י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

ראש ישיבת מיר, הגרנ"צ פינקל זצ"ל • חייו, הסתלקותו

היהדות החרדית התעטפה יגון עמוק עם היוודע על הסתלקותו הפתאומית של ראש ישיבת מיר, הגה"צ רבי נתן צבי פינקל זצ"ל - בגיל 69 • ב-6:45, לאחר החייאה ממושכת, קבע הרופא: ראש הישיבה איננו

ראש ישיבת מיר, הגרנ"צ פינקל זצ"ל • חייו, הסתלקותו



עולם התורה מתעטף הבוקר יגון קודר: ראש ישיבת מיר, הגאון רבי נתן צבי פינקל זצ"ל, חבר מועצת גדולי התורה של 'דגל התורה', הסתלק למנוחת עולמים, בגיל 69, לאחר פעולות החייאה ממושכות שנערכו בביתו שבשכונת בית ישראל בירושלים, סמוך לבנייני ישיבת 'מיר'.

סמוך לשעה 6.00 בבוקר התקבלה קריאה במוקדי ההצלה, על אדם בן 69 שאיבד את הכרתו. כונני הצלה מד"א שחשו למקום, גילו כי מדובר, לא פחות ולא יותר, בראש הישיבה הגדולה בעולם.

הם החלו בפעולות החייאה, אך בתום 50 דקות מאומצות נאלצו להרים ידיים ולקבוע כי רבם של רבבות בארץ ובעולם - הסתלק לעולם שכולו טוב.

ברחבת הבית, בשכונת בית ישראל, עומדים כל אנשי צוות הישיבה ותלמידים רבים ובוכים. בהוראת המשגיח הגר"א חדש, פרוכת הישיבה תוסר רק לאחר תפילת שחרית.

שנים ארוכות סבל ראש הישיבה סבל וייסורים עצומים. הוא היה חולה במחלת הפרקינסון וניוון שרירים, שהקשו על תפקודו, דיבורו ותנועותיו. בשל כך, היה מרותק במשך שנים לכיסא גלגלים. למרות חוליו המתמשך, פיתח רבי נתן צבי את הישיבה ומוסדותיה לממדי ענק והפך אותה לישיבה הגדולה בישראל ולאחת משתי הגדולות בעולם כולו.

בנוסף לכך פתחה הישיבה סניפים בשכונת רמת שלמה בירושלים, בראשות מקורבו הרב מנחם זריצקי, ובשכונת ברכפלד בעיר מודיעין עילית, בראשות קרובו הרב אריה פינקל, ובניהול בנו שמריהו יוסף פינקל. למרות חוליו, עד יומו האחרון מסר את נפשו למען הישיבה, מסר בה שיעורים כלליים באופן סדיר - למרות הקושי העצום שהיה כרוך בכך, וכיתת את רגליו למדינות הים על מנת להבטיח את קיומו הכלכלי של מבצר התורה הגדול בעולם, המשתרע על פני עשרות בתי מדרשות בשכונת בית ישראל בירושלים.

משיקגו - לישיבה הגדולה בעולם

הגרנ"צ זצ"ל נולד בשיקגו שבארצות הברית לאביו, הגה"צ רבי אליהו מאיר פינקל.

הוא נקרא על שם אבי זקנו, הסבא מסלבודקא. חמיו (שהיה גם בן-דודו של אביו) היה הרב בנימין ביינוש פינקל, וחמותו אסתר, בתו של הרב שמואל גריינימן, שהיה גיסו של החזון איש.

לאחר פטירת חמיו, בשנת ה'תש"נ, התמנה לראש הישיבה. גיסיו, חתניו האחרים של הרב ביינוש פינקל, הרב בנימין קרליבך והרב נחמן ליבוביץ, מכהנים כר"מים בישיבה.

ערוץ מיוחד: שר ממלכת התורה • הגאון רבי נתן צבי פינקל זצ"ל

סדר יומו התחיל בתפילה בהיכל בית המדרש המרכזי של הישיבה, בשכונת בית ישראל. במהלך היום היה בוחן תלמידים ומקבלם לשיחות אישיות בביתו.

אחת לשבוע הוא מוסר שיעור כללי בישיבה בירושלים, ופעמיים בשבוע הוא נסע לסניף הישיבה בברכפלד לסדר א' ולתפילת מנחה. פעם בחודש היה מוסר שיעור כללי ולפעמים אף שיחות מוסר בסניף הישיבה שם.

במסגרת הבנייה המואצת של מוסדות הישיבה, המתפרסת על פני מבנים רבים, נטל הרב פינקל חלק פעיל ברכישת המגרשים, הבאת תורמים והכנת תכניות הבניה. לשם כך הוא נהג לנסוע לעתים תכופות לחו"ל.

הותיר אחריו את אמו שתחי', ובניו הרבנים הגאונים: רבי אלעזר יהודה, רבי אברהם ישעיהו, רבי שמואל ורבי שמריהו יוסף, משמשים כ'משיבים' בישיבה.

תהא נשמתו הגדולה, צרורה בצרור החיים.

הלווית ענק תצא היום (ג') בשעה 12:00 בצהריים מהיכל ישיבת מיר בשכונת בית ישראל בירושלים - להר המנוחות שם יטמן.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי עם היוודע הבשורה, הורה הגרי"ש אלישיב להודיע בשמו כי ראוי שראשי ותלמידי הישיבות מכל רחבי הארץ ישתתפו בהלוויתו של מקים עולה של תורה בדור האחרון.

מסלול ההלוויה

ההלוויה תצא בשעה 13:30 משכונת בית ישראל דרך רחוב מאה שערים, תחצה את שרי ישראל, רחוב תורה ועבודה, רחוב הצבי, שדרות וייצמן, רחוב ירמיהו, גבעת שאול עד עקיבא אזולאי - שם תפנה לבית העלמין.

הרחובות יהיו סגורים לתנועה ויפתחו בהדרגה. באי הלוויה מתבקשים לא להגיע בכלי רכב לבית העלמין.

תותר חניה בגבעת התחמושת והגעה רגלית לבית העלמין.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 72 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד