י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מאחורי הסורגים: העולם התורני של בתי הכלא

מאחורי הסורגים, בבתי הכלא בארץ, קיים עולם תורני עשיר ומרתק • אלפי אסירים לא מפספסים את שיעורי התורה באגף התורני ובאגפים השונים ועשרות מרצים חוצים את הקו מהחופש אל העולם הסגור במטרה להאיר את החושך • כמה אסירים משתתפים בשיעורים ואיזה בית כלא מוביל במקום הראשון? • 'בחדרי' עם הצצה לעולם התורני של בתי הכלא

מאחורי הסורגים: העולם התורני של בתי הכלא
בית כנסת באגף תורני בכלא צילום: דוברות שב"ס



ערב חג מתן תורה, 'בחדרי חרדים' מעניק הצצה לעולם התורני הקיים מאחורי הסורגים, בבתי הכלא הפזורים ברחבי הארץ. כמה אסירים משתתפים בשיעורי תורה וכמה מגידי שיעורים חוצים את השער הכבד בדרך אל האגפים התורניים, במטרה להאיר מעט אור בעולם האפל. פרויקט חג השבועות ב'בחדרי חרדים'.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי רבנות שב"ס מפעילה מידי יום 77 מסגרות של כיתות לימוד תורניות באמצעות מורי מדרשה – רבנים. מידי יום משתתפים 1,220 אסירים בשיעורים תורניים ברחבי בתי הכלא בכל רחבי הארץ.

כיתות הלימוד במדרשות מידי יום הינם מסגרת לימודי יהדות, והן מופעלות באמצעות תכנית לימודים סדורה ואיכותית, במדרוג של שלוש רמות שונות בהתאם לאפיון הלומדים: מתחילים, מתקדמים ותורני. לכל מסגרת, תכנית לימוד ומבחנים המותאמים אליה, בליווי אופציית רכישת ספרי לימוד בהתאמה לכל כיתה.

ברבנות שירות בתי הסוהר אומרים ל'בחדרי חרדים', כי הפעלת המדרשות והאגפים התורניים, היא אבן דרך ראשונה בשיקומו של האסיר וכי היא מביאה אותו להתבוננות דרך התורה לתיקון מעשיו. "אנו כרבנות רואים בכך זכות גדולה ומשימה לאומית בהחזרתו של האסיר לחברה כאדם טוב יותר" אומר ל'בחדרי חרדים' סג"ד הרב עופר-משה אלמליח, סגן רב שב"ס וראש ענף כשרות. "עלינו להבין שהאור שבתורה מחזירו למוטב. עבורנו זו לא סיסמה, זו דרך עבודתינו מתוך מסירות נפש לכלל האסירים", הוא מוסיף.

רבנות שב"ס מגיעה לכלל סוגי האוכלוסיות השונות והרווגוניות המוחזקות בשירות בתי הסוהר. מהנתונים שהגיעו ל'בחדרי חרדים' לקראת חג השבועות, עולה כי ישנן 95 מדרשות ב-6 בתי כלא. במסגרת זו של שב"ס, משתתפים 404 אסירים ובהן אף 10 אסירות, כאשר מספר האסירים הגדול ביותר, הוא בכלא רימונים עם 100 תלמידים, כלא איילון עם 69 תלמידים, כלא צלמון עם 68, כלא מעשיהו עם 64, כלא אלה עם 60 וכלא דקל עם 43 תלמידים.

סדר הלימוד מבוסס על לימוד חומש על סדר פרשיות השבוע, פשט הפרשה, פירוש רש"י ועיון רחב יותר באגפים התורניים. אך היא כוללת בתוכה מגוון נושאים שונים כגון: אמונה, דרך ארץ, היסטוריה יהודית, עבודת המידות וחסידות. מערך נוסף של לימוד באגפים "בלתי פורמאלי" - שיעורי רבני בתי הסוהר - מידי יום באגפים השונים. החל מאגפי הפרדה ועד למתקדמים ביותר.

כמו כן, מפעילה הרבנות מערך מגוון ואיכותי של כ-200 מתנדבים קבועים מידי שבוע ומתנדבים מזדמנים נוספים, הפרוסים בכלל בתי הסוהר. מערך המתנדבים כולל הרצאות רבנים, החל מהרבנים הראשיים ועד למרצי ארגונים וקבוצות ייחודיות, קיום אירועים ועצרות התעוררות ושמחה. ארגונים אלו רואים את השליחות בהעברת שיעורי הקודש לאסירים.

שיעורים בנושאי הלכה, תורה ומוסר, נמסרים על ידי מספר המתנדבים הגדול ביותר - 78. ארגון 'חוט של חסד' מפעיל מערך של 42 מתנדבים שעוסקים בעיקר בשמחה פנימית. ארגון 'דרשו' ו'צורבא מרבנן' מפעילים 16 מתנדבים המעבירים סדנאות הלכתיות. ארגון 'נשות חב"ד' מפעיל 10 מתנדבות המוסרות הרצאות לקראת שבת. הארגונים 'אחים', 'אור פנימי' ו'מפעל חסד' מפעילים יחד 16 מתנדבים המעבירים סדנאות בנושאי תיקון מידות וחיזוק. בנוסף, ישנם עוד 34 מתנדבים מדתות אחרות, בעיקר נוצרים, שמתפללים עם האסירים.

כמו כן, בשיתוף פעולה עם אנשי הטיפול והמחלקה התורנית ברשות השיקום לאסיר - נבנות תכניות טיפול ושיקום לקראת וועדות השליש ושחרור האסיר.

"רבנות שב"ס שמה לה כיעד להביא את התקווה, האמונה, השמחה והעידוד לכלל האסירים ולהחיות לבבות נשברים ונדכים וזאת מתוך מסירות נפש ואמונה בכח תורתינו לחולל שינויי חשיבה חיוביים, מועילים בבחינת וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט", אומר הרב עופר-משה אלמליח, סגן רב שב"ס ל'בחדרי חרדים'.
שבועות 2018 חג השבועות כלא אסירים האגף התורני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד