י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

ההספדים • "כמו 'מאמע רחל' - הקרבת נפשך"

למעלה מ-100 אלף איש ליוו את ראש הישיבה הגדולה בעולם, הגאון רבי נתן צבי פינקל זצ"ל למנוחות • בניו ספדו בדמעות • תמלול מלא של ההספדים • סיקור מיוחד

הלוויתו של ראש הישיבה. צילום: בחדרי חרדים
הלוויתו של ראש הישיבה. צילום: בחדרי חרדים



למעלה מ-100 אלף איש - בראשם: הגרי"ש אלישיב, הגראי"ל שטיינמן, גדולי ישראל, ורבבות תלמידי ובוגרי ישיבת 'מיר', לצד המוני בית ישראל - ליוו את ראש הישיבה האהוב, הגרנ"צ פינקל זצ"ל למנוחות.

החל משעות הבוקר המוקדמות השחירה שכונת 'בית ישראל' בירושלים בהמון אדם, שניסו להתנחם זה במחיצתו של זה – אך לשווא. אלפי התלמידים המיותמים קרעו קריעה בבגדיהם, ובכו.

המשפט: 'אוי לה לספינה שאבדה קברניטה' מעולם לא היה מוחשי יותר.

בשעה 11:30 הוצאה מיטתו של ראש הישיבה מביתו והועברה להיכל הישיבה. הפרוכת הוסרה מיד עם היוודע דבר הבשורה המרה, וכל אחד מהתלמידים ניסה לאחוז במיטה ולתת כבוד אחרון לרב'ה שהיה אבא לאלפים.

ערוץ מיוחד: שר ממלכת התורה • הגאון רבי נתן צבי פינקל זצ"ל

הנהלת הישיבה ביקשה מאלפי התלמידים להמשיך ללמוד כרגיל עד לשעת ההלוויה, וקול התורה האופייני כל-כך לישיבת מיר לא פסק לרגע אחד.

"מסר נפשו לכלל ישראל"

מסע הלוויה נפתח באמירת פרקי תהילים בככי קורע לב על-ידי ידידו הקרוב של ראש הישיבה, ומי שהיה חברותא שלו במשך שנים ארוכות - הגאון רבי שמואל יעקב בורנשטיין, ראש ישיבת 'קרית מלך'.

את שורת מסע ההספדים פתח הגראי"ל שטיינמן. "רוכב ערבות שש ושמח ביבוא אליו נפש נקי וצדיק, אנחנו מצטערים אבל בשמים שמחים שהגיע יהודי שמסר את נפשו לתורה", אמר הגראי"ל. לאחר דברי הספד קצרים הכריז הגראי"ל כי בנו של ראש הישיבה, הגאון רבי לייזר-יהודה, ימלא את מקום אביו בראשות הישיבה הגדולה בעולם.

הגאון רבי אריה פינקל, ראש ישיבת מיר ברכפלד, הספיד גם הוא בבכי קורע לב. "אבי אבי רכב ישראל ופרשיו אבי. אבי ואמי, אבי ברוחניות ואמי בגשמיות, נשבה ארון הקודש, הוא היה גדול באהבת התורה. תהיה מליץ יושר לרעייתך – הרבנית שתחי' ועל הישיבה ויבולע המוות לנצח ומחה ה' דמעה מעל כל פנים ונאמר אמן".

הגאון רבי רפאל שמולאביץ, מראשי הישיבה, ספד: "איבדנו את שר התורה - הישיבה איבדה את שר התורה שהעלה אותה מעלה מעלה. אנחנו מבקשים מחילה בשם כל בני הישיבה באם לא נהגנו בכם בכבוד הראוי. היה מליץ יושר על כולנו".

אחיו, הגאון רבי גדליה פינקל, דיבר בכאב לב על המלכות שזכה אחיו בחייו - והסתיימה באחת.

בנו הגדול, שהוכתר לממלא מקומו, הגאון רבי אליעזר יהודה, אמר: "היית אבא של אלפים. חיית בכוחות שהם למעלה מהטבע. לא היה לך גוף ולא דמות הגוף. הכל קודש.

"כתוב: קול נהי בכי תמרורים רחל מבכה על בניה מיאנה להינחם כי איננה. אבא היה מזכיר תמיד שר' חיים שמואלביץ היה מתייפח אצל 'המאמא רחל' והיה אומר: הקב"ה אומר מנעי קולך מבכי, ואני ר' חיים אומר לך: אמא תמשיכי לבכות, תבכי עד שבנייך יגאלו. המעלה של רחל שהסכימה למסור את נפשה למען אחותה. בזכות זה זכתה להקים את עם ישראל. גם אתה, אבא, מסרת את נפשך לכלל ישראל ובזכות זה ראית את הישיבה עולה ומשגשגת.

"הוא היה סמל של צניעות הכל הוא נתן לשני פעם ביקשו ממנו לדבר בכנס של חיזוק לשון הרע ואבא אמר רק שלשה מילים 'ואהבת לרעך כמוך'. איך אפשר לדבר על השני? זה היה משאת חייו.

"נשבה ארון ה' הוא היה ארון הברית – משכן התורה כל חייו למד כמה היה עומד עלינו ותובע מאיתנו גדלות יותר ויותר.

"שה' יתן כח לאמה הגדולה אמה של מלכות – ולסבתא - האמא של הראש ישיבה, רעייתו של הגאון רבי ביינוש זצ"ל.

"אוי טאטא תעלה לכסא הכבוד ותקרע שערי שמים שה' יאמר לצרותינו די ושיבנה בית המקדש במהרה בימינו אמן.

"אני מבקש בשמי בשם המשפחה ובשם הכלל לימדתנו כאלו מושגים של מידות וברוב טובך ודאי אתה מוחל ותהיה מליץ יושר על הישיבה".

לימוד מסביב לשעון

בנו, הגאון רבי שמואל, הספיד ואמר: "היית אבא של כל עולם התורה. אבא היה ראש ישיבה של 3000 תלמידים. הוא אהב כל אחד וזכר אותו בשמו.

"המסירות נפש בהרבצת תורה ואהבת תורה שהיה לו כל הזמן – זה משהו נדיר. הוא היה סגור בחדר עם בחרותא לומד ועוד פעם לומד, עד 2 בלילה, וגם ב-4 בבוקר למד עם בחורים צעירים. ביום שישי עד כניסת השבת ישב ולמד. שכל אחד יקח מהנהגות שלו ויתחזק ויהיה מליץ יושר".

חתנו, הגאון רבי נועם אלון, מראשי ישיבת מיר ברכפלד, חתם את שורת מסע ההספדים.

לאחר אמירת הקדיש על ידי בניו, יצא מסע הלוויה לעבר הר המנוחות, דרך הרחובות מאה שערים, ציר שרי ישראל. כל הרחובות נסגרו לתנועה.

במהלך מסע הלוויה טיפלו מתנדבי 'איחוד הצלה' בעשרים מקרי התעלפויות. רכב החפ"ק של מד"א, שהושק לראשונה במסע הלוויה, שימש גם כמעין אולפן במסע הלוויה.

על פי הערכות המשטרה השתתפו במסע הלוויה יותר מ-100 אלף איש.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד