י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

נס! אחרי יומיים; התינוק נותח ונמצאה הבעיה

אל תכניסו את זה הביתה; בן שנה ממודיעין עילית כמעט ואיבד את חייו בגלל משחק מסוכן. למזלו, הוריו לא התמהמהו ופנו לבדיקות, לאחר ניסיונות שונים הוחלט לנתחו וכך התגלה המקור לבעיה • האם מתארת ל'בחדרי' את השתלשלות הדברים וממליצה לכל ההורים; "להוציא את הדבר המסוכן הזה מהבית, בפרט אם יש תינוקות שעלולים חס ושלום לבלוע את זה"

כדורי ג'לי מתנפחים במים. צילום מסך יוטיוב
כדורי ג'לי מתנפחים במים. צילום מסך יוטיוב



תינוק בן שנה מקרית ספר שבמודיעין עילית, עבר ניתוח בבית החולים שניידר בפתח תקווה, שם הוציאו לו מהמעיים בניתוח כירוגי, כדור ג'ל שהתנפח - שסיכן את חייו.

"מאז יום שני, בדיוק ביום ההולדת, התינוק שלי לא חש בטוב, סבל מהקאות ועצירות" סיפרה אמו בשיחה ל'בחדרי חרדים' כשהיא סמוכה למיטת בנה בבית החולים. "כאמא לארבעה ילדים, חשבתי שזה וירוס, אבל לא רציתי לקחת סיכון". עוד באותו ערב פנו ההורים למרפאת טרם, שם ערכו לתינוק בדיקות דם, "הערכים לא היו תקינים" הוסיפה האם.

הצוות הרפואי נתן מינירלים לתינוק, אך הוא הקיא אותם שוב ושוב. "הם ניסו לתת לו עירוי בדם, אבל לא הצליחו. שלחו אותנו הביתה עם הוראה לתת לו מינירלים דרך הפה כל חמש דקות". למחרת בבוקר (שלישי), הגיעו לסניף קופת החולים, ולאחר שצוות הרפואי בחן את תוצאות בדיקת הדם, התינוק הופנה לבית החולים שניידר לילדים.

במרכז לרפואת ילדים שניידר ערכו לתינוק בדיקת CT, אבל היא לא ממש עזרה. "אני כל הזמן טענתי שמדובר בגוף זר, לא מתוך ידיעה אלא תחושה. לעומת זאת הרופאים אמרו שזה משהו רך, נוזלי, כך שלכאורה מדובר בציסטה" אומרת האמא ל'בחדרי'. היות ומדובר במשהו מסוכן - הוחלט לנתח אותו. שכן החסימה מונעת מעבר של מזון, הגורמת לכאבים עזים וחמור מכך, זה מוגדר כמצב חרום רפואי הדורש התערבות מיידית.

התינוק אושפז במחלקה הכירורגית ילדים, ואתמול (רביעי) בשעות אחר הצהרים, הוכנס התינוק לחדר הניתוח, במהלכו הוצא החלק שגרם לחסימת המעיים. "בסיום הניתוח הרופא יצא אלינו, ואמר שיש לו הפתעה להראות לנו" סיפרה. "כמו שחשבתי, אכן היה מדובר בגוף זר, אך גם כמו שאמרו הרופאים זה היה משהו רך ונוזלי. מסתבר שזה כדור ג'לי שילדים משחקים איתו והוא מתנפח במים".

הכדור הקטן הזה, מוכר בעולם בשם Jelly Balls, המתנפח במגע עם מעט מים ויכולים להגיע תוך זמן קצר עד פי 5-10 מגודלם. במקרה הזה, הכדור התנפח לקוטר של 2 ס"מ, "הרופא היה צריך לפרק את זה בתוך במעי, כי הוא היה גדול מידי בשביל להוציא אותו שלם". כעת, האמא רגועה יותר ונמצאת עם בנה בן השנה במחלקה הכירוגית בבית החולים שניידר עד להחלמתו.

האמא סיפרה לרופא על הכדורי ג'לי שיש לה בבית. "הרופא אמר לי ש-98% שהתינוק בלע כדור אחד כזה, והיות ובמעיים יש נוזלים - הוא פשוט התנפח ולא יצא החוצה" אמרה ל'בחדרי'. "את מה שיש לי בבית, הבאתי לבית החולים כדי לבצע בדיקות מעבדה ולוודא שאכן זה הכדור שהוא בלע - אבל אני כבר לא מחזירה את זה הביתה".

מדובר למעשה בכדורים שנראים כמו סוכריות, צבעוניים, קטנים, רכים. "גם מבוגרים עלולים להכניס את זה לפה, מתוך מחשבה שזו סוכריה. מבוגר, מרגיש מיד את הטעם אבל תינוק לא ממש חושב ובולע. אני ממליצה לכל ההורים להוציא את הדבר המסוכן הזה מהבית, בפרט אם יש תינוקות שעלולים חס ושלום לבלוע את זה". האם ביקשה להודות לצוות הרפואי על היחס והשירות.

הכדורים המתנפחים, בהילוך מהיר

מבדיקת 'בחדרי' עולה כי אין זה במקרה הראשון. לפני שנה בדיוק, היה מקרה דומה עם פעוט כבן שנתיים ועשרה חודשים מבני ברק. אמו הבחינה שבלע בהנאה כ-15 כדורי ג'לי, עד שהיא החליטה לטעום אותן בעצמה וגילתה שמדובר בצעצוע ולא במאכל - והגיעה לחדר המיון מיון בשניידר.

ד"ר עומר ניב, רופא בכיר במיון שוחח עם מרכז ההרעלות הארצי שם הובהר כי החומר אינו רעיל. יחד עם זאת, עלתה הסכנה הממשית כי החומר עלול להתנפח וליצור חסימה במעי - דבר שאכן קרה לתינוק ממודיעין עילית השבוע.

הפעוט הועבר למכון לגסטרואנטרולוגיה, שם הורדם לבדיקת גסטרוסקופיה (בדיקה של הקיבה עם סיב אופטי) בניסיון לאתר הכדורים, שהעלתה כי הכדורים אינם נמצאים בקיבה וכבר ירדו למעיים והוחלט לשאיר את הפעוט להשגחה ולהמתין שהכדורים יצאו באופן טבעי מגופו. כעבור כמה ימים, יצאו כל הכדורים שנבלעו, נפוחים בעקבות המגע עם נוזלים. הפעוט חש בטוב ושוחרר לביתו.

ד"ר עירית קראוזה, מנהלת מחלקת ילדים ג' אמרה בשנה שעברה כי "חשוב לחזור ולהדגיש בפני ההורים כי עליהם לגלות עירנות בכל הנוגע גם לחפצים הנראים כדברי מאכל. יש להרחיק חפצים קטנים מהישג ידם של תינוקות וילדים קטנים, משום שבליעתם עלולה לגרום לנזק משמעותי".
כדורי ג'ל מתנפחים Jelly Balls חסימת מעיים ניתוח חירום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד