכיבה. מספר הנפגעים בתאונות אופנים חשמליים גובר והולך — דבר שמחייב התגייסות של כל הגורמים האחראיים".
אופניים חשמליים הצעת חוק רישיון תאונות נפגעים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד