י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

פרויקט המצלמות • הנתונים נחשפים: זה מספר הדו"חות שניתנו לכלי רכב בבני ברק

לקראת מפגש שייערך היום בלשכת גזבר העיר יחד עם מגישי הצעה למכרז למערכות אכיפת הסדרי התנועה ברחבי העיר, נחשפים נתונים מפתיעים באשר לרווח שגורפת העירייה מהמצלמות • חברון גרנביץ' שנאלץ בעקבותיהן לסגור את הקיוסק שבבעלותו: "גם בסדום פעלו ע"פ חוק"

חדר בקרה. צילום: רויטרס
חדר בקרה. צילום: רויטרס

הבוקר (שלישי) ייערך מפגש בלשכת גזבר העיר בני ברק למגישי הצעה למכרז למערכות אכיפת חניה ואכיפת נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית בעיר בני ברק.

בעוד כחודש יסתיים המכרז למערכות אכיפת חניה ואכיפת נת"צים בעיר בני-ברק. מתנאי המכרז שהגיעו לידי 'בחדרי חרדים', עולה כי בכוונת העירייה להמשיך בפריסה של מערך עמדות אכיפה נייחות ברחבי העיר, וכן התקנת מערכת אכיפה על ניידות שיסתובבו ברחבי העיר.

בעיריית בני ברק דורשים כי המערכת תאפשר ביצוע אכיפת עבירות חניה ונת"צים ובדגש על אכיפת צירי תנועה פנויים לנסיעה בכל שעות היממה ביום ובלילה, בקיץ ובחורף; אכיפת צירי תנועה המיועדים לתחבורה ציבורית; הקטנת כמות עבירות של עצירה וחניה באדום לבן, חניות כפולות, עצירה וחניה במעברי חציה ובצמתים, חסימת תחנות אוטובוסים, נסיעה וחניה בנת"צ ואכיפת עברות חניה אחרות פחות חמורות כדוגמת חניה בכחול לבן.

כחלק מפרטי המכרז, העירייה חשפה את נתוני כמות הדו"חות שניתנו על ידי מערכות המצלמות מאז תחילת הפיילוט ביוני 2017 ועד מרץ 2018 שמסתמכים ב-42,362 אלף דו"חות לכלי רכב. דו"חות אלו ניתנו על ידי 20 מצלמות הפרושות ב-12 אתרים שונים ברחבי העיר.



מרבית הדו"חות הינם על סכום של 250 שקלים, וישנם גם דו"חות של 500 ו-1,000 ש"ח. בחישוב מהיר עולה כי 42,362 אלף דו"חות הכניסו לקופת העירייה לפחות עשרה וחצי מיליון ש"ח בתקופה של עשרה חודשים, ממוצע של למעלה ממיליון ש"ח בחודש.

מעיון פריסת הדו"חות עולה כי בחודשיים הראשונים לפיילוט ניתנו הכי הרבה קנסות, ומאז ישנה ירידה ויציבות, למעט חודש דצמבר 2017 במהלך חג החנוכה, אז ייתכן והגיעו אורחים רבים לעיר, שטרם התעדכנו על המצלמות.

מתנאי המכרז עולה כי העירייה תשלם לזוכה במכרז סכום מסויים בעבור כל דו"ח אכיפה שיופק במערכת האכיפה הנייחת, וכן תשלום עבור כל דו"ח של מערכת אכיפה נייד. "התמורה עבור דו"ח אכיפה תשולם לספק על פי כמות דו"חות האכיפה שיופקו במערכת האכיפה" נכתב במכרז. מעדויות שהגיעו ל'בחדרי' עולה כי במסגרת הפיילוט העירייה שילמה סכום של כ-50 ש"ח לחברה עבור כל דו"ח שהפיקה דרך המצלמות.

סעיף נוסף בחוזה מתייחס לביטול דו"חות על ידי העירייה, כך שהרשות תוכל לבטל עד 5 אחוז מכלל הדו"חות כל חודש במצטבר בשנה, ועליהם הספק לא יקבל תמורה. בפיילוט שנערך עד היום, כך על פי גורמים בעירייה, לא ניתן היה לבטל דו"חות שניתנו, בין השאר גם לרכבי חירום, נכים וכדומה. מעיון בתנאי המכרז עולה כי המערכת תדע לזהות את לוחיות הרישוי של הרכבים שהוזכרו, כך שמראש הם לא יקבלו דו"חות.

על המשתתפים במכרז לעמוד בשורה של התנאים הכוללים בין היתר שהוידאו המתעד את העבירה יתבצע תוך שמירה מלאה על פרטיות וטשטוש פנים של הנוסעים ברכב והסובבים אותם; כמו כן יכולת הפקת מספר דו"חות בו זמנית, במידה ומספר כלי רכב ביצעו עבירה במקביל.

חברון גרנביץ, תושב העיר ועיתונאי וותיק, אומר ל'בחדרי' כי התייחסותה ופעולתה של עיריית בני ברק לפתרון מצוקת הפקקים בעיר, גם בהיבט של דוחות באמצעים אלקטרוניים הוא רעיון מבורך והעירייה צריכה לעשות ככול שביכולתה לפתוח את הצירים המרכזיים.

יחד עם זאת הוסיף, "צר לי שעיריית בני ברק לקתה בשרירות ואוטם לב למצוקות הסוחרים הנמצאים ב'קו המצלמות' וכל ניסיון של הגעה להבנות והתדברות שיקלו על הירידה במכירות נתקל בסירוב מוחלט".

"לצערי" אומר גרנביץ, "הקמת הדו"חות באמצעים אלקטרוניים אילצה אותי לסגור חנות שפעלה 21 שנה על הציר, לאחר שעברתי מרווח להפסד תפעולי, עם התחלת פעילות המצלמות".

"לא ביקשתי להשבית את המצלמות אלא פרשתי הצעה שתקל מעט מעלי ומעל סוחרי הציר מחד ותוכל גם לשרת את מטרתן מאידך. משהבנתי כי לא הולך להיות שינוי, הגפתי את התריס ולא הרמתי אותו עד עצם היום הזה".

גל של מאות תלונות מצד נהגי מוניות, רכבי הצלה ותושבי העיר שקיבלו דוחות לא מוצדקים, נהדפו בחודשים הראשונים על ידי העירייה ולא קיבלו מענה. "רק לאחרונה, בעקבות גל תקשורתי זועם שהצליח לחדור לחומת הבטון של העירייה, נענו פקידי העירייה לדון בדו"חות הבלתי מוצדקים".

גרנביץ אומר ל'בחדרי' כי עיריית בני ברק אמנם פועלת על פי חוק, "אך... גם בעיר סדום פעלו על פי חוק. כל הרשויות המקומיות במדינה פועלות למיגור חניה בלתי חוקית ופתיחת צירים ומעמידות לרשותן את כל אמצעי הטכנולוגיה".

לסיום, חברון מציע לעיריית בני ברק לצאת וללמוד משכנותיה, "כפי שאומר הסלנג העברי - הכיצד ביד אחת מחזיקים מקל, וביד השנייה ניתן להחזיק גזר".

עיריית בני ברק מצלמות דוחות חנייה חברון גרנביץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 38 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד