י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הערכות: מחיר הדלק צפוי לעלות בכ-10 אגורות בשבוע הבא

מקורות בענף אומרים כי מרווח השיווק של הדלק יירד בכ-5 אגורות לליטר, אך יקוזז בעלייה צפויה של כ-15 אגורות במחיר הדלק - כך שהצרכן לא יראה הוזלה

דלק. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90
דלק. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90 צילום: יוסי זמיר, פלאש 90



מחיר הדלק לצרכן צפוי לעלות בתחילת מאי בכ-10 אגורות לליטר - כך העריכו היום מקורות בענף הדלק. לדבריהם, המחיר אמור לעלות בשיעור חד יותר, של כ-15 אגורות, אולם עלייה זו תקוזז בקיצוץ המתוכנן מזה כשנה במרווח השיווק של חברות הדלק - בהיקף של כ-5 אגורות לליטר. את מרווח השיווק ניתן לשנות אחת לחמש שנים.

לדברי המקורות, על פי מחיר חבית הדלק אתמול, מחיר הדלק אמור להתייקר ב-12 אגורות לליטר. כיוון שצפויה מגמת עלייה בימים הקרובים, התוספת למחיר הדלק עד הכרזת משרד האנרגיה על מחיר הדלק החדש צפויה להגיע ל-15 אגורות לליטר.

משרד האנרגיה הודיע על כוונתו להוריד את מרווח השיווק של הדלק במאי. מדובר במרווח שממנו נגזר הרווח של חברות הדלק. התכנון הראשוני של ההורדה היה בשמונה אגורות לליטר. בעקבות שימוע שקיימו חברות הדלק החליט משרד האנרגיה לעדכן את ההורדה, וזו צפויה לעמוד על כחמש אגורות לליטר, על פי מקור בענף. לדברי המקור, קיצוץ גבוה יותר במרווח השיווק עשוי לגרום לחברות הדלק לפנות לבית המשפט לקבלת צו מניעה נגד משרד האנרגיה.

הסרת פיקוח מחירים בשירות מלא

המקורות אמרו, כי הגיע הזמן להסרת הפיקוח על מחיר הדלק שהחל ב-1988. משרד האנרגיה הבהיר כבר כי הוא בוחן מספר חלופות מתוך כוונה לבצע את המהלך בצורה מדורגת והפיכה - במקרה שהמחירים יזנקו. ההצעה להסרת הפיקוח הגיעה מרשות ההגבלים העסקיים, הבוחנת מהלכים לקידום תחרות בענף. לדברי המקורות, ראוי להתחיל בהסרת הפיקוח על מחיר הדלק בשירות מלא, ולהשאיר מחיר מפוקח בשירות עצמי.

ועדת המחירים המשותפת למשרדי האנרגיה והאוצר הפיצה לחברות הדלק ביולי 2017 המלצה להוריד את מרווח השיווק ב-8 אגורות לליטר. במשרד אמרו כי הורדה של אגורה אחת מהווה חיסכון של כ-28 מליון שקל בשנה לציבור. עם זאת, בחברות הדלק אמרו כי גם ההורדה המתוכננת של 5 אגורות תוביל לחיסכון זניח לציבור - העומד על כ-10 שקלים בחודש לנהג ממוצע.

מחיר ליטר דלק בתחנה עומד על כ-6.55 שקל בשירות מלא. מתוכו מעל 3 שקלים הם מס (בלו) שמטיל משרד האוצר. מרווח השיווק של הדלק עומד על כ-60 אגורות לליטר, וכולל הוצאות של התחנות כדוגמת דמי שכירות, שכר, עלויות שינוע הדלק מבית הזיקוק ופחת.
מחיר הדלק משרד האנרגיה חברות הדלק הפיקוח על מחיר הדלק רשות ההגבלים העסקיים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד