י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

חזו בני חביבי: לימוד התורה בעם ישראל בפרויקט צילומים מרהיב

חרדים וחילונים, צעירים ומבוגרים, שוטרים וחיילים, ילדים ומבוגרים, רבנים ו'עמך' • בפרויקט צילומים מיוחד מגישים חמישה צלמים את הזווית האישית שלהם לחשיבות לימוד התורה במארג תורני קסום • "כד יתבין ישראל ועסקין בשמחת התורה"

חזו בני חביבי: לימוד התורה בעם ישראל בפרויקט צילומים מרהיב





לפני למעלה משלושת אלפי ושלוש מאות שנה נפל דבר: עם ישראל קיבל תורה. עבדות מצרים, על מ"ט שערי הטומאה שלה, לא מנעו מהעם הנבחר לעשות את הבלתי יאומן, ולהגיע, לאחר פחות מחודשיים אל פסגת השלמות: קבלת התורה.

מאז עברו להם ימים רבים, והתורה שבכתב פרתה ורבתה בעם ישראל. תחילה כתורה שבעל פה, ובהמשך אין ספור ספרים, ראשונים כאחרונים, שנכתבו ופירשנו את הנאמר בה. על אף הטרגדיות והאסונות שפקדו את בני ישראל, לא משה מפיהם התורה ולו לרגע.

באורח נס, ושלא כדרך הטבע, דווקא בימינו, אחרי השואה הארורה בה נרצחו מיליונים מעמינו, ועולם הישיבות דאז ספג מכה אנושה, דווקא מתוך האסון צמחה האימפריה: עולם תורה אדיר בהיקף שלא היה כמותו מעולם בעם היהודי: ישיבות, כוללים, שיעורים והרצאות. מגוון אדיר של אפשרויות, למגוון גדול עוד יותר של אנשים - מכל קצווי הקשת.

חמישה מצלמי המגזר החרדי מתעדים אין ספור אפיזודות מרתקות. חלק לא מבוטל מתמונותיהם נסוב סביב המנטרה החשובה מכולם: לימוד התורה בעם היהודי. פסיפס אנושי מרהיב נוטל חלק בפרויקט: חרדים וחילונים, אשכנזים ומזרחיים, דתיים לאומיים ומסורתיים - כל אלה מניחים בקרן זווית את הוויכוחים המתישים של חיי היום יום, למען מטרה אחת, כה פשוטה וכה קדושה - לימוד התורה.

הצלמים עזרא לנדאו, אלי קובין, דוד זר, נפתלי לרר ואלישמע סנדמן מגישים, כל אחד מהזווית האישית שלו, את החוויה שלהם מלימוד התורה. בישיבה ובכולל, בצבא ובמשטרה, בארץ ובחו"ל. כל אלו מתגבשים להם למארג מופלא של האדרת התורה וערך הלימוד והשקידה באוצרותיה.

התמונות של עזרא לנדאו

במחשכים הושיבני - אברך עיוור יושב ולומד בידיו ספר כתוב כתב ברייל.



גאוות יחידה- אהבת תורה בבסיס צהל, טקס הכנסת ס"ת.



כנגד ארבעה בנים צדיקים - יהודים מארבע מגזרים שונים נבחנים יחד על חומר תורני.



בכל נפשך - כשהכוחות נגמרים, אברך נרדם על ספרו לאחר שעות רבות של התמדה



תשמור עליך - שוטר מג"ב מנצל הפסקה בשמירתו כדי לשנות פרקו בתוך מערת המכפלה.

התמונות של אלי קובין

תתפלאו: בארגנטינה קיימת קהילה של חסידות סאטמר. הקהילה סגורה מטבע הדברים, אבל בדרך לא דרך הצלחנו להביא לכם משם צילום מרהיב.



העיר ג'רבה שבתוניס, באחד הכיתות בתלמוד התורה המקומי.



בסתם יום של חול, סמוך לקבר דוד המלך נתקלתי במחזה הסוראליסטי הבא: כומר שביקש מהרב להסביר לו על לימוד הגמרא של היהודים. לא יכולתי שלא לתעד.



באחד הפעמים שהגעתי למרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, נאלצתי להמתין עד שהקבוצה תגיע. במשך שעה זכיתי לצלם את הרב שקוע בלימוד.



אברך שקוע עמוק בלימוד. הלוואי ונזכה.

התמונות של דוד זר

הכנסת ספר תורה וחנוכת בית הכנסת בתחנת משטרת מסובים: מרגש לראות את הכבוד והאהבתם של השוטרים לספר תורה, למרות שאינם חרדים ולא מבית חרדי, לראות שוטר חילוני ענק עם קעקועים קשוח מחבק את הספר תורה, עוצם את עניו, ממלמל להצלחת בני ביתו ומנגב דמעה. באותו זמן אתה מבין שכל השאר זו רק חיצוניות, מעטפת ללא כלום, והתורה היא משמשת כמקור האנרגיה האמיתית שלו.



ליל פורים: מאות אברכים מתרכזים בבית הכנסת 'לדרמן' למעמד לימוד להצלחת עם ישראל. לאחר מכן נעמדים כלם לתפילה שהרקיעה שחקים עד השעות הקטנות של הלילה.



שר התורה מרן הרב חיים קנייבסקי וגיסו הרב יצחק זילברשטיין, יושבים ולומדים חברותא בשמחה יתרה.



בחתונה של ראש ישיבה שנערכה בבני ברק, כשהתזמורת מרעישה ברקע ועם כל השמחה מסביב, יצא לי לראות את המלמד של הבן שלי יושב לו בפינת השולחן עם ספר גמרא קטן ולומד. עכשיו אני בטוח שהבן שלי בידיים טובות.



בכניסתי לקודש בחזון איש 5, זכיתי לראות לפני תפילת 'מנחה' את מרן ראש הישיבה זצקו"ל מוסר שיעור בגמרא לתלמידים, בקולו הרך והעדין. כהרגלו, מקשה עם חיוך וצוחק בזמן שכולם מצטופפים כדי לא לפספס מילה.

התמונות של נפתלי לרר

חביבות המצווה: רגע לאחר שברך את הילדים, הרב לא מבזבז אפילו שניה וחוזר מיד לתלמודו.



יש דברים שמסמנים את מתן תורה יותר מכל: מה יותר מרנין מאשר לראות את האדמו"ר מתענג בכל רגע שהוא מחזיק את ספר התורה ושר ניגוני דביקות ושמחה, וכל זה ימים ספורים לפני מתן תורה. זו אהבת תורה כפשוטה.



בלי גינוני כבוד: הרב בעדני בוחר לבצע את לימודו בכולל כאחד האדם. כאשר אברך בכולל צריך לשאול שאלה, הוא אינו צריך לטרוח ולהגיע לביתו של הרב, מכיוון שהרב לומד איתם בכל שעות היום. אשרי העיניים שזוכות לראות זאת.



עד ימיו האחרונים בגיל 103 זכו רבבות ילדי ישראל להבחן ולשמוע דברי חיזוק מפי גדול הדור הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן זצוק"ל. דבר זה ייחקק לנצח בראשו של כל ילד וילד: חביבות התורה והלימוד של מרן זצוק"ל, ובוודאי החדיר בהם את אהבת התורה.



פשטות הגדלות של ראש ישיבת ויז'ניץ הגאון הרב מנחם ארנסטר, רבם של אלפי החסידים. בברית לאחד מבני משפחתו, מסיבות לא צפויות תחיל האירוע התעכבה, אבל לרב זה לא משנה כי כל דקה של איחור בברית היא דקה נוספת המוקדשת ללימוד התורה.

התמונות של אלישמע סנדמן

שיעורי תורה בצבא: לימוד התורה בצבא מביא זווית מעניינת של עולם התורה. שילוב של סיפא וסיפרא ברמה הגבוהה ביותר - הנשקים מונחים בצד, החיילים זמינים בפלאפון להקפצה וכעת זה הזמן שלהם לשבת וללמוד.


שוטרי היס"מ: תוך כדי אבטחת ל"ג בעומר מזהים שוטרי היס"מ תהלוכת ספר תורה מתקרבת אליהם בעלייתה לכיוון ציון הרשב"י. השוטרים מתנפלים בנשיקות על ספר התורה, ומיד מוציאים את הטלפונים ומבקשים מהסובבים לצלם אותם עם הספר הקדוש.


בלכתך בדרך: ניצול זמן ולימוד תורה בכל רגע פנוי מתחברים יחד אצל האדם שעולה לאוטובוס, מתיישב על הספסל ומייד מוציא ספר מהכיס ומתחיל ללמוד. נסיעה של דקות אחדות, אך האדם לא מבזבז זמן וכבר שקוע בלימוד. ברגע האחרון ישים לב שכבר הגענו לתחנה בה צריך לרדת וימהר לקום מהכיסא ולצאת מהאוטובוס.


קריאה בתורה בשטח – (צילום - הלל טננבאום): אחרי לילה ארוך וקשה של אימונים עולה השמש ואנחנו מניחים תפילין ומתחילים בתפילת שחרית עם ציוד הלחימה עלינו. ספר התורה הגיע אל השטח בדיוק בזמן הודות לג'יפ הצבאי שהביא לנו אותו מהבסיס. כולם מקיפים את ספר התורה ושומעים בשקיקה את קריאת הפרשה כעיקר הדין "שלא ישהו שלושה ימים בלא שמיעת תורה" (רמב"ם הלכות תפילה).


לימוד תורה אל מול השקיעה: לימוד התורה המשמחת מול נוף השקיעה, כשאוויר הערב נושב יוצר חיבור של קודש והרחבת הלב והדעת אל מול נפלאותיו של הקב"ה.
לימוד תורה שבועות 2018 ישיבות פרויקט צילומים מתן תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד