י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מיליוני שקלים נפסקו לטובת הורים בגין רשלנות באבחון מומים מולדים

תסמונת דאון שכיחה אחת ל-800 לידות, אולם במקרים רבים מתרשלים הרופאים באבחון המום בשלב ההיריון ובגין כך נפסקים מיליוני שקלים לטובת ההורים • עו"ד אסף אודיז, מומחה בתחום הרשלנות הרפואית מסביר

אילוסטרציה. צילום: פוטו בי, פלאש 90
אילוסטרציה. צילום: פוטו בי, פלאש 90



מיליוני שקלים נפסקים להורים בגין מה שמוגדר "הולדה בעוולה". אחת התביעות השכיחות בתחום רשלנות באבחון מומחים בהריון נוגעת לתסמונת דאון הנובעת מפגם גנטי ולמעשה הינה הפרעה התפתחותית שהלוקים בה סובלים מפיגור שכלי.

שכיחותה של תסמונת דאון בקרב יילודים עולה ככל שגיל האישה ההרה עולה, כאשר הדרך היחידה למנוע את לידתם של יילודים הסובלים מתסמונת דאון היא באמצעות אבחון מקדים המאפשר לאישה ההרה ובן זוגה להחליט על הפסקת הריון.

יש דרגות חומרה שונות של תסמונת דאון, אולם, גידול ילד עם תסמונת זו, כמו גם תסמונת אחרות, מצריך הוצאות טיפול מיוחדות ורבות, בגינם נפסקים בתביעות אלה סכומים של מיליוני שקלים לטובת ההורים.

בציבור הדת והחרדי מקובל לפנות לבצע בדיקת "דור ישרים" המאושרת הלכתית ומהווה בדיקה גנטית טרום הריונית ואמורה לאפיין את מוצא ההורים ולבדוק סיכויים למומים גנטיים עתידיים מסוגים שונים ובכך לאפשר להורים לקבל החלטה מושכלת, ככל וקיימים סיכונים למומים חמורים ביילוד המתוכנן.

צריך לזכור, כי הבדיקות הגנטיות המוצעות ומבוצעות ב"דור ישרים", אמנם מציעות פתרון גנטי לתסמונות שונות, אולם, מדובר בפתרון חלקי ולא מקיף דיו כאשר ההסתמכות רק על בדיקה זו עלולה לחשוף את הזוג ההרה לסיכונים הקשורים במומים קשים.

מאחר ודיקור מי שפיר נחשבת מחקרית לבדיקה היעילה ביותר לאיתור תסמונת דאון, ולאור זאת שהינה מבוצעת החל משבוע 16 להריון, הרי שהלכתית, הפסקת הריון על פי רוב לא נעשית. נתון זה הינו מאוד חשוב, שכן כל התביעות העסקות ברשלנות רפואית בהריון – הינן מסוג "הולדה בעוולה" כאשר משמעות הדבר- כי נולד יילוד עם מומים כה חמורים עד שמותו, תיאורטית, היו עדיפים מחייו. או אז, עולה שאלה משפטית מכרעת המופנית כלפי הזוג ההרה, כאשר השאלה הינה - אם הייתם יודעים על המום עם איתורו במהלך ההיריון, הייתם מפסיקים את ההיריון? – אם התשובה היא שלילית, אזי, משמעות הדבר שאין קשר סיבתי בין הרשלנות הנטענת ובין הנזק ואז עלולה התביעה להידחות, אלא שישנם תקדימים שנפסקו סכומים משמעותיים גם במקרים מסוג זה.

שאלת בדיקת מי השפיר לא עומדת לבדה, ובמהלך מעקב הריון יש לבדוק את מלוא בדיקות הסקר, והבדיקות ההתחלתיות של מעקב ההיריון, לפיהן ניתן ללמוד על אפשרות למומים שבינם ובין תסמונת דאון עלול להיות קשר, כגון מומים לבביים לדוגמא, כאשר על פי נתונים אלה, ניתן להמליץ להורים על בדיקות נוספות לאפיון התסמונת.

עו"ד אסף אודיז מומחה לתביעות רשלנות רפואית ונזיקין מזכיר כי בהתאם לפסיקה החדשה של בתי המשפט, תקופת ההתיישנות להגשת תביעות בנושאים אלה הינה 7 שנים מיום הלידה.

משרד עו"ד אסף אודיז מעניק ייעוץ משפטי ראשוני ללא כל תשלום.

ניתן למלא את הטופס הבא, ונציג יחזור אליכם עם כל הפרטים, או להתקשר לטלפון: 072-3713469
מומים מולדים תסמונת דאון רשלנות רפואית פיצויים עו''ד אסף אודיז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד