י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

אמזון מיישרת מיוזמתה קו עם רשות המסים הישראלית

חברת שירותי הענן של אמזון נרשמה כעוסק בישראל ותגבה ישירות מע"מ מהלקוחות הישראלים • השינוי מבחינת החברות הוא בפרוצדורה • רשות המסים: "המהלך תואם את המדיניות שלנו"

ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון. צילום: רויטרס
ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון. צילום: רויטרס



חברת שירותי הענן של אמזון (AWS) נרשמה כעוסק בישראל – כך עולה מהודעה של החברה ללקוחות שירותי הענן בישראל. המהלך הזה משתלב עם המדיניות של רשות המסים בנוגע לכלכלה הדיגיטלית, אם כי המהלך בוצע באופן חד-צדדי של אמזון ווב סרוויסס.

החברה הודיעה ללקוחות כי אופן גביית המע"מ מחברות ישראליות שמשתמשות בשירותי הענן של אמזון ישתנה החל ב-1 ביולי. גם כיום היתה חובה של תשלומי מע"מ לחברות ישראליות שמקבלות שירותי ענן מאמזון. עד היום החברות דיווחו על תשלומי המע"מ באמצעות חשבונית עצמית והתקזזו מול רשות המסים, החל ביולי הגבייה תיעשה על ידי אמזון והחברות עדיין יוכלו להתקזז מול מס הכנסה. כלומר, לגבי החברות, השינוי הוא טכני.

לפי ההודעה של אמזון, החל ב-1 ביולי 2018, כל החשבוניות ושירותי התשלום עבור חשבונות שבסיסם באירופה, המזרח התיכון ואפריקה יגיעו מישות אירופאית (AWS Europe), והגבייה בישראל תיעשה מהסניף הישראלי. תשלומי המע"מ יהיו רלוונטיים רק אם רמת השימוש תחייב את החברות בתשלום עבור שירות. השינוי רלוונטי לבלגיה, דנמרק, פינלנד, צרפת, גרמניה, אירלנד, ישראל, איטליה לוקסמבורג, הולנד, פולין, פורטוגל, ספרד, שוודיה, שוויץ ובריטניה.

במשרדים של חברת סטארט-אפ טיפוסית, בוודאי בישראל, תמצאו מחשבים לרוב, אבל לא שרתים. את כל כוח המחשוב המשמעותי מקבלת החברה מחברת ענן. חברה חדשה שרוצה להקים כיום את הפתרון הבא שישנה את העולם, אינה צריכה עוד לרכוש שרתים יקרים כדי להקים את השירות, כפי שהיה נהוג במשך שנים. היא יכולה להשתמש בשרת מרוחק — מחשב בענן, לפי צרכיה. הדבר מנמיך את רף הכניסה לחברות חדשות, מפחית משמעותית את מחיר ההתנסות (ולעתים הכישלון) — ולכן מעודד חדשנות. מכאן גם הביקוש לשירותי הענן של אמזון.

עו"ד עופר אלבוים, שותף בכיר במשרד שקל המתמחה במיסוי, אמר כי "מבחינת החברות הישראליות אין משמעות כספית למהלך, אלא שינוי בפרוצדורה. כל עוד אמזון לא היתה רשומה בישראל חויבו העוסקים הישראלים בהוצאת חשבונית עצמית, על פיה דיווחו לרשויות מע"מ על המע"מ בגין השירותים שקיבלו מאמזון ומנגד התקזזו עליו. בעקבות רישומה של אמזון בישראל, יידרשו העוסקים הישראלים לשלם את המע"מ לאמזון, ומנגד יקבלו ממנה חשבונית מס באמצעותה יתקזזו על המע"מ. בכל אחת מהדרכים אין תשלום של מע"מ אפקטיבי".

אלבוים הוסיף כי המהלך חשוב הרבה יותר מבחינת רשות המסים, שעמדתה היא שכל תאגיד זר המספק שירותים באמצעות האינטרנט ללקוחות תושבי ישראל - חייב ברישום כעוסק בישראל במידה והוא מקיים בה עסקים. "רשות המסים נתקלה עד כה בקושי רב לאכוף את עמדתה על תאגידים רב לאומיים, ואמזון וולנטרית למעשה מיישרת קו עם עמדה זו", אמר.

מרשות המסים נמסר: "בהתאם לחוק, תאגיד זר שיש לו פעילות בישראל חייב ברישום ודיווח למע"מ. במסגרת פעילות רשות המסים למיסוי הכלכלה הדיגיטלית, הרשות פועלת בין היתר לרישומם של תאגידים כאמור. ככל שהחברה החליטה להירשם כעוסק בישראל, הרי שזה תואם את המדיניות שמקדמת הרשות".
רשות המסים כלכלה דיגיטלית אמזון ווב סרוויסס שירותי ענן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד