י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

"טראמפ יטיל סנקציות חדשות על איראן": עסקות ענק במיליארדים עלולות להתפוצץ

על פי CNN, טראמפ אינו מתכוון לסגת באופן מיידי מההסכם הערב • "ניו יורק טיימס" מדווח שטראמפ אמר לנשיא צרפת, עמנואל מקרון, כי יעזוב ההסכם וישיב את הסנקציות הישנות על אירן, בנוסף לחדשות

  • כ"ג אייר התשע"ח
דונלד טראמפ. צילום: רויטרס
דונלד טראמפ. צילום: רויטרס צילום: רויטרס



נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, יודיע היום (ג') בשעה תשע בערב אם מדינתו עוזבת את הסכם הגרעין עם איראן, כשההשלכות בוודאי יורגשו מאזורי המלחמה במזרח התיכון ועד שוקי הנפט. על פי דיווח של CNN, טראמפ אינו מתכוון לסגת מההסכם באופן מיידי, אלא להודיע שהוא מאשר הטלת סנקציות על איראן - מהלך שעשוי להימשך חודשים לפני שייכנס לתוקף.

עם זאת, "ניו יורק טיימס" מדווח שטראמפ אמר לנשיא צרפת, עמנואל מקרון, כי אין ספק לגבי עזיבת ההסכם וכי הוא יטיל שוב על איראן את כל הסנקציות השונות שבוטלו בעקבות ההסכם - ויוסיף חדשות.

מדינות אירופה צריכות ללחוץ על טראמפ לשמר את ההסכם כשהן מנהלות משא ומתן על הסכמים צדדיים בסוגיות שמטרידות אותו. פריצת דרך לא נראית באופק. מה נמצא בסיכון אם ארה"ב תנטוש את ההסכם?

עושים עסקים

הטלת סנקציות אמריקאיות מחודשות על איראן עלולה לעלות עשרות מיליארדי דולרים בעסקות בינלאומיות. העזיבה של ארה"ב לא תסכן עסקות חתומות, אך סנקציות חדשות עלולות לסכן חברות בינלאומיות שממשיכות לעבוד עם איראן – עסקות והעברות בנקאיות שמבצעות אותן חברות עלולות להיפגע בעקיפין מהאיסורים שתטיל ארה"ב על עשיית עסקים עם איראן.

לא רק חברות עושות עסקים באיראן עלולות להיפגע. מאחורי הקלעים מתגברות התלונות לגבי הסיכון הגובר של סכסוך באזור, אם איראן תשוב להעשיר אורניום בתגובה לנטישה אמריקאית של ההסכם – וההשלכות של סכסוך כזה על הסחר העולמי.

בין העסקות הגדולות שנמצאות בסיכון:

1. איירבוס חתמה עם חוזה עם איראן לאספקה של 100 מטוסי סילון בשווי 19 מיליארד דולר.
2. בואינג וחברת התעופה האירנית אסמן איירליין חתמו הסכם בשווי 3 מיליארד דולר בתמורה ל-30 מטוסי 737 מקס. בואינג גם חתמה על הסכם בשווי 16.6 מיליארד דולר עם חברת התעופה הלאומית איראן אייר בעבור 80 מטוסים.
3. חברת האנרגיה טואטל עם צ'יינה נשיונל פטרויליום חתמו על הסכם ל-20 שנה בשווי 5 מיליארד דולר לפיתוח של 11 שדות גז בסאות' פארס.

נפט

הטלת סנקציות על איראן על ידי ארה"ב תוביל כמעט בוודאות צמצום יצוא הנפט האירני, ותפעיל לחץ נוסף על שוקי הנפט הגלובליים. החוזים על הנפט עלו אתמול ליותר מ-70 דולר לחבית בניו יורק בפעם הראשונה מזה יותר משלוש שנים, על רקע ספקולציות של סוחרים לגבי כוונות טראמפ.

לא ברור גם עד כמה יצטמצמו משלוחי הנפט של איראן. סקר עדכני של בלובמרג צופה כי היצוא האירוני ייחתך ב-500 אלף חביות ביום. איראן כיום מייצאת יותר מ-2 מיליון חביות ביום. יותר מ-50% מכך לסין ולהודו, בעוד האיחוד האירופי רוכש כרבע מהכמות.

אף שארה"ב אינה רוכשת כלל נפט מאיראן, אין לכך חשיבות. אם הסנקציות האמריקאיות שיוטלו על בנקים, חברות תובלה, מזקקות, חברות ביטוח ונמלי ים יהיו בסיכון של איבוד הגישה למערכת הבנקאית הגלובלית, לכל הגורמים האלה לא תהיה ברירה אלא לסיים את מעורבותם באיראן. רבות תלוי בשאלה אם טראמפ יציע הקלות או יוצאים מהכלל לסנקציות.

מאזן הכוחות הגלובלי

בזירה הבינלאומית, המנצחות הגדולות מהטלה מחודשת של סנקציות על איראן הן סין ורוסיה, שההשפעה שלה במזרח התיכון מתפשטת בעוד ארה"ב נסוגה ממעורבות באזור.

רוסיה כבר נאבקת, ומנצחת, לצד איראן, בסוריה. כתף קרה ממשקיעים אירופים ואמריקאים עשויה להגלות כמנה לחברות סיניות, שכבר משקיעות בכבדות באיראן, שבה חתמו על עסקות בשווי מיליארדי דולרים במגזרי הנפט, התעשייה ותהחבורה.

הסיכון הגרעיני

קריסה של ההסכם עלולה לפגוע בניסיונות להתפרק מנשק גרעיני, ולא רק במזרח התיכון. נשיא איראן, חסן רוחאני, אמנם אותת שמדינתו מתכוונת להישאר בהסכם, אך שר החוץ, מוחמד ג'אווד זריף, הזהיר כי יציאה של ארה"ב מההסכם, משמעותה שאיראן תשוב לתוכנית הגרעין שלה. בכירים אירנים גם איימו לעזוב את האמנה למניעת הפצה של נשק גרעיני (NPT), אם ההסכם יתמוטט.

צפון קוריאה, שבבעלותה נשק גרעיני, תצפה מקרוב על ההתפתחויות. נטית שההסכם שארה"ב עצמה סייעה לגבש עלולה לחתור תחת אמינותנ במהלך המשא ומתן עם המדינה האסייתית, שנדרשת לזנוח את הנשק הגרעיני שלה.

הפוליטיקה באיראן וסכנת הסכסוך האזורי

קריסת ההסכם תהיה מהלומה לרוחאני ולרפורמיסטים שתמכו בהסכם הדיפלומטי על פני הקפאון שהותיר את איראן מבודדת שנים רבות. הסכם הגרעין הוא הישג של רוחאני, שנבחר בשנה שעברה שוב לנשיאות, לקול מחאה, משבר במטבע האירני ובעיות במגזר הבנקאות.

מתנגדי ההסכם יחושו מחוזקים. יש גם סימנים לכך שעמדת האזרחים האירונים, שקיבלו בברכה את ההסכם, מתקשחת.כמו כן, אם ההסכם ייפול ואיראן תחל שוב בתוכנית הגרעין, הסיכון של סכסוך באזור ייגבר. בעלות בריתה של ארה"ב במזרח התכון – ישראל וערב הסעודית – נחושות להחליש את ההשפעה האירנית באזור. הסיכוי לסכסוך אזורי גובר על רקע המלחמה בסוריה.
דונלד טראמפ חסן רוחאני הסכם הגרעין שוקי הנפט הטלת סנקציות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד