י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

אלפי הצעירות שבאו מאמריקה ללמוד תורה

מה גורם לאלפי בחורות צעירות בנות 18 שסיימו תיכון, לעזוב את הכל, לטוס אלפי קילומטרים ולהתרחק מהמשפחה לשנה שלמה של לימוד תורה?

אילוסטרציה. צילום: נתי שוחט, פלאש 90  לוגו: מורן כהן/פלאש 90
אילוסטרציה. צילום: נתי שוחט, פלאש 90 לוגו: מורן כהן/פלאש 90



תופעת הסמינרים לבנות אמריקאיות היא ממש לא תופעה חדשה. מדי שנה בחודש אלול מגיעות לישראל קבוצות גדולות של בחורות צעירות בעיקר מארצות הברית אך לא רק, שעזבו מאחוריהן את הכל ועשו עצירה בחיים כדי להגיע לשנה של התעלות רוחנית בארץ הקודש.

"זה לא קל להיפרד ולהשאיר את הכל מאחור לשנה", מספרת נעמי, שלומדת השנה באחד הסמינרים היותר וותיקים בירושלים, "אני יודעת שזו ההזדמנות האחרונה שלי להתחזקות רוחנית, אני מקווה להתחתן בקרוב, להיות אמא וללמוד מקצוע, לא יהיה לי יותר מדי זמן ללמוד תורה באמת".

הן מגיעות משלל קהילות בזרם האורתודוכסי שבארצות הברית, רובן מסיימות תיכון, בוגרות כיתה י"ב והן מתחלקות לסמינרים שמתאימים לאורך החיים שלהן ולרמה שבה הן רוצות ללמוד. "אנחנו לומדות כל יום גם בבוקר וגם בשעות אחר הצהריים והערב, יש לנו שיעורי תורה, שיעורי אמונה, הלכה ועוד עם רבנים ומורות מעולות", מסבירה נעמי, "יש אפשרות ללכת וללמוד בסמינרים 'קשוחים יותר' שם יש גם מבחנים ויש אפשרות ללמוד בסמינרים בהם האחריות על הלימוד תלויה ברצונה של התלמידה".

לאה ד' מניו יורק היא כבר דור שני שבא לארץ ישראל כדי ללמוד תורה, גם אמא שלה עשתה את זה לפני קרוב ל-20 שנה. "אין ספק שעכשיו קל יותר", מסכימות לאה ואמה, "אנחנו מדברות מדי יום בטלפון, הטיסות זולות יותר ולאה יכולה לבוא לבקר פעמיים בשנה וכבר יש לנו הרבה יותר משפחה בארץ ברוך ה'", מסבירה גברת ד'.

"כשאני למדתי כאן לפני 20 שנה, דיברתי עם הבית פעמיים בשבוע לכל היותר, טסתי לארץ וחזרתי הביתה בסוף השנה וגם המשפחה הקרובה כולה התגוררה בחו"ל כך שהייתי בודדה הרבה יותר".

הלחץ החברתי גם הוא עושה את שלו כך שאחוז גבוה מאוד של הבנות מגיעות לישראל בשנה שבה הן מסיימות את התיכון. "מהכיתה שלי הגיעו 18 מתוך 21 בנות, איתי בסמינר יש 2 חברות שלמדו איתי בבית הספר", אומרת נעמי, "מהכיתה שלי גם הגיעו רוב הבנות, אני חושבת ש-90 אחוזים מהכיתה שלי נמצאת כאן השנה", מחשבת לאה.

"הסיבה האמתית בשלה בנות מגיעות לארץ היא כי הן רוצות לקחת שנה אחת לפני הכניסה למרוץ החיים כדי להתעלות רוחנית, הסיבה המעשית היא כי כל החברות באות", מסכמת אמא של לאה את המצב.

הבנות שמגיעות דוחות את לימודי המקצוע שלהן בשנה וכדי שלא "תתבזבז" להן השנה, ברוב הסמינרים יש כיום הסדר עם הקולג'ים, שנותן לבנות אפשרות לצבור נקודות אקדמיות לתואר גם בלימודי הקודש שהן לומדות כאן בסמינר.

תושבי ירושלים מכירים את זרם הבנות שגודש את השכונות החרדיות בחודש אלול כשהבנות שילמדו בארץ בשנה הקרובה ורוצות להכיר את סביבתן החדשה. רוב הסמינרים ממוקמים בירושלים, ישנם כאלה שממוקמים בבית שמש ובצפת, אבל אם הן כבר מגיעות לארץ, הן היו רוצות להגיע גם לארץ הקודש וגם לעיר הקודש כך שירושלים היא המיקום המתאים.

הפנימיה בסמינר הופכת לביתן של הבנות למשך שנה ולצורך כך נקבעים חוקים נוקשים בכל הקשור לשעת החזרה אל הפנימיה ולאפשרויות היציאה ממנה, ברוב הסמינרים ישנה מדריכה או אם בית שתפקידה לדאוג לבנות ולשים לב אם משהו לא כשורה.

חלק מהבנות שלימוד התורה בארץ הקודש היה כה עצמתי עבורן, בוחרות להישאר שנה נוספת בארץ. התכנית לשנה השנייה היא דומה לתכנית של השנה הראשונה אך אחוזי הבנות שנשארות יורד דרסטית.

"זו חוויה אמתית", מסכמת אמה של לאה, "אני עד היום מתרפקת על הימים שבהם יכולתי לשבת ולהתווכח עם חברותי על שיעור נביא טוב, על הלכה או על מוסר, זה חסר לי וזו חוויה שאני מאחלת לכל בת לעבור. בטווח של 20 שנה אני יכולה לסכם - זו ממש גלות למקום תורה, אבל גלות מהסוג הטוב ביותר".
לומדות תורה חג שבועות סמינרים אמריקה שבועות 2018

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד