י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

שנה ללא משכורות: מחפשים ספונסר לישיבה

מאז הפיצול בישיבת יסודות, אין מי שיקח על עצמו את ניהול הישיבה והזרמת התקציבים אליה

ישיבת יסודות (באדיבות המצלם)
ישיבת יסודות (באדיבות המצלם)



הישיבה הספרדית 'יסודות' הנמצאת במושב הדרומי על שמה היא קרויה, נמצאת בסכנת התפוררות לאחר שלא נמצא לה ספונסר, ולאחר משברים שעברה בשנים האחרונות.

כזכור, בקיץ תשע"ה דווח לראשונה ב'בחדרי חרדים', כי הישיבה התפלגה. וראש הישיבה הגאון רבי ברוך צבי לב, ועמו המשגיח הגאון רבי שלמה ברויאר פרשו ועברו לתל אביב. עם התפלגותה נפתחה הישיבה "יסודות התורה" בתל אביב.

בקיץ תשע"ו שנה לאחר מכן הוחלט על ידי ראש ישיבת סלבודקה הגאון רבי משה הלל הירש ועמו הדיין הגר"י סילמן, לנתק את משפחת זיאת - בעלי עמותת הישיבה מהישיבה. בסופו של דבר הצדדים הסכימו על כניסתו של אחד האחים הרב שמעון זיאת לנהל את הישיבה.

מיד בכניסתו שילם הרב זיאת ארבע משכורות, אך לאחר מכן הודיע שאין בכוחו לנהל את הפרויקט הגדול הזה, כי הוא החל לנהל את הישיבה הקטנה בבני ברק 'משכנות הרועים', בנוסף לתלמוד תורה 'שתילי זיתים', ששנים רבות תחת ניהולו האישי.

בשל כך הישיבה היא ללא שום ספונסר שיגייס למענה כספים. בחורף תשע"ח המתח עלה לשיא כאשר הנהלת הישיבה הודיעה במפתיע על סגירת הישיבה. לטענתם: "השתלטו אינשי דלא מעלי ואנשי בצע על הישיבה ומתכסים באיצטלא דרבנן" הדבר גרם לנשיא הישיבה הרב שמואל זיאת להודיע על הסגירה אך בצוות הישיבה המשיכו כרגיל.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי במשך כל השנה האחרונה ניסו לחפש מישהו שייקח על עצמו את מימיון הישיבה אך הוא לא נמצא. צוות הישיבה במשך עשרה חודשים לא קיבל אף משכורת אחת. מלבד בערב פסח.

בחודשיים האחרונים החלו מגעים עם ראש ישיבת אמרי דעת הגאון רבי שאול גבאי, כאשר בתחילה מי שעמד מול הרב גבאי הייתה משפחת זיאת, ורבני הישיבה חששו על המשך מקומם בישיבה, אך בהמשך הרב גבאי צידד בצד של הרמי"ם, וההסכם היה שלב לפני סגירה מה שהפך לשיחת היום בעולם התורה הספרדי, אך בסופו של דבר הרב גבאי החליט לפרוש מההסכם.

מאז קבלת ההחלטה החלו שיבושים, הספקים חדלו לספק מצרכים לישיבה, ואפילו מים חמים במקלחות נהפך למציאות נדירה, ומצומצמת. כאשר קיים אי ודאות מי מהצדדים גורם לכך.

אחד מבוגרי הישיבה ששוחח עם הרבנים בישיבה אומר ל'בחדרי חרדים': "הישיבה צריכה נס, כדי להתאושש מהמצב, המצב הרבה יותר מורכב, ממה שנראה כלפי חוץ, בפרט שלא נותרו הרבה תקוות".

לדבריו הישיבה עומדת לפני רישום לשיעור א' אך "מי בכלל מדבר על רישום, אנחנו מדברים על סכנת קיום".

לדבריו מה שנותן לצוות הישיבה כוח להישאר במקום, לאחר שלא קיבלו משכורות כמעט שנה, "בגלל הבחורים, שיושבים לומדים כאילו הכל רגיל, וגם כי אשב בחושך ה' אור לי", הוא מסיים בכאב.
ישיבת יסודות ספונסר משבר בישיבה הרב זיאת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד