י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הנסיך • פרופיל מרתק: מי האיש שיעמוד בראש האימפריה התורנית הגדולה בתבל

בגיל 46, ללא כל הכנה מוקדמת, קיבל הגאון רבי לייזר-יהודה פינקל, בנו בכורו של ראש ישיבת מיר זצ"ל - את עול הנהגת הישיבה הגדולה בעולם, הנתונה בקשיים כלכליים חסרי-תקדים • 'בחדרי חרדים' יצא למסע מיוחד בתחנות חייו גדושי התורה והחסד: ילדותו, נישואיו, משפחתו, תלמידיו, תפקידיו הציבוריים וחלקו בהנהלת הישיבה • וגם: מתי הורה לו אביו ללבוש פראק? • כך תמשיך השושלת המלכותית לבית מיר

הנסיך לבית מיר. הגרא"י פינקל. צילום: קובי הר צבי, בחדרי חרדים
הנסיך לבית מיר. הגרא"י פינקל. צילום: קובי הר צבי, בחדרי חרדים



ויהי אחרי מות: במהלך מסע הלווית ראש ישיבת מיר הגאון רבי נתן-צבי פינקל זצ"ל הכתיר הגראי"ל שטיינמן את בנו בכורו – רבי אליעזר יהודה פינקל לממלא מקומו של אביו בהנהגת הישיבה הגדולה בעולם.

המינוי לא הפתיע רבים, היה זה אך טבעי שהבן הגדול של ראש הישיבה הנערץ ימלא את מקום אביו וזאת למרות גילו הצעיר.

ערוץ מיוחד: שר ממלכת התורה • הגאון רבי נתן צבי פינקל זצ"ל

רבים נזכרו הבוקר במינויו של ר'נתן-צבי לתפקיד ראש הישיבה. היה זה ביום פטירתו של חמיו – הגאון רבי ביינוש פינקל זצ"ל. במהלך מסע ההלוויה של ה'שווער' הכריזו גדולי ישראל כי חתנו יהיה זה שימלא את מקומו. איש לא האמין שהחתן הצנום שסבל כבר אז ממיחושים ובעיות בריאותיות שונות יהפוך את הישיבה לאימפריה של תורה.

ישיבת מיר מונה כיום עשרות בתי מדרש בשכונת 'בית ישראל, ישיבה גדולה במודיעין עילית, כוללים בברכפלד, ירושלים (כמה סניפים) ובביתר.

עול הישיבה נפל כולו על ראש הישיבה. מידי יום אכלו על שולחנו כ-5000 תלמידי הישיבה, ומידי חודש היה נוסע ברחבי העולם בכדי לגייס כספים לטובת קיום מפעל האדירים שבנה בעשר אצבעותיו.

הבוקר (ג') ללא כל הכנה מוקדמת, נכנס 'הנסיך לממלכת מיר' לנעליו הגדולות של אביו. כניסתו לתפקיד בשעה שהכלכלה העולמית סוערת וגועשת – מביאה אותו לאחד המבחנים הקשים ביותר.

מבחן חייו.

,

החובות לבנקים: למעלה מעשרה מיליון דולר,

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בחודשים האחרונים לא חולקו משכורות לאברכי הישיבה, החובות לבנקים נאמדים בלמעלה מעשרה מיליון דולר – וכל זה נפל על 'הממשיך' ברגע אחד. באבחת טרגדיה בלתי-נתפסת.

'ר'לייזר-יהודה', כך מכנים אותו בחיבה כל מכיריו, נולד בי"ט אלול תשכ"ה בארץ הקודש לאביו הגרנ"צ ולאמו הרבנית מרת רחל לאה שתחי'.

הבן הבכור נקרא על שם סבו, ראש ישיבת מיר שהטלטל עם ישיבתו ממיר דרך שנחאי לארץ ישראל – הגאון רבי אליעזר יהודה פינקל זצ"ל.

את שנות בחרותו עשה בישיבת מיר, ומנערותו ניכר עליו כי נועד לגדולות. חבריו לספסל הלימודים מתארים מתמיד עצום שהקדיש את כל עיתותיו ללימוד התורה.

כשהגיע לפרקו נישא לרעייתו טובה גיטל- בת הגאון רבי נחום לסמן זצ"ל מתלמידי מיר.

ראש הישיבה הטרי מתגורר ברחוב שאול המלך 17 בשכונת סנהדריה בירושלים. שניים מתוך אחד עשר ילדיו כבר נישאו.

לאחר נישואיו המשיך ללמוד כאברך מן המנין בהיכל הישיבה.,

אבא של בני ה'חבורה' היוקרתית,

לפני 12 שנה מונה לשמש כר"מ בישיבה, ומאז ועד היום הוא מוסר שיעורים וחבורות בבנין 'בית שעיה' שבשכונת בית ישראל. הקבוצה לה הוא מוסר את השיעורים מורכבת בעיקר מבחורים חסידיים. תחת ידיו האמונות עברו בשנים האחרונות מאות בחורים, ומידי שנה גדל הביקוש להצטרף ל'חבורה' היוקרתית. מי שמשמש לצידו בתפקיד הוא המשפיע רבי אברהם יצחק פרקוביץ.

ר' לייזר יהודה מגיע בכל בוקר ל'בית ישעיה' שם עונה לשאלות התלמידים, ולאחר מכן בשעה 12:15 מוסר שיעור בו משתתפים למעלה ממאה בחורים.

בשעות הערב הוא מוסר שיעור חזרה לבחורים שרוצים לשנן את הסוגיה ולהקשות קושיות להם אין מקום בשיעור שנמסר בשעות הבוקר.

יהושע א., בחור מהישיבה המשתתף בשיעוריו של מספר ל'בחדרי חרדים': "מסירותו ודאגתו לבחורים – זה משהו שאינו בנמצא. בחור שהחסיר היה זוכה לטלפון ממנו בו הוא שואל: 'מה שלומך?', 'האם אתה מרגיש טוב?' הוא בעצם כמו אבא שלנו".

בחג הסוכות האחרון ערך לבחורים המשתתפים ב'חבורה' שמחת בית השואבה בסוכה בשכונת גבעת שאול בירושלים.

"כולנו ידענו שהוא הממשיך. מעולם אף אחד לא דיבר על זה כי כולם איחלו לראש הישיבה אריכות ימים, אבל מהיחס של אבא שלו ניתן היה לראות כי הוא רואה בו את ממשיך דרכו בכל התחומים", מספר ל'בחדרי חרדים' תלמיד נוסף.

"זה שהוא קיבל את ה'חבורה' הכי מכובדת בישיבה – הראה על רצונו של אביו. ר' נתן צבי גם שימש בטרם שהתמנה לתפקיד ראש הישיבה כראש חבורה, וזה כנראה תפקיד שאמור להכין את מי שמחזיק בו להפוך ברבות הימים לראש ישיבה".

ר' אברהם, מוותיקי הלומדים בישיבת מיר מספר ל'בחדרי חרדים': "אני זוכר את היום בו התמנה ר' נתן צבי לכהן כראש ישיבה. הוא ממש דומה לבן שלו. גם במראה החיצוני וגם במידות ובהתנהגות. שניהם נעימי הליכות, ענוים, שקטים, נחושים ותלמידי חכמים עצומים. למי שמכיר את ההיסטוריה של מיר היום הזה בו מתמנה ר' לייזר יהודה לתפקיד – הוא ממש סגירת מעגל".,

"הוא הוציא שקית קטנה - ואכל",

יוסי ג'וזף, איל-הון המתגורר בניו יורק סיפר הערב ל'בחדרי חרדים' כי השתתף לא מזמן בשבת מיוחדת בעיירת נופש של אחד מהמחזיקים הגדולים של עולם התורה. אל השבת הגיעו ר' לייזר יהודה פינקל ור' בנימין קרליבך. השניים הגיעו לעיירת הנופש בכדי להכין את ביקורו של הגרנ"צ, שתכנן להגיע למקום בכדי לגייס כספים לטובת ישיבתו.

"היה שם כל מעדני עולם. כולם רצו לכבד אותו, אבל הוא ישב בצד, הוציא שקית אוכל קטנה – ואכל בצניעות. הוא לא רצה להנות ממנעמי העולם הזה. באותה שבת השתתף גם משגיח ישיבת 'עטרת ישראל' – הגר"ח וואלקין. המשגיח התבטא – ואמר: "בן תורה כזה כמעט ולא רואים היום. הוא מזכיר את תלמידי החכמים שלמדו במיר עוד לפני השואה".

לבחורים מבני ה'חבורה' הוא קורא את 'התנאים' ומסדר קידושין. רק בחודשים האחרונים סידר קידושים לחמישה בחורים מבני החבורה.

לפני כשבועיים, בצעד מפתיע החליט ראש הישיבה הגרנ"צ פנקל זצ"ל, להעביר לבנו את זכות החתימה על הצ'קים ושאר המסמכים בישיבה.

בחג הסוכות אף הורה לו אביו הגרנ"צ זצ"ל כי יחל ללבוש 'פראק' רבני. בתחילת ה'זמן' הגיע ל'חבורה' כשהוא לבוש ב'פראק'. לתלמידיו המופתעים סיפר כי הוא לובש את הלבוש הרבני בכדי לקיים את מצוות אביו.

ויהי לפלא.,
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 48 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד