י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

בקרוב על הכביש: אוטובוס סיני חשמלי שנבנה בישראל - ויימכר במיליון שקל

אחרי כישלון המאבק נגד יבוא אוטובוסים מחו"ל ולאחר שהיצרניות הסיניות השתלטו על הענף, במפעלים של מרכבים והארגז ישיקו בשבועות הקרובים אוטובוס חשמלי תוצרת כחול־לבן, מפיתוח של גולדן דרגון הסינית, ומודים: "If you can't beat them — join them"

אוטובוס חשמלי בלוס אנג'לס. צילום: רויטרס
אוטובוס חשמלי בלוס אנג'לס. צילום: רויטרס



בקרוב יעלה על הכבישים האוטובוס החשמלי הראשון שנבנה בישראל, במפעל מרכבים הוותיק שממוקם באזור התעשייה של קיסריה, שם כבר עומדים שני אוטובוסים חשמליים ראשונים. לאחר ההשקה הרשמית בשבועות הקרובים, הם יימסרו לפיילוטים באגד ודן. הסוללה של הרכב, בהספק של 304 קילו ואט, מיועדת להספיק לכ–200 ק"מ של נסיעה.

אגד מפעילה כיום כמה אוטובוסים חשמליים באזור חיפה והקריות, ודן מפעילה בתל אביב כמה אוטובוסים חשמליים בשיטה שונה מזו של אגד, המבוססת על קבלי על — טכנולוגיה לטעינה מהירה. המחיר הרשמי של האוטובוס החשמלי עדיין לא נחשף, אך לפי הערכות הוא ינוע סביב מיליון שקל ליחידה — מחיר הגבוה משמעותית מאוטובוס מקביל המונע בסולר, בין אם מתוצרת סין ובין אם מתוצרת מקומית. ואולם במסגרת מכרזים חדשים על קווי שירות, הממשלה מחייבת את מפעילות התחבורה הציבורית להצטייד באחוזים מסוימים של אוטובוסים בהנעות ידידותיות לסביבה — כלומר, שמונעים באמצעות חשמל או בגז. המשרד להגנת הסביבה מסבסד למפעילות חלק מעלויות הרכישה.

באשר לשאלת הקרינה האלקטרומגנטית הנפלטת מהסוללה החשמלית באוטובוס, יצרנית האוטובוסים הסינית גולדן דרגון מסבירה כי "אף שלפי המשרד להגנת הסביבה, נמצא האוטובוס ללא חריגות באזורי שהייה רציפה, בגולדן דרגון פועלים להפחתת רמות הקרינה באזור המנוע החשמלי וליישום פתרון מיגון הקרינה שתוכנן על ידי חברת לייף סייבר".

מאבק היסטורי

כלפי חוץ האוטובוס החשמלי נראה כמו אוטובוס עירוני רגיל, אבל הסיפור שעומד מאחורי הדגם החדש של גולדן דרגון הוא יוצא דופן — אם לא בפן הטכנולוגי, בוודאי בתסריט האירוני שהוביל ללידתו של האוטובוס הסיני הראשון שמורכב בארץ.

מסיבות היסטוריות, המפעלים הישראליים מרכבים והארגז חלשו במשך עשורים רבים על השוק כולו, כשהרכיבו את האוטובוסים האירופיים המגיעים לארץ כשלדות עירומות. בתחילת העשור הנוכחי נפתח השוק ליבוא של אוטובוסים מוגמרים (מורכבים) מחו"ל. מהלך זה סלל את הדרך להשתלטות מהירה של יצרני האוטובוסים הסיניים על השוק, בשל מחירים הנמוכים במאות אלפי שקלים מהתוצרת האירופית שמורכבת בישראל.

בתגובה, חברות הארגז ומרכבים פתחו בקמפיין אגרסיבי נגד שר התחבורה, ישראל כ"ץ, וטענו כי פתיחת השוק לתחרות מהמזרח תמוטט את התעשייה המקומית ותגרור פיטורים נרחבים. באותה עת היה קשה להאמין שבתוך שנים ספורות הסינים יהפכו ללקוחות של המפעלים המקומיים. מוצרים רבים שמתוכננים בישראל מיוצרים בסין — אבל המסלול ההפוך נדיר יותר. למעשה, ישראל היא המדינה היחידה בעולם שבה מייצרת גולדן דרגון אוטובוסים חשמליים פרט לסין. בעתיד הלא רחוק תייצר גולדן דרגון, המיובאת לישראל על ידי חברת אוטו חן, אוטובוסים חשמליים גם במפעל הארגז.

צורך לערוך הסכמי גומלין

בשנה שעברה הגיע נתח השוק של האוטובוסים הסיניים בישראל ל–42% — לעומת 45% ב–2016, שהיתה שנת השיא של האוטובוסים מהמזרח בישראל. יוטונג הסינית היא מותג האוטובוסים הנמכר בישראל בשנתיים האחרונות, ואילו גולדן דרגון ו־וולוו האירופית מתחרות על המקום השני בטבלה. עם זאת, במכרזים האחרונים של אגד ודן חזרו לזכות המוצרים האירופיים, וברבעון הראשון של 2018 סיפקו הסינים רק 30% מהאוטובוסים החדשים בישראל.

"If you can't beat them — join them", מודים במפעל מרכבים באשר לסגירת המעגל הישראלי־סיני. לדברי סמנכ"ל השיווק של מרכבים, רמי טסלר, "אין סתירה בין המאבק שהיה לפני כעשור לבין שיתוף הפעולה כיום. אתה מנסה למנוע את הסיטואציה ומנסה לשרוד. חלק מההישרדות הוא גם לשתף פעולה".

הקטליזטור המרכזי לחבירה של הסינים למפעלים הישראליים היה הצורך לערוך הסכמי סחר גומלין, בהתאם לתנאי הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי וקידום השקעות זרות.
מפעל מרכבים אוטובוס חשמלי גולדן דרגון אוטובוס סיני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד